Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
Sylabus przedmiotu Multimodalne systemy transportowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Multimodalne systemy transportowe | ||
Specjalność | Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu kształcenia ogólnego oraz przedmiotów specjalnościowych: Europejska polityka transportowa, Zintegrowane systemy transportowe, Zarządzanie i sterowanie systemami transportowymi, Innowacyjne techniki i technologie w transporcie, Modelowanie procesów transportowych, Systemy teleinformatyczne w transporcie, Zarządzanie transportem zintegrowanym, Europejskie projekty wspierania transportu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi zagadnienia dot. multimodalnych systemów transportowych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu projektowania multimodalnych systemów transportowych |
C-3 | Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności transportowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza kierunków polityki transportowej UE w zakresie multimodalnych systemów transportowych | 2 |
T-A-2 | Analiza regulacji prawnych w zakresie organizacji przewozów intermodalnych | 2 |
T-A-3 | Analiza zasad funkcjonowania Inteligentnych Systemów Transportowych i ich wpływu na poziom bezpieczeństwa multimodalnych systemów transportowych | 3 |
T-A-4 | Identyfikacja barier w rozwoju multimodalnych systemów transportowych | 4 |
T-A-5 | Analiza trendów innowacyjnego rozwoju multimodalnych systemów transportowych. | 3 |
T-A-6 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Zasady opracowania zadania projektowego | 1 |
T-P-2 | Algorytm procesu wyboru gałęzi transportu wg zadania przewozowego | 3 |
T-P-3 | Algorytm procesu projektowania multimodalnego systemu transportowego | 3 |
T-P-4 | Optymalizacja punktów krytycznych w multimodalnych systemach transportowych | 3 |
T-P-5 | Diagnozowanie aktualnego stanu transportu multimodalnego w Polsce | 3 |
T-P-6 | Prezentacja wykonanych projektów | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Temat: Podstawy wiedzy o multimodalnych systemach transportowych Treść: Definicje podstawowe. Istota multimodalnych systemów transportowych. Operator transportu multimodalnego. Dokument transportu multimodalnogo. Funkcje multimodalnych systemów transportowych. Cele multimodalnego systemu transportowego. | 3 |
T-W-2 | Temat: Przesłanki powstania multimodalnych systemów transportowych Treść: Historia rozwoju poszczególnych gałęzi transportu jako elementów multimodalnych systemów transportowych: transport wodny, transport kolejowy, transport drogowy, transport powietrzny. Zalety i wady różnych gałęzi transportu. Historia rozwoju punktów węzłowych jako punktów łączących poszczególne gałęzie transportu w multimodalne systemy transportowe. | 3 |
T-W-3 | Temat: Zasady integracji w transporcie Treść:: Płaszczyzny integracji procesów transportowych: techniczno-technologiczna, organizacyjna, dokumentacyjna, cenowa, prawna. Zasady integracji: interoperabilność, kompatybilność, jakość przewozów, bezpieczeństwo, terminowość dostaw. Rozwój koncepcji logistycznej w transporcie. Zintegrowany łańcuch transportowy. Centra logistyczne i ich rola w multimodalnych systemach transportowych. Strategie funkcjonowania multimodalnych systemów transportowych. | 3 |
T-W-4 | Temat: Formy organizacyjne procesu przewozowego w multimodalnych systemach transportowych Treść: Kryteria doboru gałęzi transportu wg zadania przewozowego. Uwarunkowania infrastrukturalne. Tabor przewozowy w transporcie intermodalnym. Przewozy samochodowo-kolejowe; Przewozy samochodowo-wodne; Przewozy samochodowo-kolejowo-wodne; Przewozy samochodowo-lotnicze; Przewozy samochodowo-kolejowo-lotnicze; Przewozy samochodowo-morskie; Przewozy kolejowo-morskie; Przewozy samochodowo-kolejowo-morskie. | 4 |
T-W-5 | Temat: Ładunki w transporcie intermodalnym Treść: Rodzaje ładunków w przewozach intermodalnych. Podatność transportowa ładunków. Opakowania ładunków w transporcie intermodalnym: ogólna charakterystyka i klasyfikacja opakowań; funkcje opakowań. Oznakowanie ładunków. | 3 |
T-W-6 | Temat: Jednostki ładunkowe w transporcie intermodalnym Treść: Charakterystyka intermodalnych jednostek ładunkowych: palety, kontenery, nadwozia wymienne. Standardy intermodalnych jednostek ładunkowych w UE | 3 |
T-W-7 | Temat: Podstawy organizacji przewozów pasażerów w multimodalnych systemach transportowych Treść: Zasady organizacji przewozów pasażerów transportem intermodalnym. Multimodalne planowanie podróży. Kryteria doboru gałęzi transportu wg celu podróży. Zarządzanie ryzykiem przewozów pasażerów w multimodalnych systemach transportowych | 3 |
T-W-8 | Temat: Projektowanie multimodalnych systemów transportowych Treść: Podstawy projektowania multimodalnych systemów transportowych, Kolejność koncepcyjnego projektowania multimodalnych systemów transportowych, Podejście systemowe jako podstawowe narzędzie projektowania MST, Istota podejścia systemowego Optymalizacja łańcuchów przewozowych w ramach multimodalnych systemów transportowych. Technologie informatyczne i telematyczne w multimodalnych systemach transportowych | 3 |
T-W-9 | Temat: Transeuropejskie Sieci Transportowe (TEN-T) Treść: Historia transeuropejskich sieci transportowych. Składowe TEN-T. zadania, priorytety, cele sieci TEN-T Podział sieci transportowych Pojęcie korytarza transportowego. Ogólna charakterystyka korytarzy transportowych. Znaczenie multimodalnych korytarzy transportowych w rozwoju gospodarczym UE. | 3 |
T-W-10 | Temat: Ekonomiczno-finansowe aspekty w rozwoju multimodalnych systemów transportowych Treść: Ceny i koszty usług transportowych w multimodalnych systemów transportowych; Finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych w ramach multimodalnych systemów transportowych na przykładzie UE; | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajeciach | 15 |
A-P-2 | Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, wykonanie projektu, przygotowanie prezentacji | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajeciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych | 15 |
A-W-3 | przygotowanie się do egzaminu, egzamin | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Objaśnienie, wyjaśnienie |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Ćwiczenie przedmiotowe |
M-6 | Metoda programowana z uzyciem komputera |
M-7 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 7 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena kształcenia na podstawie ocen wykonanych zadań w czasie ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie oceny prezentacji wykonanego projektu oraz oceny projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-16-1_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu multimodalnych systemów transportowych oraz zasad eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów infrastruktury i systemów technicznych stosowanych w transporcie zintegrowanym | TR_2A_W03, TR_2A_W04, TR_2A_W08, TR_2A_W09, TR_2A_W10, TR_2A_W11 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-P-2, T-P-1, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-7, T-W-9, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-10 | M-4, M-1, M-2, M-7, M-6, M-3, M-5 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-16-1_U01 Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań z zakresu multimodalnych systemów transportowych wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej; integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu zintegrowanego oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne. | TR_2A_U01, TR_2A_U02, TR_2A_U06, TR_2A_U08, TR_2A_U09, TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U12, TR_2A_U13, TR_2A_U15, TR_2A_U16, TR_2A_U17, TR_2A_U18 | — | — | C-2, C-3 | T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-P-2, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-8, T-W-10 | M-4, M-1, M-2, M-7, M-6, M-3, M-5 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
TR_2A_D1-16-1_U02 Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu | TR_2A_U05, TR_2A_U06, TR_2A_U08 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-6 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-16-1_K01 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu multimodalnych systemów transportowych oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | TR_2A_K02, TR_2A_K04, TR_2A_K05, TR_2A_K07, TR_2A_K08 | — | — | C-3 | T-P-4, T-W-3 | M-4, M-2, M-5 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-16-1_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu multimodalnych systemów transportowych oraz zasad eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów infrastruktury i systemów technicznych stosowanych w transporcie zintegrowanym | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-16-1_U01 Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań z zakresu multimodalnych systemów transportowych wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej; integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu zintegrowanego oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań | |
TR_2A_D1-16-1_U02 Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-16-1_K01 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu multimodalnych systemów transportowych oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Literatura podstawowa
- Grzywacz W., Wojewódzka-Król K., Polityka transportowa., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2000
- Grzelakowski A., Matczak M., Polityka transportowa Unii Europejskiej i jej implikacje dla systemów transportowych krajów członkowskich, AMG, Gdynia, 2009
- Krystek R. (red)., Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. Uwarunkowania rozwoju integracji systemów bezpieczeństwa transportu. Tom 2, Wydawnictwo W.K.Ł., 2009
- Liberadzki B. (red.)., Liberalizacja i deregulacja transportu w Unii Europejskiej ., Biblioteka Logistyka, Warszawa – Poznań, 2007
- Mindur L. (red):, Współczesne technologie transportowe., Wyd. PR, 2002
- Januszkiewicz W., Synowiec E., Polityka Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie transportu, IKCHZ, Warszawa, 2001
- Semenov, I.N., L. Filina, I. Kotowska, M. Pluciński, A.Wiktorowska-Jasik, Zintegrowane łańcuchy transportowe, Wydawnictwo: Difin, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Komisja Europejska, 1. Biała Księga: Transport do 2050 roku - Plan utworzenia jednoliBiała Księga: Transport do 2050 roku - Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu Biała Księga: Transport do 2050 roku - Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, 2011
- Dyrektywa 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu., 2010