Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym

Sylabus przedmiotu Światowy rynek żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Światowy rynek żywności
Specjalność Transport żywności
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu światowego rynku żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i kierunki rozwoju światowego rynku żywności.2
T-W-2Problemy globalizacji rynku żywności.2
T-W-3Asortyment produktów żywnościowych.2
T-W-4Geografia transportu żywności.2
T-W-5Światowy handel żywnością. Wahania cen na surowce żywnościowe.2
T-W-6Zmiany na europejskim rynku żywności.1
T-W-7Kluczowi gracze na rynku produktów spożywczych.1
T-W-8Uregulowania prawne rynku żywności.1
T-W-9Rola Polski w rozwoju europejskiego rynku żywności.1
T-W-10Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie osiągniętych efektów przez test (wykłady).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-01_W01
Student ma wiedzę z zakresu kierunków rozwoju światowego rynku żywności.
TR_2A_W06, TR_2A_W10, TR_2A_W13C-1T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-6, T-W-5, T-W-1M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-01_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury,integrować wiedzę uwzględniając aspekty pozatechniczne.
TR_2A_U01, TR_2A_U11C-1T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-6, T-W-5, T-W-1M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-01_K01
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny.
TR_2A_K03, TR_2A_K07C-1T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-6, T-W-5, T-W-1M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-01_W01
Student ma wiedzę z zakresu kierunków rozwoju światowego rynku żywności.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-01_U01
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury,integrować wiedzę uwzględniając aspekty pozatechniczne.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-01_K01
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Jeznach. M. (red.), Stan i perspektywy rozwoju rynku żywności funkcjonalnej, SGGW, Warszawa, 2006
  2. Szymanowski W., Zarządzanie łańcuchami dostaw żywności w Polsce. Kierunki zmian., Difin, Warszawa, 2008
  3. Luning P.A., Marcelis W.J., Jongen W.M.F., Zarządzanie jakością żywności. Ujęcie technologiczno-menedżerskie, WNT, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Łuczka-Bakuła W., Rynek żywności ekologicznej. Wyznaczniki i uwarunkowania rozwoju, PWE, Warszawa, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i kierunki rozwoju światowego rynku żywności.2
T-W-2Problemy globalizacji rynku żywności.2
T-W-3Asortyment produktów żywnościowych.2
T-W-4Geografia transportu żywności.2
T-W-5Światowy handel żywnością. Wahania cen na surowce żywnościowe.2
T-W-6Zmiany na europejskim rynku żywności.1
T-W-7Kluczowi gracze na rynku produktów spożywczych.1
T-W-8Uregulowania prawne rynku żywności.1
T-W-9Rola Polski w rozwoju europejskiego rynku żywności.1
T-W-10Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-01_W01Student ma wiedzę z zakresu kierunków rozwoju światowego rynku żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W06ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą handlu zagranicznego i polityki transportowej, w tym zna ich narzędzia, kierunki, uwarunkowania i regulacje
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
TR_2A_W13ma uporządkowaną wiedzę z wybranych obszarów ładunkoznawstwa, w tym zna właściwości ładunków, techniki ich składowania i transportu
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu światowego rynku żywności.
Treści programoweT-W-7Kluczowi gracze na rynku produktów spożywczych.
T-W-3Asortyment produktów żywnościowych.
T-W-8Uregulowania prawne rynku żywności.
T-W-2Problemy globalizacji rynku żywności.
T-W-4Geografia transportu żywności.
T-W-9Rola Polski w rozwoju europejskiego rynku żywności.
T-W-6Zmiany na europejskim rynku żywności.
T-W-5Światowy handel żywnością. Wahania cen na surowce żywnościowe.
T-W-1Podstawowe pojęcia i kierunki rozwoju światowego rynku żywności.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie osiągniętych efektów przez test (wykłady).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-01_U01Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury,integrować wiedzę uwzględniając aspekty pozatechniczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu światowego rynku żywności.
Treści programoweT-W-7Kluczowi gracze na rynku produktów spożywczych.
T-W-3Asortyment produktów żywnościowych.
T-W-8Uregulowania prawne rynku żywności.
T-W-2Problemy globalizacji rynku żywności.
T-W-4Geografia transportu żywności.
T-W-9Rola Polski w rozwoju europejskiego rynku żywności.
T-W-6Zmiany na europejskim rynku żywności.
T-W-5Światowy handel żywnością. Wahania cen na surowce żywnościowe.
T-W-1Podstawowe pojęcia i kierunki rozwoju światowego rynku żywności.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie osiągniętych efektów przez test (wykłady).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D4-01_K01Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K03ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu światowego rynku żywności.
Treści programoweT-W-7Kluczowi gracze na rynku produktów spożywczych.
T-W-3Asortyment produktów żywnościowych.
T-W-8Uregulowania prawne rynku żywności.
T-W-2Problemy globalizacji rynku żywności.
T-W-4Geografia transportu żywności.
T-W-9Rola Polski w rozwoju europejskiego rynku żywności.
T-W-6Zmiany na europejskim rynku żywności.
T-W-5Światowy handel żywnością. Wahania cen na surowce żywnościowe.
T-W-1Podstawowe pojęcia i kierunki rozwoju światowego rynku żywności.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie osiągniętych efektów przez test (wykłady).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.