Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Logistyka dystrybucji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Logistyka dystrybucji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Sułek <Jolanta.Sulek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,60egzamin
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Tematyka logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw, podstawy ekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie przez studentów wiedzy w zakresie teorii systemów dystrybucji oraz wykorzystywania kanałów dystrybucji w budowaniu pozycji rynkowej podmiotów gospodarczych
C-2Wspólczesne trendy rozwojowe oraz najlepsze praktyki w logistyce dystrybucji charakterystyczne dla współczesnego dynamicznie zmieniającego się otoczenia biznesowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Współzależność decyzji logistycznych i marketingowych w systemie dystrybucj1
T-A-2Standardy GS1 w logistyce, DRP3
T-A-3Określanie lokalizacji centrów dystrybucji - zadania3
T-A-4Nowoczesne rozwiązania stosowane w logistyce )cross docking, flow logistics).3
T-A-5Analiza zapasów ABC i XYZ1
T-A-6Składowanie towarów w magazynie wg metody ABC1
T-A-7Strategie zakupowe - analiza obrotów, poziomu obsługi klienta1
T-A-8Analiza wskaźników logistycznych systemu kolejkowego1
T-A-9Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Istota i struktura kanałów dystrybucji. Zakres logistyki dystrybucji2
T-W-2Systemy zarządzania w dystrybucji2
T-W-3Rola i znaczenie centrów dystrybucji, koszty dystrybucji ich struktury i zależności miedzy nimi2
T-W-4Światowe systemy dystrybucji i ich zmiany2
T-W-5Procesy dystrybucji2
T-W-6Koncepcja "pull - push"2
T-W-7System obsługi zamówień2
T-W-8Dystrybucja w handlu elektronicznym2
T-W-9Uczestnicy dystrybucji. Rodzaje dystrybucji.2
T-W-10Rola poszczególnych gałezi transportu w dystrybucji2
T-W-11Przesyłki kurierskie2
T-W-12Charakterystyka dystrybutorów (hurtownicy, detaliści, agenci, brokerzy)2
T-W-13Specyfika logistyki dystrybucji ze względu na typ dystrybutora2
T-W-14Systemy informacyjne wspierające logistkę dystrybucji2
T-W-15Centra dystrybucji i znaczenie ich lokalizacji2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Studiowanie literatury i czasopism fachowych5
A-A-3Przygotrowanie do zaliczenia ćwiczeń5
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeniowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C14_W01
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu systemów dystrybucji. Rozróżnia poszczególne typy dystrybucji i zna trendy rynkowe w systemach dystrybucji w Polsce.
LO_1A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-14, T-W-15M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C14_U01
Student potrafi podejmować decyzję odnośnie wyboru sposobu dostaw przesyłek podczas poszczególnych etapów procesu transportowego
LO_1A_U05C-1, C-2T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-13, T-W-14, T-A-8M-1, M-2S-1, S-2
LO_1A_C14_U02
Student potrafi zaprojektować optymalne powiązania z partnerami przedsiebiorstwa w łańcuchu dostaw
LO_1A_U01C-1, C-2T-W-11, T-W-12, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C14_K01
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga kwestie problemowe zwiazane z dystrybucją
LO_1A_K02C-1T-W-3, T-W-5, T-W-14, T-W-15, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C14_W01
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu systemów dystrybucji. Rozróżnia poszczególne typy dystrybucji i zna trendy rynkowe w systemach dystrybucji w Polsce.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego efektu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia oraz uzupełnia wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia oraz wykazuje wiedzę z dodatkowej literatury jak również wykazuje wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C14_U01
Student potrafi podejmować decyzję odnośnie wyboru sposobu dostaw przesyłek podczas poszczególnych etapów procesu transportowego
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5. Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
LO_1A_C14_U02
Student potrafi zaprojektować optymalne powiązania z partnerami przedsiebiorstwa w łańcuchu dostaw
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C14_K01
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga kwestie problemowe zwiazane z dystrybucją
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Rutkowski K., Logistyka dystrybucji. Specyfika. Tendencje rozwojowe. Dobre praktyki, SGH, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Czubała A., Dystrybucja produktów, PWE, Warszawa, 2006
  2. Cyplik P. Głowacka D., Fertsch M., Logistyka przedsiębiorstw dystrybucyjnych, Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Współzależność decyzji logistycznych i marketingowych w systemie dystrybucj1
T-A-2Standardy GS1 w logistyce, DRP3
T-A-3Określanie lokalizacji centrów dystrybucji - zadania3
T-A-4Nowoczesne rozwiązania stosowane w logistyce )cross docking, flow logistics).3
T-A-5Analiza zapasów ABC i XYZ1
T-A-6Składowanie towarów w magazynie wg metody ABC1
T-A-7Strategie zakupowe - analiza obrotów, poziomu obsługi klienta1
T-A-8Analiza wskaźników logistycznych systemu kolejkowego1
T-A-9Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i struktura kanałów dystrybucji. Zakres logistyki dystrybucji2
T-W-2Systemy zarządzania w dystrybucji2
T-W-3Rola i znaczenie centrów dystrybucji, koszty dystrybucji ich struktury i zależności miedzy nimi2
T-W-4Światowe systemy dystrybucji i ich zmiany2
T-W-5Procesy dystrybucji2
T-W-6Koncepcja "pull - push"2
T-W-7System obsługi zamówień2
T-W-8Dystrybucja w handlu elektronicznym2
T-W-9Uczestnicy dystrybucji. Rodzaje dystrybucji.2
T-W-10Rola poszczególnych gałezi transportu w dystrybucji2
T-W-11Przesyłki kurierskie2
T-W-12Charakterystyka dystrybutorów (hurtownicy, detaliści, agenci, brokerzy)2
T-W-13Specyfika logistyki dystrybucji ze względu na typ dystrybutora2
T-W-14Systemy informacyjne wspierające logistkę dystrybucji2
T-W-15Centra dystrybucji i znaczenie ich lokalizacji2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Studiowanie literatury i czasopism fachowych5
A-A-3Przygotrowanie do zaliczenia ćwiczeń5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C14_W01Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu systemów dystrybucji. Rozróżnia poszczególne typy dystrybucji i zna trendy rynkowe w systemach dystrybucji w Polsce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W06ma pogłębioną wiedzę na temat infrastruktury logistycznej, w tym magazynowej, transportowej i informacyjnej
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studentów wiedzy w zakresie teorii systemów dystrybucji oraz wykorzystywania kanałów dystrybucji w budowaniu pozycji rynkowej podmiotów gospodarczych
C-2Wspólczesne trendy rozwojowe oraz najlepsze praktyki w logistyce dystrybucji charakterystyczne dla współczesnego dynamicznie zmieniającego się otoczenia biznesowego.
Treści programoweT-W-1Istota i struktura kanałów dystrybucji. Zakres logistyki dystrybucji
T-W-3Rola i znaczenie centrów dystrybucji, koszty dystrybucji ich struktury i zależności miedzy nimi
T-W-2Systemy zarządzania w dystrybucji
T-W-4Światowe systemy dystrybucji i ich zmiany
T-W-5Procesy dystrybucji
T-W-6Koncepcja "pull - push"
T-W-7System obsługi zamówień
T-W-9Uczestnicy dystrybucji. Rodzaje dystrybucji.
T-W-10Rola poszczególnych gałezi transportu w dystrybucji
T-W-14Systemy informacyjne wspierające logistkę dystrybucji
T-W-15Centra dystrybucji i znaczenie ich lokalizacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego efektu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia oraz uzupełnia wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia oraz wykazuje wiedzę z dodatkowej literatury jak również wykazuje wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C14_U01Student potrafi podejmować decyzję odnośnie wyboru sposobu dostaw przesyłek podczas poszczególnych etapów procesu transportowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U05potrafi dobrać i poprawnie zastosować metody i narzędzia, w tym podstawowe technologie informacyjne, niezbędne w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studentów wiedzy w zakresie teorii systemów dystrybucji oraz wykorzystywania kanałów dystrybucji w budowaniu pozycji rynkowej podmiotów gospodarczych
C-2Wspólczesne trendy rozwojowe oraz najlepsze praktyki w logistyce dystrybucji charakterystyczne dla współczesnego dynamicznie zmieniającego się otoczenia biznesowego.
Treści programoweT-W-5Procesy dystrybucji
T-W-6Koncepcja "pull - push"
T-W-7System obsługi zamówień
T-W-8Dystrybucja w handlu elektronicznym
T-W-9Uczestnicy dystrybucji. Rodzaje dystrybucji.
T-W-10Rola poszczególnych gałezi transportu w dystrybucji
T-W-13Specyfika logistyki dystrybucji ze względu na typ dystrybutora
T-W-14Systemy informacyjne wspierające logistkę dystrybucji
T-A-8Analiza wskaźników logistycznych systemu kolejkowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5. Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C14_U02Student potrafi zaprojektować optymalne powiązania z partnerami przedsiebiorstwa w łańcuchu dostaw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie logistyki
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studentów wiedzy w zakresie teorii systemów dystrybucji oraz wykorzystywania kanałów dystrybucji w budowaniu pozycji rynkowej podmiotów gospodarczych
C-2Wspólczesne trendy rozwojowe oraz najlepsze praktyki w logistyce dystrybucji charakterystyczne dla współczesnego dynamicznie zmieniającego się otoczenia biznesowego.
Treści programoweT-W-11Przesyłki kurierskie
T-W-12Charakterystyka dystrybutorów (hurtownicy, detaliści, agenci, brokerzy)
T-A-3Określanie lokalizacji centrów dystrybucji - zadania
T-A-4Nowoczesne rozwiązania stosowane w logistyce )cross docking, flow logistics).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C14_K01Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga kwestie problemowe zwiazane z dystrybucją
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K02potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studentów wiedzy w zakresie teorii systemów dystrybucji oraz wykorzystywania kanałów dystrybucji w budowaniu pozycji rynkowej podmiotów gospodarczych
Treści programoweT-W-3Rola i znaczenie centrów dystrybucji, koszty dystrybucji ich struktury i zależności miedzy nimi
T-W-5Procesy dystrybucji
T-W-14Systemy informacyjne wspierające logistkę dystrybucji
T-W-15Centra dystrybucji i znaczenie ich lokalizacji
T-A-1Współzależność decyzji logistycznych i marketingowych w systemie dystrybucj
T-A-3Określanie lokalizacji centrów dystrybucji - zadania
T-A-4Nowoczesne rozwiązania stosowane w logistyce )cross docking, flow logistics).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli