Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice
Sylabus przedmiotu Oceanotechniczne systemy energetyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Oceanotechniczne systemy energetyczne | ||
Specjalność | Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Termodynamika Maszyny cieplne Elektrotechnika |
W-2 | Teoria procesów cieplnych |
W-3 | Silniki i maszyny okrętowe |
W-4 | Podstawy elektrotechniki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przyswojenie wiadomości z zakresu budowy i eksploatacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, pozwalających na podjęcie pracy na platformach wiertniczych, wydobywczych, przy obsłudze zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych. |
C-2 | Umiejętność identyfikacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych |
C-3 | Podstawowe umiejętność eksploatacvji systemów energetycznych ( siłowni), obiektów oceanotechnicznych i pojazdów podwodnych typu ROV i AUV |
C-4 | Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu budowy i funkcjonowania poszczególnych podsystemów wchodzących w sklad systemów energetycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych, omówienie zakresu zajęć, sposobu ich prowadzenia, wymogi oraz warunki bezpieczeństwa BHP w trakcie prowadzenia zajęć, sposoby oceny | 2 |
T-L-2 | Budowa i działanie agregatu prądotwórczego | 3 |
T-L-3 | Budowa kotła pomocniczego VX | 2 |
T-L-4 | Działanie i obsługa kotła pomocniczego VX w warunkach pracy symulacyjnej | 4 |
T-L-5 | Budowa i działanie systemu energetycznego pojazdu podwodnego typu ROV (System Monitoringu Głębinowego - pojazd KRAB) | 2 |
T-L-6 | Zaliczenie laboratoriów | 2 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Przedstawienie wymagań dotyczących wykonywania projektów, tematyka projektów, sposoby oceny | 4 |
T-P-2 | Określenie zapotrzebowania mocy elektrycznej dla funkcjonowania platformy wiertniczej operującej na Morzu Bałtyckim | 6 |
T-P-3 | Określenie mocy elektrycznej wymaganej dla funkcjonowania pojazdu podwodnego | 2 |
T-P-4 | Dobór wyposażenia opcjonalnego pojazdu | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Identyfikacja systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych. Budowa systemów energetycznych platform wiertniczych - prąd stały. Budowa systemów energetycznych platform wiertniczych - prąd zmienny. Identyfikacja urządzeń wchodzących w skład systemów energetycznych platform - urządzenia zasilające. Budowa systemów wytwarzania energii elektrycznej - system paliwowy, system smarowy. Budowa systemów wytwarzania energii elektrycznej - system chlodzenia, system rozruchowy. Identyfikacja urządzeń wchodzących w skład systemów energetycznych platform - odbiorniki energii elektrycznej. Charakterystyka systemów wiertniczych. Systemy energetyczne zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych typu ROV. Systemy energetyczne autonomicznych pojazdów podwodnych AUV. Eksploatacja systemów energetycznych platform. Eksploatacja systemów energetycznych zdalnie syerowanych pojazdów podwodnych. | 16 |
T-W-2 | Identyfikacja systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych. | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka systemów energetycznych platform wiertniczych i wydobywczych. | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka systemów energetycznych statków wiertniczych, zabezpieczenia i zaopatrzenia platform. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka systemów energetycznych zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych typu ROV i AUV. | 2 |
T-W-6 | Charakterystyka systemów zasilania platform - prąd stały. | 2 |
T-W-7 | Charakterystyka systemów zailania platform - prąd zmienny. | 2 |
T-W-8 | Podsumowanie wiadomości dotyczących systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie dostępnych Instrukcji | 4 |
A-L-2 | Dyskusja wprowadzająca umożliwiająca usystematyzowanie wiedzy pozwalającej na prawidlowe wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych | 2 |
A-L-3 | Przeprowadzenie ćwiczeń laboratoryjnych, pomiary, obsługa urządzeń | 13 |
A-L-4 | Archiwuzacja danych pomiarowych, opracowanie wyników, sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 4 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 2 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Wykonanie projektu | 10 |
A-P-3 | Przedstawienie projektu - prezentacja | 3 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie prezentacji | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 1 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład prowadzony w formie wykazywania problemów i wspólne dochodzenie do ich rozwiązywania. Wykorzystanie materiałów audiowizualnych w postaci filmów, slajdów oraz schematów rysowanych na tablicy. |
M-2 | Wykład informacyjny 50% - materialy audiowizualne |
M-3 | Wykład problemowy 30% - praca na modelach obiektów rzeczywistych |
M-4 | Wykład konwersatoryjny 20% - dyskusja podsumowująca |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-6 | Metoda projektowa |
M-7 | Seminarium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: W sklad oceny końcowej będą brane pod uwagę oceny cząstkowe: - ocena z kolokwium - ocena z aktywności na zajęciach - obecność na zajęciach - samodzielne rozwiązanie uzgodnionego obupólnie problemu i przedstawienie go na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - kolokwium sprawdzające |
S-4 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z laboratoriów |
S-5 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne laboratoriów |
S-6 | Ocena formująca: Ocena projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D3-04_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych | O_2A_W05, O_2A_W16, O_2A_W18 | — | — | C-2, C-4 | T-W-7, T-W-2, T-W-6 | M-2, M-3 | S-3, S-2 |
O_2A_D3-04_W02 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą eksploatacji oceanicznych systemów energetycznych | O_2A_W02, O_2A_W04, O_2A_W16 | — | — | C-3 | T-W-3, T-W-5, T-W-2 | M-2, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D3-04_U01 Student potrafi przeprowadzić pomiary, interpretować wyniki w zakresie funkcjonowania systemów energetycznych | O_2A_U17, O_2A_U24, O_2A_U01, O_2A_U23 | — | — | C-1, C-3 | T-W-2, T-L-2, T-L-5 | M-3 | S-3, S-2 |
O_2A_D3-04_U02 Student potrafi ocenić parametry pracy systemu i ich wpływ na funkcjonowanie systemu | O_2A_U16, O_2A_U11, O_2A_U24 | — | — | C-3, C-4 | T-W-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_D3-04_K01 Student potrafi ocenić skutki społeczne poprawnego funkcjonowania systemów energetycznych | O_2A_K05, O_2A_K03 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-4, M-2, M-3 | S-3, S-2 |
O_2A_D3-04_K02 Student ma świadomość ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki eksploatacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych | O_2A_K01, O_2A_K08, O_2A_K03 | — | — | C-3, C-4 | T-W-2, T-W-6 | M-4, M-2, M-3 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D3-04_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) | |
5,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturow ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną | |
O_2A_D3-04_W02 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą eksploatacji oceanicznych systemów energetycznych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) | |
5,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturow ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D3-04_U01 Student potrafi przeprowadzić pomiary, interpretować wyniki w zakresie funkcjonowania systemów energetycznych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań | |
O_2A_D3-04_U02 Student potrafi ocenić parametry pracy systemu i ich wpływ na funkcjonowanie systemu | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_D3-04_K01 Student potrafi ocenić skutki społeczne poprawnego funkcjonowania systemów energetycznych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli | |
O_2A_D3-04_K02 Student ma świadomość ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki eksploatacji systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze i ma świadomość jej roli |
Literatura podstawowa
- Balcerski A, Bocheński D,:, Układy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotechnicznych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1998
- Balcerski A., Bocheński D., Układy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotechnicznych, Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1998, 1
- Michalski R, Siłownie Okrętowe, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997, 1
- Michalski R, Siłownie okrętowe, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997, 2
- Graczyk T, Bezzałogowe zdalnie sterowane pojazdy głębinowe - konstrukcja i zastoosowania, Instytut Okrętowy Politechniki Szczecińskiej ODK SIMP, Szczecin, 1991, 1
- Graczyk T, Bezzałogowe zdalnie sterowane pojazdy głębinowe - konstrukcja, zastosowanie, IO PS i ODK SIMP, Szczecin, 1991, 1
- Rowiński L., Pojazdy głębinowe budowa i wyposażenie, Przedsiębiorstwo Prywatne WiB, Gdańsk, 2008, 1
- Rowiński L, Pojazdy głębinowe budowa i wyposażenie, Przedsiębiorstwo prywatne WiB, Gdańsk, 2008, 1
- Mtejski M., Modelowanie ruchu bezzałogowych pojazdów podwodnych w warunkach eksperymentalnych, Polskie Towarzystwo Medycyny i Techniki Hiperbarycznej, Gdynia, 2011, 1
- Matejski M, Modelowanie ruchu bezzałogowych pojazdów podwodnych w warunkach ekspoerymentalnych, Polskie Towarzystwo Medycyny i Techniki Hiperbarycznej, Gdynia, 2011, 1