Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Odnawialne źródła energii w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Logistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Odnawialne źródła energii w transporcie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy przydatnej do umiejętnego stosowania odnawialnych źródeł energii w działalności inżynierskiej związanej z transportem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Obliczenia projektowe wybranych systemów wykorzystujących energię wiatru | 4 |
T-P-2 | Obliczenia projektowe i dobór instalacji fotowoltaicznych | 6 |
T-P-3 | Obliczenia zapasu paliw biogennych dla statków | 4 |
T-P-4 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii. | 2 |
T-W-2 | Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii w transporcie. | 2 |
T-W-3 | Ogfólna charakterystyka źródeł energii odnawialnej. | 6 |
T-W-4 | Energia wiatru i jej zastosowanie w środkach transporu wodnego. | 4 |
T-W-5 | Fotowoltaika i jej wykorzystanie w środkach transportu naziemnego, wodnego i powietrznego. | 5 |
T-W-6 | Energia biomasy. Biopaliwa i ich wykorzystanie w transporcie. | 6 |
T-W-7 | Energia wody i jej wykorzystanie w transporcie | 4 |
T-W-8 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Studiowanie literatury | 12 |
A-P-3 | Studiowanie treści internetowych | 16 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
49 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 6 |
A-W-3 | Studiowanie źródeł internetowych | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych. Prezentacja wyników obliczeń projektoweych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C37-1_W01 Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki takich jak mechanika płynów, elektryczność, termodynamika pozwalającą na zrozumienie podstaw wykorzystania odnawialnych źródeł energii z uwzględnieniem trendów rozwojowych i zasad ochrony środowiska. | LO_1A_W02, LO_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C37-1_U01 Potrafi pozyskiwać, interpretować i integrować informacje z literatury, przepisów i norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie odnawialnych źródełi energii wykorzystywanych także w transporcie na podstawie, których umie opracować założenia projektowe niekonwencjonalnego systemu energetycznego środka transportu. | LO_1A_U01, LO_1A_U06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
LO_1A_C37-1_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej związanej z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii w transporcie, na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | LO_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C37-1_W01 Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki takich jak mechanika płynów, elektryczność, termodynamika pozwalającą na zrozumienie podstaw wykorzystania odnawialnych źródeł energii z uwzględnieniem trendów rozwojowych i zasad ochrony środowiska. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C37-1_U01 Potrafi pozyskiwać, interpretować i integrować informacje z literatury, przepisów i norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie odnawialnych źródełi energii wykorzystywanych także w transporcie na podstawie, których umie opracować założenia projektowe niekonwencjonalnego systemu energetycznego środka transportu. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
LO_1A_C37-1_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej związanej z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii w transporcie, na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne urzadzenia i systemy konwersji energii, Ossolineum, Wrocław, 1999
- Chmielniak T. J, Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008
- Lewandowski W., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WNT, Warszawa, 2006
- Motowidlak U., Znaczenie wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie samochodowym dla rozwoju gospodarki niskoemisyjnej Unii europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkigo, Łódź, 2016, 1
Literatura dodatkowa
- Tytko R, Odnawialne źródła energii, OWG, Warszawa, 2011, 5