Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologistyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologistyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy logistyki i ochrony środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie odpowiedniej wiedzy niezbędnej do analizy problemów z zakresu ochrony i kształtowania środowiska naturalnego oraz identyfikacji i rozwiązywania problemów ekologistycznych w podmiotach gospodarczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Gospodarka odpadami - zasady selektywnej zbiórki odpadów.2
T-A-2Logistycznie zintegrowany system gospodarki odpadami komunalnymi4
T-A-3Analiza wybranych przykładów rozwiązań ekologistycznych w gospodarce.6
T-A-4Analiza wybranych przykładów rozwiązań ekologicznych w Unii Europejskiej, dotyczących realizacji założeń zrównoważonego rozwoju transportu.3
15
wykłady
T-W-1Istota i założenia koncepcyjne ekologistyki.1
T-W-2Aspekty prawno-finansowe ekologistyki.1
T-W-3Relacje logistyki z ochroną i kształtowaniem środowiska.1
T-W-4Logistyka zagospodarowania odpadów1
T-W-5Organizacja i technologia segregacji, składowania i przetwarzania odpadów.2
T-W-6Bilanse ekologiczne.2
T-W-7Logistyka usuwania odpadów komunalnych.2
T-W-8Proekologiczne systemy zarządzania.1
T-W-9Logistycznie zintegrowany system gospodarki odpadami2
T-W-10Ekologiczne aspekty polityki Unii Europejskiej1
T-W-11Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń8
A-A-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism branżowych8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład audytoryjny
M-2Prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące znajomość treści wykładów oraz zalecanej literatury.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie treści ćwiczeniowych w oparciu o realizację zadań podczas ćwiczeń i wykonanie prezentacji.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C31_W01
Student ma wiedzę niezbędną do identyfikacji problemów ochrony środowiska w przdsiębiotstwie oraz określa elementy systemu gospodarki odpadami.
LO_1A_W12C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C31_U01
Student posiada umiejętność oceny stosowanych rozwiązań w aspekcie ich zgodności z założeniami zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu.
LO_1A_U09C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-A-2M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C31_K01
Student jest zorientowany na proekologiczne rozwiąznia w logistyce, wykazuje wytrwałość w realizacji indywiduwlanych zadań, potrafi pracować w grupie, jest odpowiedizalny.
LO_1A_K06C-1T-W-4, T-W-6, T-A-4M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C31_W01
Student ma wiedzę niezbędną do identyfikacji problemów ochrony środowiska w przdsiębiotstwie oraz określa elementy systemu gospodarki odpadami.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształceni
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C31_U01
Student posiada umiejętność oceny stosowanych rozwiązań w aspekcie ich zgodności z założeniami zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C31_K01
Student jest zorientowany na proekologiczne rozwiąznia w logistyce, wykazuje wytrwałość w realizacji indywiduwlanych zadań, potrafi pracować w grupie, jest odpowiedizalny.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i jest świadomy ekologicznie
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i ma świadomość swojej roli ochronie środowiska naturalnego

Literatura podstawowa

  1. Hordyńska M., Ekologistyka i zagospodarowanie odpadów, Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2017
  2. Korzeń Z., Ekologistyka, Biblioteka Logistyka, Poznań, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Małachowski K. (red.), Gospodarka a środowisko i ekologia, CeDeWu, Warszawa, 2007
  2. B. Dobrzańska, G. Dobrzański, D. Kiełczewski, Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  3. Meyer B., Ochrona środowiska., Uniwersytetu Szczecinskiego, Szczecin, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Gospodarka odpadami - zasady selektywnej zbiórki odpadów.2
T-A-2Logistycznie zintegrowany system gospodarki odpadami komunalnymi4
T-A-3Analiza wybranych przykładów rozwiązań ekologistycznych w gospodarce.6
T-A-4Analiza wybranych przykładów rozwiązań ekologicznych w Unii Europejskiej, dotyczących realizacji założeń zrównoważonego rozwoju transportu.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i założenia koncepcyjne ekologistyki.1
T-W-2Aspekty prawno-finansowe ekologistyki.1
T-W-3Relacje logistyki z ochroną i kształtowaniem środowiska.1
T-W-4Logistyka zagospodarowania odpadów1
T-W-5Organizacja i technologia segregacji, składowania i przetwarzania odpadów.2
T-W-6Bilanse ekologiczne.2
T-W-7Logistyka usuwania odpadów komunalnych.2
T-W-8Proekologiczne systemy zarządzania.1
T-W-9Logistycznie zintegrowany system gospodarki odpadami2
T-W-10Ekologiczne aspekty polityki Unii Europejskiej1
T-W-11Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń8
A-A-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury i czasopism branżowych8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C31_W01Student ma wiedzę niezbędną do identyfikacji problemów ochrony środowiska w przdsiębiotstwie oraz określa elementy systemu gospodarki odpadami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W12ma wiedzę niezbędną do zrozumienia problemów ochrony środowiska oraz założeń zrównoważonego rozwoju transportu i ekologistki
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie odpowiedniej wiedzy niezbędnej do analizy problemów z zakresu ochrony i kształtowania środowiska naturalnego oraz identyfikacji i rozwiązywania problemów ekologistycznych w podmiotach gospodarczych.
Treści programoweT-W-1Istota i założenia koncepcyjne ekologistyki.
T-W-4Logistyka zagospodarowania odpadów
T-W-5Organizacja i technologia segregacji, składowania i przetwarzania odpadów.
T-W-8Proekologiczne systemy zarządzania.
T-W-9Logistycznie zintegrowany system gospodarki odpadami
Metody nauczaniaM-1Wykład audytoryjny
M-2Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące znajomość treści wykładów oraz zalecanej literatury.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształceni
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C31_U01Student posiada umiejętność oceny stosowanych rozwiązań w aspekcie ich zgodności z założeniami zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U09potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne w skali lokalnej i regionalnej. Stosuje zasady bhp i higieny pracy, ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie odpowiedniej wiedzy niezbędnej do analizy problemów z zakresu ochrony i kształtowania środowiska naturalnego oraz identyfikacji i rozwiązywania problemów ekologistycznych w podmiotach gospodarczych.
Treści programoweT-W-1Istota i założenia koncepcyjne ekologistyki.
T-W-4Logistyka zagospodarowania odpadów
T-W-3Relacje logistyki z ochroną i kształtowaniem środowiska.
T-A-2Logistycznie zintegrowany system gospodarki odpadami komunalnymi
Metody nauczaniaM-1Wykład audytoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie treści ćwiczeniowych w oparciu o realizację zadań podczas ćwiczeń i wykonanie prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C31_K01Student jest zorientowany na proekologiczne rozwiąznia w logistyce, wykazuje wytrwałość w realizacji indywiduwlanych zadań, potrafi pracować w grupie, jest odpowiedizalny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie odpowiedniej wiedzy niezbędnej do analizy problemów z zakresu ochrony i kształtowania środowiska naturalnego oraz identyfikacji i rozwiązywania problemów ekologistycznych w podmiotach gospodarczych.
Treści programoweT-W-4Logistyka zagospodarowania odpadów
T-W-6Bilanse ekologiczne.
T-A-4Analiza wybranych przykładów rozwiązań ekologicznych w Unii Europejskiej, dotyczących realizacji założeń zrównoważonego rozwoju transportu.
Metody nauczaniaM-1Wykład audytoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie treści ćwiczeniowych w oparciu o realizację zadań podczas ćwiczeń i wykonanie prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i jest świadomy ekologicznie
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i ma świadomość swojej roli ochronie środowiska naturalnego