Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie jednostek offshore:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie jednostek offshore
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,50,33zaliczenie
wykładyW5 30 2,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstwowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z podstaw oceanotechniki
W-2Podstwowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z projektowania okrętów
W-3Podstwowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z teorii okrętu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest poznanie budowy i właściwości jednostek offshore
C-2Zapoznanie z planowaniem i realizacją operacji offshore

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Treść zajęć wynika z prowadzonych wykładów15
15
wykłady
T-W-1Operacje techniczne przy eksploatacji surowców z dna oceanu3
T-W-2Jednostki offshore: podstawy projektowania, budowa, wyposażenie, właściwości, realizowane funkcje i operacje3
T-W-3Prace badawcze i pobieranie próbek3
T-W-4Wydobywanie ropy i gazu ziemnego3
T-W-5Systemy utrzymywania pozycjiP: kotwiczne i cumownicze3
T-W-6Prace podwodne i inspekcje, naprawy, instalacje3
T-W-7Transport ropy i gazu3
T-W-8Operacje offshore: transport dużych konstrukcji, holowanie, kotwiczenie, wydobywanie wraków, układanie kabli i rurociągów3
T-W-9Aspekty ekonomiczne i prawne operacji offshore3
T-W-10Wpływ parametrów pogodowych i środowiska morskiego w projektowaniu jednostek offshore3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury10
A-A-3Przygotowanie sprawozdań9
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Zaliczenie sprawozdań2
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu2
63

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny/ typowe środki audiowizualne
M-2Ćwiczenia audytoryjne/ typowe środki audiowiualne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O01-1_W01
Student zdobywa wiedzę z zakresu projektowania i eksploatacji jednostek offshore
O_1A_W08, O_1A_W17C-1T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O01-1_U01
Student potrafi pozyskiwać i interpretować informacje z literatury, przepisów i norm także w języku obcym w zakresie dotyczącym środowiska morskiego, dokumentacji technicznej i innych dokumentach dotyczących budowy obiektów oceanoetchnicznych
O_1A_U07, O_1A_U10, O_1A_U13C-2T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O01-1_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
O_1A_K07C-2T-A-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_O01-1_W01
Student zdobywa wiedzę z zakresu projektowania i eksploatacji jednostek offshore
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu budowy obiektów oceanotechnicznych
3,0Student posiada bardzo powierzchowną i z wieloma brakami wiedzę na temat budowy i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych
3,5Student posiada podstawową i z niewielkimi brakami wiedzę na temat budowy i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych
4,0Student posiada znaczną wiedzę i potrafi wykorzystac podstawowe narzędzia w zakresie budowy i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych
4,5Student posiada wiedzę w stopniu zaawansowanym, potrafi wykorzystac wszystkie zaproponowane w trakcie zajęc narzędzia w zakresie budowy i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę, potrafi wykorzystac wszystkie zaproponowane w trakcie zajęc narzędzia w zakresie budowy i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_O01-1_U01
Student potrafi pozyskiwać i interpretować informacje z literatury, przepisów i norm także w języku obcym w zakresie dotyczącym środowiska morskiego, dokumentacji technicznej i innych dokumentach dotyczących budowy obiektów oceanoetchnicznych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje podstawowe umiejętności z pewnymi brakami w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student posiada umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student posiada umiejętności w stopniu wysoce zaawansowanym i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student posiada umiejętności na najwyższym poziomie, wykorzystuje je do rozwiązywania problemu oraz potrafi zaproponowac pewne modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
O_1A_O01-1_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
2,0Student nie potrafi współpracowac i realizowac zadań w grupie oraz nie posiada świadomości konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas procesu budowy różnych obiektów oceanotechnicznych.
3,0Student z wieloma brakami współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma niewielką świadomośc konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas procesu budowy różnych obiektów oceanotechnicznych.
3,5Student z niewielkimi brakami współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma świadomośc konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas procesu budowy różnych obiektów oceanotechnicznych.
4,0Student dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma znaczną świadomośc konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas procesu budowy różnych obiektów oceanotechnicznych.
4,5Student bardzo dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma bardzo dużą świadomośc konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas procesu budowy różnych obiektów oceanotechnicznych.
5,0Student współpracuje i realizuje zadania w grupie na najwyższym poziomioe, ma bardzo dużą świadomośc konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas procesu budowy różnych obiektów oceanotechnicznych.

Literatura podstawowa

  1. Lloyd A.R.J.M., Seakeeping ship behaviour in rough weather, Ellis Horwood Limited, West Sussex, 1989
  2. Hooft J.P., Advances Dynamics of marine Structures, Maritime Research Institute Netherlands Wageningen, New York, 1982
  3. Price W.G, Bishop R.E.D., Probabilistic Theory of Ship Dynamics, London Chapman and Hall, London, 1974
  4. Faltinsen O.M., Sea Loads on Ships and Offshore Structures, Cambridge University Press, Cambridge, New York, Port Chester, Melbourne Sydney, 1990

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Treść zajęć wynika z prowadzonych wykładów15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Operacje techniczne przy eksploatacji surowców z dna oceanu3
T-W-2Jednostki offshore: podstawy projektowania, budowa, wyposażenie, właściwości, realizowane funkcje i operacje3
T-W-3Prace badawcze i pobieranie próbek3
T-W-4Wydobywanie ropy i gazu ziemnego3
T-W-5Systemy utrzymywania pozycjiP: kotwiczne i cumownicze3
T-W-6Prace podwodne i inspekcje, naprawy, instalacje3
T-W-7Transport ropy i gazu3
T-W-8Operacje offshore: transport dużych konstrukcji, holowanie, kotwiczenie, wydobywanie wraków, układanie kabli i rurociągów3
T-W-9Aspekty ekonomiczne i prawne operacji offshore3
T-W-10Wpływ parametrów pogodowych i środowiska morskiego w projektowaniu jednostek offshore3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury10
A-A-3Przygotowanie sprawozdań9
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Zaliczenie sprawozdań2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu2
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_O01-1_W01Student zdobywa wiedzę z zakresu projektowania i eksploatacji jednostek offshore
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W08ma wiedzę w zakresie termodynamiki technicznej; zna różnorodne źródła energii oraz sposoby ich wykorzystania w technice
O_1A_W17ma wiedzę w zakresie wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze, itp.
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie budowy i właściwości jednostek offshore
Treści programoweT-W-2Jednostki offshore: podstawy projektowania, budowa, wyposażenie, właściwości, realizowane funkcje i operacje
T-W-5Systemy utrzymywania pozycjiP: kotwiczne i cumownicze
T-W-6Prace podwodne i inspekcje, naprawy, instalacje
T-W-7Transport ropy i gazu
T-W-4Wydobywanie ropy i gazu ziemnego
T-W-1Operacje techniczne przy eksploatacji surowców z dna oceanu
T-W-3Prace badawcze i pobieranie próbek
T-W-8Operacje offshore: transport dużych konstrukcji, holowanie, kotwiczenie, wydobywanie wraków, układanie kabli i rurociągów
T-W-9Aspekty ekonomiczne i prawne operacji offshore
T-W-10Wpływ parametrów pogodowych i środowiska morskiego w projektowaniu jednostek offshore
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny/ typowe środki audiowizualne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu budowy obiektów oceanotechnicznych
3,0Student posiada bardzo powierzchowną i z wieloma brakami wiedzę na temat budowy i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych
3,5Student posiada podstawową i z niewielkimi brakami wiedzę na temat budowy i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych
4,0Student posiada znaczną wiedzę i potrafi wykorzystac podstawowe narzędzia w zakresie budowy i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych
4,5Student posiada wiedzę w stopniu zaawansowanym, potrafi wykorzystac wszystkie zaproponowane w trakcie zajęc narzędzia w zakresie budowy i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę, potrafi wykorzystac wszystkie zaproponowane w trakcie zajęc narzędzia w zakresie budowy i eksploatacji obiektów oceanotechnicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_O01-1_U01Student potrafi pozyskiwać i interpretować informacje z literatury, przepisów i norm także w języku obcym w zakresie dotyczącym środowiska morskiego, dokumentacji technicznej i innych dokumentach dotyczących budowy obiektów oceanoetchnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
O_1A_U10potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wytworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
O_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z planowaniem i realizacją operacji offshore
Treści programoweT-A-1Treść zajęć wynika z prowadzonych wykładów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne/ typowe środki audiowiualne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje podstawowe umiejętności z pewnymi brakami w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student posiada umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student posiada umiejętności w stopniu wysoce zaawansowanym i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student posiada umiejętności na najwyższym poziomie, wykorzystuje je do rozwiązywania problemu oraz potrafi zaproponowac pewne modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięO_1A_O01-1_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z planowaniem i realizacją operacji offshore
Treści programoweT-A-1Treść zajęć wynika z prowadzonych wykładów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne/ typowe środki audiowiualne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współpracowac i realizowac zadań w grupie oraz nie posiada świadomości konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas procesu budowy różnych obiektów oceanotechnicznych.
3,0Student z wieloma brakami współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma niewielką świadomośc konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas procesu budowy różnych obiektów oceanotechnicznych.
3,5Student z niewielkimi brakami współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma świadomośc konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas procesu budowy różnych obiektów oceanotechnicznych.
4,0Student dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma znaczną świadomośc konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas procesu budowy różnych obiektów oceanotechnicznych.
4,5Student bardzo dobrze współpracuje i realizuje zadania w grupie oraz ma bardzo dużą świadomośc konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas procesu budowy różnych obiektów oceanotechnicznych.
5,0Student współpracuje i realizuje zadania w grupie na najwyższym poziomioe, ma bardzo dużą świadomośc konieczności odpowiedniego podziału obowiązków podczas procesu budowy różnych obiektów oceanotechnicznych.