Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Projektowanie jachtów i pływających jednostek sportowych
Sylabus przedmiotu Numeryczne metody w hydro-/aerodynamice i wytrzymałości konstrukcji jachtów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie jachtów i pływających jednostek sportowych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Numeryczne metody w hydro-/aerodynamice i wytrzymałości konstrukcji jachtów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karol Sugalski <Karol.Sugalski@zut.edu.pl>, Maciej Taczała <Maciej.Taczala@zut.edu.pl>, Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z matematyki |
W-2 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z fizyki i mechaniki ogólnej |
W-3 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z mechaniki płynów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest poznanie zjawisk zachodzących wokół kadłuba jachtu i ożaglowania wynikających z przepływu wody i powietrza oraz poznanie metod numerycznych wytrzymałościowej analizy konstrukcji. |
C-2 | Umiejetność analizy wyników z podstawowych modeli numerycznych opisujących przepływy cieczy i gazów oraz pod względem wytrzymałościowym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przygotowanie siatki obliczeniowej - przykład pokazowy. Przygotowanie warunków brzegowych i eksperymentu numerycznego. | 3 |
T-P-2 | Przeprowadzenie symulacji. Zbieranie i obróbka wyników. | 2 |
T-P-3 | Budowa modeli obliczeniowych konstrukcji kadłuba jachtu, analiza wyników | 4 |
T-P-4 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowa informacja o zjawiskach hydro- i aerodynamicznych - wprowadzenie do obliczeniowej mechaniki płynów. | 1 |
T-W-2 | Podstawy badań modelowych. Metody obliczeniowe w komputerowej mechanice płynów | 2 |
T-W-3 | Systemy komputerowe służące do obliczeń CFD. Przygotowanie geometrii obiektu i siatki obliczniowej w standardzie CFD. | 2 |
T-W-4 | Wprowadzenie do metod numerycznych wytrzymałościowej analizy konstrukcji. | 2 |
T-W-5 | Podstawy metody elementów skończonych: pojecie sztywności i podatności, transformacja, macierz sztywności, agregacja macierzy sztywności elementów. Warunki brzegowe, wektor obciążeń, rozwiązanie układów równań, wyznaczanie naprężeń. | 2 |
T-W-6 | Zaliczenie | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu przedmiotu | 10 |
A-P-2 | Studiowanie literatury | 10 |
A-P-3 | Praca własna | 30 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu przedmiotu | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-4 | Przeglądanie internetu | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład/ typowe środki audiowizualne |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne/ stanowisko komputerowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z laboratorium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SP-PJ_10A_08_W01 Słuchacz powinien posiąść wiedzę z zakresu aero- i hydrodynamiki oraz znać metody obliczeniowe stosowane w projektowaniu jachtów | SP-PJ_10-_W05 | — | C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SP-PJ_10A_08_U04 Słuchacz powinien umieć zidentydikować i sformułować zadanie inżynierskie i umieć wykonać obliczenia komputerowe | SP-PJ_10-_U04 | — | C-2 | T-P-2, T-P-1, T-P-3 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SP-PJ_10A_08_W01 Słuchacz powinien posiąść wiedzę z zakresu aero- i hydrodynamiki oraz znać metody obliczeniowe stosowane w projektowaniu jachtów | 2,0 | Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu hydro- i aerodynamiki oraz w zakresie podstaw analizy wytrzymałościowej konstrukcji metodą elementów skończonych. |
3,0 | Słuchacz ma podstawową wiedzę z hydro- i aerodynamiki oraz w zakresie podstaw analizy wytrzymałościowej konstrukcji metodą elementów skończonych. | |
3,5 | Słuchacz ma podstawową wiedzę z zakresu zjawisk hydro- i aerodynamiki występujących przy projektowaniu jachtów oraz w zakresie podstaw analizy wytrzymałościowej konstrukcji metodą elementów skończonych. | |
4,0 | Słuchacz ma wiedzę pozwalającą na zdefiniowanie prostych zagadnień z zakresu hydro- i aerodynamiki oraz wie jak je rozwiązać stosując specjalistyczne oprogramowanie oraz w zakresie podstaw analizy wytrzymałościowej konstrukcji metodą elementów skończonych, niezbędną do rozwiązania problemów. | |
4,5 | Słuchacz ma wiedzę w zakresie przygotowania danych do obliczeń specjalistycznym oprogramowaniem i potrafi ocenić otrzymane wyniki | |
5,0 | Słuchacz ma wiedzę w zakresie pełnego wykorzystania oprogramowania z zakresu hydro- i aerodynamiki do projektowania jachtu oraz oraz w zakresie podstaw analizy wytrzymałościowej konstrukcji metodą elementów skończonych, niezbędną do rozwiązania problemów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SP-PJ_10A_08_U04 Słuchacz powinien umieć zidentydikować i sformułować zadanie inżynierskie i umieć wykonać obliczenia komputerowe | 2,0 | Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu hydro-i aerodynamiki oraz wytrzymałości konstrukcji.; nie potrafi interpretować wyników i wyciągać wniosków. |
3,0 | Słuchacz potrafi zdefiniować zjawiska z zakresu hydro-i aerodynamiki oraz wytrzymałości konstrukcji. | |
3,5 | Słuchacz potrafi zdefiniować zjawiska z zakresu hydro-i aerodynamiki oraz wytrzymałości konstrukcji występujące przy projektowaniu jachtów | |
4,0 | Słuchacz potrafi rozwiązać proste zagadnienia z zakresu hydro-i aerodynamiki oraz wytrzymałośći konstrukcji srosując specjalistyczne oprogramowanie. | |
4,5 | Słuchacz przygotować dane do obliczeń typowych zadań stosując specjalistyczne oprogramowanie i potregi ocenić otrzymane wyniki. | |
5,0 | Słuchacz posiada umiejętność pełnego wykorzystania oprogramowania z zakresu hydro- i aerodynamiki do projektowania jachtu oraz wykorzystanie podstaw analizy wytrzymałościowej konstrukcji metodą elementów skończonych, niezbędną do rozwiązania problemów. |
Literatura podstawowa
- Dudziak J., Teoria okrętu, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1988
- Marchaj Cz., Dzielność morska, Oficyna Wydawnicza Alma-Press, Warszawa, 2002, SBN: 83-7020-291-3
- Marchaj Cz., Teoria żeglowania, Oficyna Wydawnicza Alma-Press, Warszawa, 2002