Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych

Sylabus przedmiotu Inżynieria jakości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria jakości
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW2 15 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu technik wytwarzania.
W-2Podstawy statystyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Korzystanie z systemów ISO w działalności inżynierskiej.
C-2Analiza procesów produkcyjnych z uwzględnieniem kryteriów jakościowych.
C-3Statystyczna analiza wyników pomiarów.
C-4Podstawowa umiejętność wykorzystania metod oraz urządzeń pomiarowych stosowanych w budownictwie okrętowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza wybranych stoczniowych procesów technologicznych pod kątem doboru wskaźników oceny jakości.3
T-A-2Porównanie wariantów technologii substytucyjnych ze względu na ekonomiczne kryteria jakościowe.4
T-A-3Metody oraz instrumenty pomiarowe stosowane w procesach sterowania jakością wymiarową konstrukcji okrętowych.4
T-A-4Wykorzystanie metod statystycznych w zarządzaniu jakością wymiarową kadłuba.4
15
wykłady
T-W-1Pojęcie jakości w przedsiębiorstwie przemysłowym.1
T-W-2Jakość produktu, a jakość technologii.1
T-W-3Projektowanie i analiza jakości z zastosowaniem wskaźników techniczno-ekonomicznych.1
T-W-4Stan prawny i certyfikacja systemów zapewnienia i doskonalenia jakości.1
T-W-5Zarządzanie projakościowe. Kryteria i metody oceny jakości stoczniowych procesów produkcyjnych1
T-W-6Kontrola wadliwości spoin spawalniczych.1
T-W-7Komputerowe wspomaganie zarządzania informacją w systemach zapewnienia i doskonalenia jakości.1
T-W-8Systemy sterowania jakością wymiarową w procesie budowy konstrukcji wielkogabarytowych.4
T-W-9Metody pomiarowe stosowane w procesach produkcji konstrukcji okrętowych.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć, praca własna6
A-A-3Studiowanie literatury4
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia19
A-W-4udział w zaliczeniu1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Ćwiczenia: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B20_W02
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością
O_1A_W02C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1
O_1A_B20_W10
Student ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
O_1A_W10C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_B20_U01
Student potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
O_1A_U07C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_B20_W02
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
O_1A_B20_W10
Student ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_B20_U01
Student potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje

Literatura podstawowa

  1. Doerffer J., Organizacja produkcji w stoczni, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1971
  2. Hatch M. J., Teoria organizacji, PWN, Warszawa, 2002
  3. Juran J., Jakość, PWE, Warszawa, 1978
  4. PN-EN ISO 14253-1: 2000 – Specyfikacja geometrii wyrobów (GPS) – Kontrola wyrobów i sprzętu pomiarowego za pomocą pomiarów – Reguły orzekania zgodności lub niezgodności ze specyfikacją. Problemy jakości, Wyd. Czasopism i Książek Technicznych, SIGMA – NOT sp. z o.o., 2000
  5. Rutkowski R., Modelowanie systemów kontroli geometrycznej przestrzennych konstrukcji stalowych w aspekcie wymaganych standardów dokładnościowych, Politechnika Szczecińska, Wydział Techniki Morskiej, Szczecin, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza wybranych stoczniowych procesów technologicznych pod kątem doboru wskaźników oceny jakości.3
T-A-2Porównanie wariantów technologii substytucyjnych ze względu na ekonomiczne kryteria jakościowe.4
T-A-3Metody oraz instrumenty pomiarowe stosowane w procesach sterowania jakością wymiarową konstrukcji okrętowych.4
T-A-4Wykorzystanie metod statystycznych w zarządzaniu jakością wymiarową kadłuba.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie jakości w przedsiębiorstwie przemysłowym.1
T-W-2Jakość produktu, a jakość technologii.1
T-W-3Projektowanie i analiza jakości z zastosowaniem wskaźników techniczno-ekonomicznych.1
T-W-4Stan prawny i certyfikacja systemów zapewnienia i doskonalenia jakości.1
T-W-5Zarządzanie projakościowe. Kryteria i metody oceny jakości stoczniowych procesów produkcyjnych1
T-W-6Kontrola wadliwości spoin spawalniczych.1
T-W-7Komputerowe wspomaganie zarządzania informacją w systemach zapewnienia i doskonalenia jakości.1
T-W-8Systemy sterowania jakością wymiarową w procesie budowy konstrukcji wielkogabarytowych.4
T-W-9Metody pomiarowe stosowane w procesach produkcji konstrukcji okrętowych.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć, praca własna6
A-A-3Studiowanie literatury4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia19
A-W-4udział w zaliczeniu1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_B20_W02Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W02ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Korzystanie z systemów ISO w działalności inżynierskiej.
C-2Analiza procesów produkcyjnych z uwzględnieniem kryteriów jakościowych.
C-3Statystyczna analiza wyników pomiarów.
C-4Podstawowa umiejętność wykorzystania metod oraz urządzeń pomiarowych stosowanych w budownictwie okrętowym.
Treści programoweT-A-1Analiza wybranych stoczniowych procesów technologicznych pod kątem doboru wskaźników oceny jakości.
T-A-4Wykorzystanie metod statystycznych w zarządzaniu jakością wymiarową kadłuba.
T-A-3Metody oraz instrumenty pomiarowe stosowane w procesach sterowania jakością wymiarową konstrukcji okrętowych.
T-A-2Porównanie wariantów technologii substytucyjnych ze względu na ekonomiczne kryteria jakościowe.
T-W-1Pojęcie jakości w przedsiębiorstwie przemysłowym.
T-W-2Jakość produktu, a jakość technologii.
T-W-3Projektowanie i analiza jakości z zastosowaniem wskaźników techniczno-ekonomicznych.
T-W-4Stan prawny i certyfikacja systemów zapewnienia i doskonalenia jakości.
T-W-5Zarządzanie projakościowe. Kryteria i metody oceny jakości stoczniowych procesów produkcyjnych
T-W-6Kontrola wadliwości spoin spawalniczych.
T-W-7Komputerowe wspomaganie zarządzania informacją w systemach zapewnienia i doskonalenia jakości.
T-W-8Systemy sterowania jakością wymiarową w procesie budowy konstrukcji wielkogabarytowych.
T-W-9Metody pomiarowe stosowane w procesach produkcji konstrukcji okrętowych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Ćwiczenia: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_B20_W10Student ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W10ma wiedzę w zakresie metod i narzędzi do pomiarów parametrów obiektów technicznych w warunkach laboratoryjnych i przemysłowych; zna zasady określania tolerancji wykonawczych; zna metody i przepisy dotyczące kontroli jakości wymiarowej w procesach produkcyjnych
Cel przedmiotuC-1Korzystanie z systemów ISO w działalności inżynierskiej.
C-2Analiza procesów produkcyjnych z uwzględnieniem kryteriów jakościowych.
C-3Statystyczna analiza wyników pomiarów.
C-4Podstawowa umiejętność wykorzystania metod oraz urządzeń pomiarowych stosowanych w budownictwie okrętowym.
Treści programoweT-A-1Analiza wybranych stoczniowych procesów technologicznych pod kątem doboru wskaźników oceny jakości.
T-A-4Wykorzystanie metod statystycznych w zarządzaniu jakością wymiarową kadłuba.
T-A-3Metody oraz instrumenty pomiarowe stosowane w procesach sterowania jakością wymiarową konstrukcji okrętowych.
T-A-2Porównanie wariantów technologii substytucyjnych ze względu na ekonomiczne kryteria jakościowe.
T-W-1Pojęcie jakości w przedsiębiorstwie przemysłowym.
T-W-2Jakość produktu, a jakość technologii.
T-W-3Projektowanie i analiza jakości z zastosowaniem wskaźników techniczno-ekonomicznych.
T-W-4Stan prawny i certyfikacja systemów zapewnienia i doskonalenia jakości.
T-W-5Zarządzanie projakościowe. Kryteria i metody oceny jakości stoczniowych procesów produkcyjnych
T-W-6Kontrola wadliwości spoin spawalniczych.
T-W-7Komputerowe wspomaganie zarządzania informacją w systemach zapewnienia i doskonalenia jakości.
T-W-8Systemy sterowania jakością wymiarową w procesie budowy konstrukcji wielkogabarytowych.
T-W-9Metody pomiarowe stosowane w procesach produkcji konstrukcji okrętowych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Ćwiczenia: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_B20_U01Student potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
Cel przedmiotuC-1Korzystanie z systemów ISO w działalności inżynierskiej.
C-2Analiza procesów produkcyjnych z uwzględnieniem kryteriów jakościowych.
C-3Statystyczna analiza wyników pomiarów.
C-4Podstawowa umiejętność wykorzystania metod oraz urządzeń pomiarowych stosowanych w budownictwie okrętowym.
Treści programoweT-A-1Analiza wybranych stoczniowych procesów technologicznych pod kątem doboru wskaźników oceny jakości.
T-A-4Wykorzystanie metod statystycznych w zarządzaniu jakością wymiarową kadłuba.
T-A-3Metody oraz instrumenty pomiarowe stosowane w procesach sterowania jakością wymiarową konstrukcji okrętowych.
T-W-5Zarządzanie projakościowe. Kryteria i metody oceny jakości stoczniowych procesów produkcyjnych
T-W-6Kontrola wadliwości spoin spawalniczych.
T-W-7Komputerowe wspomaganie zarządzania informacją w systemach zapewnienia i doskonalenia jakości.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Ćwiczenia: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje