Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Bazy danych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bazy danych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z zastosowaniami i możliwościami systemów z bazą danych w logistyce. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przegląd przykładowych aplikacji z bzą danych ilustrujących rodzaj dostępu, możliwości. Zapoznanie się ze środowiskiem przykładowego systemu zarządzania bazą danych | 4 |
T-L-2 | Zaliczenie sprawozdania z poprzednich zajęć. Projektowanie przykładowej bazy danych | 4 |
T-L-3 | Zaliczenie poprzedniego laboratorium. Ćwiczenie z użycie podstawowych komend SQL na przykładowej bazie danych. | 6 |
T-L-4 | Zaliczenie lzajęć laboratoryjnych i sprawozdań ze wszystkich laboratoriów. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do baz danych - podstwowe pojęcia baza danych, system z bazą danych, system zarządzania bazą danych. Relacyjne bazy danych - ogólna charakterystyka. Bazy rozproszone, scentarlizowane. Dostęp do baz danych via Internet. Przykłady zastosowania systemów z bazami danych w logistyce. Komercyjne narzędzia do pracy z bazą danych. | 4 |
T-W-2 | Zasady korzystania z systemów baz danych. Mechanizmy ochrony baz danych. Podstawy SQL. | 4 |
T-W-3 | Zasady projektowania baz danych. | 2 |
T-W-4 | Hurtownia danych a baza danych. Możliwości analityczne hurtowni danych. Przykłady zastosowań. | 2 |
T-W-5 | Podstawowe metody odkrywania wiedzy z baz danych. | 2 |
T-W-6 | Zaliczenie wykładu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań z odbytych zajęć i przygotowanie się do laboratorium | 10 |
A-L-3 | Konsultacje | 1 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 15 |
A-W-2 | Konsultacje do wykładu | 2 |
A-W-3 | Praca własna studenta - korzystanie ze źródeł | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | prezentacja Power Point z treściami wykładu |
M-2 | prezentacja zastosowań w przykładach. |
M-3 | praca własna studenta z instruktażem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena sprawozdań oraz ocena podczas zajęć laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie formy - laboratorium przy komputerze |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C16_W01 Student ma wiedzę o podstawowychi zastosowaniach systemów z bazami danych, ze szczególnym uwzględnieniem logistyki | LO_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-3 |
LO_1A_C16_W02 Student posiada podstawową wiedzę o systemch baz danych, dostępie do takich systemów, rodzajach i zasadach ochrony baz danych. | LO_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C16_U01 Student potrafi zaprojektować prostą bazę relacyjną. | LO_1A_U05 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-4 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
LO_1A_C16_U02 Student umie zostosować podstawowe komendy SQL do wyszukiwania danych z bazy danych | LO_1A_U05 | — | — | — | T-L-3, T-L-4 | — | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C16_W01 Student ma wiedzę o podstawowychi zastosowaniach systemów z bazami danych, ze szczególnym uwzględnieniem logistyki | 2,0 | nie ma wiedzy na poziomie 3,0 |
3,0 | student zna podstawowe zastosowania systemów baz danych | |
3,5 | student zna podstawowe zastosowania baz danych w logistyce | |
4,0 | ma wiedzę na poziomie 3,5 i zna zastosowania hurtowni danych | |
4,5 | ma wiedzę na poziomie 4,0 i potrafi wskazać nowe trendy w zastosowaniach systemów z bazami danych | |
5,0 | ma wiedzę na poziomie 4,5 i potrafi wskazać zastosowania we wspomaganiu zarządzania logistycznego na poziomie globalnym | |
LO_1A_C16_W02 Student posiada podstawową wiedzę o systemch baz danych, dostępie do takich systemów, rodzajach i zasadach ochrony baz danych. | 2,0 | nie ma wiedzy na poziomie 3,0 |
3,0 | student ma podstawową wiedzę o rodzajach systemów z bazą danych, potrafi scharakteryzować relacyjną bazę danych, wie do czego służy SQL i zna metodę projektowania takich baz | |
3,5 | ma wiedzę na poziomie 3,0 i dodatkowo wie jna czym polega ochrona bazy danych, umie wymienić rodzaje takiej ochrony | |
4,0 | ma wiedzę na poziomie 3,5 i dodatkowo potrafi wskazać komendę SQL dzięki, której można zapewnić ochronę bazy danych przed niepowołanym dostępem | |
4,5 | ma wiedzę na poziomie 4,0 i dodatkowo potrafi wskazać komendę SQL dzięki, której można zapewnić ochronę bazy danych przed utratą spójności | |
5,0 | ma wiedzę na poziomie 4,5 i dodatkowo scharakteryzować główne różnice między ochroną danych w bazie rozproszonej i scentarlizowanej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C16_U01 Student potrafi zaprojektować prostą bazę relacyjną. | 2,0 | nie potrafi zaprojektować prostej relacyjnej bazy danych |
3,0 | potrafi zaprojektować prostą relacyjną baęy danych | |
3,5 | ma umiejętności na poziomie 3,0 i potrafi zaprojektować związki między relcjami | |
4,0 | ma umiejętności na poziomie 3,5 oraz potrafi zaprojektować bazę danych z wieloma powiązaniami i tabelami | |
4,5 | ma umiejątności na poziomie 4,0 oraz potrafi potrafi ocenić gotowy projekt logiczny danych i uzasadnić tę ocenę | |
5,0 | ma umiejętności na poziomie 4,5 i potrafi zaproponować inne rozwiązanie do przykładowego zastosowania | |
LO_1A_C16_U02 Student umie zostosować podstawowe komendy SQL do wyszukiwania danych z bazy danych | 2,0 | nie ma umiejętności na poziomie 3,0 |
3,0 | student potrafi sformułować proste zapytanie selekcyjne do relacyjnej bazy danych | |
3,5 | student ma umiejętności na poziomie 3,0 i potrafi sformułować proste zapytanie selekcyjne z połączeniem tabel | |
4,0 | student ma umiejętności na poziomie 3,5 i potrafi sformułować zagnieżdzone zapytanie selekcyjne | |
4,5 | student ma umiejętności na poziomie 4,0 i potrafi zastosować funkcje agregujące | |
5,0 | student ma umiejętności na poziomie 5,0 i potrafi zastosować funkcje agregujące z grupowniem, sortowaniem |
Literatura podstawowa
- Beynon-Davies P, Systemy baz danych., WNT, Warszawa, 2003
- Garcia-Molina, Ullman, Widom, Database Systems. The complete Book, Pearson, Harlow, 2014, ISBN: 1-292-02447-X
- Mendrola D., Szeliga M., Praktyczny kurs SQL, Helion, 2011, tom II
- Riordan R., Projektowanie systemów relacyjnych baz danych, RM, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Szymonik A., Technologie informatyczne w logistyce, Placet, Warszawa, 2010