Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
Sylabus przedmiotu Napędy hybrydowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Przedmiot obieralny 2 | ||
Przedmiot | Napędy hybrydowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z budowy i eksploatacji maszyn i urządzeń okrętowych oraz silników i układów napędowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi rodzajów, zastosowania, układów, wad i zalet napędów hybrydowych, wykorzystania napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych i w okrętownictwie oraz wykorzystania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach hybrydowych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów hybrydowych, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych jednostek pływających. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wytyczne do projektowania napędów hybrydowych. | 8 |
T-A-2 | Ocena porównawcza konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych (zużycie paliwa, emisja szkodliwych składników spalin, bilans cieplny). | 10 |
T-A-3 | Analiza i dobór konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych jednostek pływających. | 10 |
T-A-4 | Zaliczenie. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje i zastosowania napędów konwencjonalnych. | 2 |
T-W-2 | Napęd hybrydowy. Rodzaje i zastosowania napędów hybrydowych. Zalety i wady napędów hybrydowych. | 5 |
T-W-3 | Układy szeregowe, równoległe i mieszane napędów hybrydowych. | 4 |
T-W-4 | Napędy hybrydowe stosowane w pojazdach samochodowych. | 5 |
T-W-5 | Napędy hybrydowe stosowane w okrętownictwie. | 6 |
T-W-6 | Turbiny i mikroturbiny w napędach hybrydowych. | 4 |
T-W-7 | Silniki Stirlinga w napędach hybrydowych. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie opracowań. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 3 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 6 |
A-W-3 | Uczestnictwo w egzaminie. | 2 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i wykład problemowy. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami. |
M-3 | Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji. |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-5 | Metody programowane z wykorzystaniem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena opracowań. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_O02-1_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące rodzajów, zastosowania, układów, wad i zalet napędów hybrydowych, wykorzystania napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych i w okrętownictwie oraz wykorzystania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach hybrydowych. | O_2A_W02, O_2A_W03, O_2A_W11, O_2A_W16 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-A-1 | M-4, M-3, M-1, M-2 | S-1, S-5, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_O02-1_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów hybrydowych, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych jednostek pływających. | O_2A_U20, O_2A_U05, O_2A_U11 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-5, M-4, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_2A_O02-1_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie. | O_2A_K03, O_2A_K05, O_2A_K04, O_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-5, M-4, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_O02-1_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić zagadnienia dotyczące rodzajów, zastosowania, układów, wad i zalet napędów hybrydowych, wykorzystania napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych i w okrętownictwie oraz wykorzystania turbin, mikroturbin i silników Stirlinga w napędach hybrydowych. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_O02-1_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności opracowania wytycznych do projektowania napędów hybrydowych, przeprowadzania oceny porównawczej konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych oraz analizy i doboru konwencjonalnych i hybrydowych układów napędowych jednostek pływających. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przedstawić rozwiązania zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz |
3,0 | Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie i w zespole przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przedstawić rozwiązanie zadania, w którym zestawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_2A_O02-1_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współpracować i realizować zadania w grupie. | 2,0 | Student nie rozumie wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również nie potrafi pracować w grupie |
3,0 | Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie | |
4,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny |
Literatura podstawowa
- Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
- Praca zbiorowa, Napędy hybrydowe, ogniwa paliwowe i paliwa alternatywne, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Czasopismo, Przegląd Elektrotechniczny, Wydawnictwo SIGMA-NOT, Warszawa, 2012
- Czasopisma naukowo-techniczne oraz materiały konferencyjne