Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Ekologistyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologistyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy logistyki i ochrony środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie odpowiedniej wiedzy niezbędnej do analizy problemów z zakresu ochrony i kształtowania środowiska naturalnego oraz identyfikacji i rozwiązywania problemów ekologistycznych w podmiotach gospodarczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Gospodarka odpadami - zasady selektywnej zbiórki odpadów. | 2 |
T-A-2 | Logistycznie zintegrowany system gospodarki odpadami komunalnymi | 4 |
T-A-3 | Analiza wybranych przykładów rozwiązań ekologistycznych w gospodarce. | 6 |
T-A-4 | Analiza wybranych przykładów rozwiązań ekologicznych w Unii Europejskiej, dotyczących realizacji założeń zrównoważonego rozwoju transportu. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota i założenia koncepcyjne ekologistyki. | 1 |
T-W-2 | Aspekty prawno-finansowe ekologistyki. | 1 |
T-W-3 | Relacje logistyki z ochroną i kształtowaniem środowiska. | 1 |
T-W-4 | Logistyka zagospodarowania odpadów | 1 |
T-W-5 | Organizacja i technologia segregacji, składowania i przetwarzania odpadów. | 2 |
T-W-6 | Bilanse ekologiczne. | 2 |
T-W-7 | Logistyka usuwania odpadów komunalnych. | 2 |
T-W-8 | Proekologiczne systemy zarządzania. | 1 |
T-W-9 | Logistycznie zintegrowany system gospodarki odpadami | 2 |
T-W-10 | Ekologiczne aspekty polityki Unii Europejskiej | 1 |
T-W-11 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 8 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i czasopism branżowych | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład audytoryjny |
M-2 | Prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące znajomość treści wykładów oraz zalecanej literatury. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie treści ćwiczeniowych w oparciu o realizację zadań podczas ćwiczeń i wykonanie prezentacji. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C31_W01 Student ma wiedzę niezbędną do identyfikacji problemów ochrony środowiska w przdsiębiotstwie oraz określa elementy systemu gospodarki odpadami. | LO_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C31_U01 Student posiada umiejętność oceny stosowanych rozwiązań w aspekcie ich zgodności z założeniami zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu. | LO_1A_U09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-A-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C31_K01 Student jest zorientowany na proekologiczne rozwiąznia w logistyce, wykazuje wytrwałość w realizacji indywiduwlanych zadań, potrafi pracować w grupie, jest odpowiedizalny. | LO_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-6, T-A-4 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C31_W01 Student ma wiedzę niezbędną do identyfikacji problemów ochrony środowiska w przdsiębiotstwie oraz określa elementy systemu gospodarki odpadami. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształceni | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C31_U01 Student posiada umiejętność oceny stosowanych rozwiązań w aspekcie ich zgodności z założeniami zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C31_K01 Student jest zorientowany na proekologiczne rozwiąznia w logistyce, wykazuje wytrwałość w realizacji indywiduwlanych zadań, potrafi pracować w grupie, jest odpowiedizalny. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i jest świadomy ekologicznie | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i ma świadomość swojej roli ochronie środowiska naturalnego |
Literatura podstawowa
- Hordyńska M., Ekologistyka i zagospodarowanie odpadów, Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2017
- Korzeń Z., Ekologistyka, Biblioteka Logistyka, Poznań, 2001
Literatura dodatkowa
- Małachowski K. (red.), Gospodarka a środowisko i ekologia, CeDeWu, Warszawa, 2007
- B. Dobrzańska, G. Dobrzański, D. Kiełczewski, Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Meyer B., Ochrona środowiska., Uniwersytetu Szczecinskiego, Szczecin, 2000