Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Projektowanie jachtów i pływających jednostek sportowych
Sylabus przedmiotu Prognozowanie osiągów jachtów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie jachtów i pływających jednostek sportowych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prognozowanie osiągów jachtów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu matematyki i mechaniki ogólnej. |
W-2 | Wiedza z zakresu podstaw hydromechaniki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z problematyką, celami, kryteriami i ograniczeniami parametrów jachtów żaglowych, matematycznym opisem parametrów jachtów oraz oprogramowaniem komputerowym do prognozowania parametrów jachtów, jak również z typowym zastosowaniem optymalizacji w projektowaniu jachtów regatowych i wyczynowych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności obliczania osiągów jachtów żaglowych przy użyciu oprogramowania komputerowego, m.in. programu Sailfish Analyzer |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do optymalizacji osiągów jachtów żaglowych | 1 |
T-P-2 | Obliczanie osiągów jachtów żaglowych przy użyciu oprogramowania komputerowego | 2 |
T-P-3 | Zaliczenie | 1 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Formuły pomiarowe a kształt jachtu i prędkość Aero- i hydrodynamiczna równowaga jachtu | 1 |
T-W-2 | Charakterystyki prędkościowe jachtów. | 1 |
2 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu | 4 |
A-P-2 | Przygotowanie prac projektowych | 15 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-P-4 | Studiowanie literatury | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 2 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-3 | Zaliczenie przedmiotu | 3 |
A-W-4 | Studiowanie literatury | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i wykład problemowy. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami. |
M-3 | Ćwiczenia projektowe. |
M-4 | Metody programowane z wykorzystaniem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prac projektowych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SP-PJ_10A_11_W01 Słuchacz zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić problematykę, cele, kryteria i ograniczenia optymalizacji jachtów żaglowych, matematyczny opis parametrów jachtów oraz oprogramowanie komputerowe do optymalizacji jachtów, jak również typowe zastosowania optymalizacji w projektowaniu jachtów regatowych i wyczynowych. | SP-PJ_10-_W04, SP-PJ_10-_W06, SP-PJ_10-_W07 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SP-PJ_10A_11_U01 Słuchacz posiada umiejętności obliczania osiągów jachtów żaglowych przy użyciu oprogramowania komputerowego, m.in. programu Hullspeed, SPAN. | SP-PJ_10-_U08, SP-PJ_10-_U04 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-P-1, T-P-2 | M-4, M-2, M-3 | S-1, S-4, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SP-PJ_10A_11_W01 Słuchacz zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić problematykę, cele, kryteria i ograniczenia optymalizacji jachtów żaglowych, matematyczny opis parametrów jachtów oraz oprogramowanie komputerowe do optymalizacji jachtów, jak również typowe zastosowania optymalizacji w projektowaniu jachtów regatowych i wyczynowych. | 2,0 | Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania | |
5,0 | Słuchacz posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SP-PJ_10A_11_U01 Słuchacz posiada umiejętności obliczania osiągów jachtów żaglowych przy użyciu oprogramowania komputerowego, m.in. programu Hullspeed, SPAN. | 2,0 | Słuchacz nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawionego zadania z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego oraz przygotować pracy projektowej |
3,0 | Słuchacz potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego oraz przygotować pracę projektową | |
3,5 | Słuchacz potrafi samodzielnie ogólnie rozwiązać postawione zadanie z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Słuchacz potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
4,5 | Słuchacz potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o uzyskanych wynikach | |
5,0 | Słuchacz potrafi samodzielnie rozwiązać postawione zadanie z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego oraz przygotować pracę projektową wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o uzyskanych wynikach, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Literatura podstawowa
- Hammitt A. G., Technical Yacht Design, Van Nostrand Reinhold, Nowy Jork, 1975
- Marchaj Cz., Dzielność morska, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2002
- Marchaj Cz., Teoria żeglowania, Wydawnictwo Alma-Press, Warszawa, 2002
- Milewski Z. J., Projektowanie i budowa jachtów żaglowych, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1999, Wydanie 3
Literatura dodatkowa
- Larsson L., Eliasson R., Principles of yacht design, Adlarf Coles Nautical, Londyn, 2000
- Spectre P., 100 Boat Design Reviewed, Adlard Coles Nautical, Londyn, 1997