Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)

Sylabus przedmiotu Prawo i systemy zarządzania jakością w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo i systemy zarządzania jakością w transporcie
Specjalność Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień prawnych z zakresu prawa transportowego i systemów zarządzania jakością.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu prawa przewozowego i systemów zarządzania jakością w transporcie.
C-2Przekazanie umiejętności w zakresie sporządzenia dokumentów przewozu towarów.
C-3Nabycie świadomości potrzeby zarządzania jakością w przedsiębiorstwie transportowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Reglamentacja prawno-administracyjna prowadzenia działalności transportowej.2
T-A-2Dokumenty przewozowe.4
T-A-3Prawa i obowiązki uczestników umowy przewozu: obowiązki i uprawnienia wysyłającego, przewoźnika i odbiorcy.4
T-A-4Budowa, funkcjonowanie i wdrażanie międzynarodowych norm ISO 9000:2000.6
T-A-5Total Quality Management jako nowoczesna metoda zarządzania przedsiębiorstwem. Mapy procesów.8
T-A-6Zintegrowane systemy zarządzania jakością w przedsiębiorstwach przemysłowych.4
T-A-7Zaliczenie ćwiczeń i podsumowanie zajęć.2
30
wykłady
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu.1
T-W-2Reglamentacja prawno-administracyjna prowadzenia działalności transportowej w zakresie przewozu osób i rzeczy.3
T-W-3Umowa przewozu. Istota umowy przewozu. Strony umowy przewozu. Przewóz osób a przewóz ładunków.4
T-W-4Umowa o przewóz osób, ładunków i ich rodzaje.2
T-W-5Umowy pomocnicze w transporcie (najmu, przechowania, składu, spedycyjna, czartery).2
T-W-6Dokumenty przewozowe. Prawa i obowiązki uczestników umowy przewozu: obowiązki i uprawnienia wysyłającego, przewoźnika, odbiorcy.3
T-W-7Podstawowe definicje i terminologia jakości.2
T-W-8Koncepcje i narzędzia systemów zarządzania jakością.4
T-W-9Ogólny model zarządzania jakością w przedsiębiorstwie przemysłowym.6
T-W-10Procedury jakości w transporcie.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.30
A-A-2Studiowanie literatury, przygotowanie się do ćwiczeń i do zaliczenia.20
50
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Studiowanie literatury, przygotowanie się do egzaminu, udział w egzaminie.20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
M-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty zdobyte podczas wykładów.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-17-2_W01
Student ma wiedzę z zakresu prawa i systemów zarządzania jakością w transporcie.
TR_2A_W09, TR_2A_W10C-1T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-8M-4, M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-17-2_U01
Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, dokonać analizy dokumentacji przewozowej.
TR_2A_U01, TR_2A_U11, TR_2A_U15, TR_2A_U18C-2T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-17-2_K01
Student ma świadomość potrzeby funkcjonowania systemów zarządzania jakością w transporcie.
TR_2A_K02, TR_2A_K07C-3T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-8M-4, M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-17-2_W01
Student ma wiedzę z zakresu prawa i systemów zarządzania jakością w transporcie.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-17-2_U01
Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, dokonać analizy dokumentacji przewozowej.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-17-2_K01
Student ma świadomość potrzeby funkcjonowania systemów zarządzania jakością w transporcie.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Łunarski J., Zarządzanie jakością. Standardy i zasady, WNT, Warszawa, 2007
  2. Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2009
  3. Górski W., Mendyk E., Prawo transportu lądowego, WKŁ, Warszawa, 2007
  4. Stec M., Umowa przewozu w transporcie towarowym, Kantor Wydawniczy, Zakamycze, 2005
  5. Ustawy o transporcie drogowym, kolejowym, morskim, lotniczym, żegludze śródlądowej, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Zapłata S., Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie. Ocena i uwarunkowania skuteczności, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Reglamentacja prawno-administracyjna prowadzenia działalności transportowej.2
T-A-2Dokumenty przewozowe.4
T-A-3Prawa i obowiązki uczestników umowy przewozu: obowiązki i uprawnienia wysyłającego, przewoźnika i odbiorcy.4
T-A-4Budowa, funkcjonowanie i wdrażanie międzynarodowych norm ISO 9000:2000.6
T-A-5Total Quality Management jako nowoczesna metoda zarządzania przedsiębiorstwem. Mapy procesów.8
T-A-6Zintegrowane systemy zarządzania jakością w przedsiębiorstwach przemysłowych.4
T-A-7Zaliczenie ćwiczeń i podsumowanie zajęć.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia przedmiotu.1
T-W-2Reglamentacja prawno-administracyjna prowadzenia działalności transportowej w zakresie przewozu osób i rzeczy.3
T-W-3Umowa przewozu. Istota umowy przewozu. Strony umowy przewozu. Przewóz osób a przewóz ładunków.4
T-W-4Umowa o przewóz osób, ładunków i ich rodzaje.2
T-W-5Umowy pomocnicze w transporcie (najmu, przechowania, składu, spedycyjna, czartery).2
T-W-6Dokumenty przewozowe. Prawa i obowiązki uczestników umowy przewozu: obowiązki i uprawnienia wysyłającego, przewoźnika, odbiorcy.3
T-W-7Podstawowe definicje i terminologia jakości.2
T-W-8Koncepcje i narzędzia systemów zarządzania jakością.4
T-W-9Ogólny model zarządzania jakością w przedsiębiorstwie przemysłowym.6
T-W-10Procedury jakości w transporcie.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.30
A-A-2Studiowanie literatury, przygotowanie się do ćwiczeń i do zaliczenia.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Studiowanie literatury, przygotowanie się do egzaminu, udział w egzaminie.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D1-17-2_W01Student ma wiedzę z zakresu prawa i systemów zarządzania jakością w transporcie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W09ma uporządkowaną wiedzę z zakresu zarządzania w transporcie, w tym zarządzania jakością
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu prawa przewozowego i systemów zarządzania jakością w transporcie.
Treści programoweT-A-2Dokumenty przewozowe.
T-A-1Reglamentacja prawno-administracyjna prowadzenia działalności transportowej.
T-A-5Total Quality Management jako nowoczesna metoda zarządzania przedsiębiorstwem. Mapy procesów.
T-A-3Prawa i obowiązki uczestników umowy przewozu: obowiązki i uprawnienia wysyłającego, przewoźnika i odbiorcy.
T-A-4Budowa, funkcjonowanie i wdrażanie międzynarodowych norm ISO 9000:2000.
T-W-3Umowa przewozu. Istota umowy przewozu. Strony umowy przewozu. Przewóz osób a przewóz ładunków.
T-W-6Dokumenty przewozowe. Prawa i obowiązki uczestników umowy przewozu: obowiązki i uprawnienia wysyłającego, przewoźnika, odbiorcy.
T-W-4Umowa o przewóz osób, ładunków i ich rodzaje.
T-W-9Ogólny model zarządzania jakością w przedsiębiorstwie przemysłowym.
T-W-10Procedury jakości w transporcie.
T-W-7Podstawowe definicje i terminologia jakości.
T-W-5Umowy pomocnicze w transporcie (najmu, przechowania, składu, spedycyjna, czartery).
T-W-2Reglamentacja prawno-administracyjna prowadzenia działalności transportowej w zakresie przewozu osób i rzeczy.
T-W-8Koncepcje i narzędzia systemów zarządzania jakością.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty zdobyte podczas wykładów.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D1-17-2_U01Student potrafi pozyskiwać informację z literatury, dokonać analizy dokumentacji przewozowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
TR_2A_U18rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Przekazanie umiejętności w zakresie sporządzenia dokumentów przewozu towarów.
Treści programoweT-A-2Dokumenty przewozowe.
T-A-3Prawa i obowiązki uczestników umowy przewozu: obowiązki i uprawnienia wysyłającego, przewoźnika i odbiorcy.
T-W-3Umowa przewozu. Istota umowy przewozu. Strony umowy przewozu. Przewóz osób a przewóz ładunków.
T-W-6Dokumenty przewozowe. Prawa i obowiązki uczestników umowy przewozu: obowiązki i uprawnienia wysyłającego, przewoźnika, odbiorcy.
T-W-4Umowa o przewóz osób, ładunków i ich rodzaje.
T-W-5Umowy pomocnicze w transporcie (najmu, przechowania, składu, spedycyjna, czartery).
T-W-2Reglamentacja prawno-administracyjna prowadzenia działalności transportowej w zakresie przewozu osób i rzeczy.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_2A_D1-17-2_K01Student ma świadomość potrzeby funkcjonowania systemów zarządzania jakością w transporcie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-3Nabycie świadomości potrzeby zarządzania jakością w przedsiębiorstwie transportowym.
Treści programoweT-A-5Total Quality Management jako nowoczesna metoda zarządzania przedsiębiorstwem. Mapy procesów.
T-A-6Zintegrowane systemy zarządzania jakością w przedsiębiorstwach przemysłowych.
T-A-4Budowa, funkcjonowanie i wdrażanie międzynarodowych norm ISO 9000:2000.
T-W-9Ogólny model zarządzania jakością w przedsiębiorstwie przemysłowym.
T-W-10Procedury jakości w transporcie.
T-W-7Podstawowe definicje i terminologia jakości.
T-W-8Koncepcje i narzędzia systemów zarządzania jakością.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne / ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna (burza mózgów)
M-2Metody problemowe / wykład problemowy
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu wielokrotnego wyboru podsumowujący efekty zdobyte podczas wykładów.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena bieżąca efektów kształcenia podczas pracy studenta na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.