Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
Sylabus przedmiotu Regulacja mikroklimatu pomieszczeń:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Regulacja mikroklimatu pomieszczeń | ||
Specjalność | Transport żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 42 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy automatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość dynamiki procesów w klimatyzacji |
C-2 | znajomość elementów wykonawczych automatyki w klimatyzacji |
C-3 | umiejętność w zakresie projektowania algorytmów sterowania mikroklimatem pomieszczeń |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza algorytmów sterowania procesami uzdatniania powietrza | 6 |
T-L-2 | Algorytmy odszraniania wymienników ciepła | 4 |
T-L-3 | Programowanie sterowników PLC | 4 |
T-L-4 | zaliczenie | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie systemu regulacji wybranego parametru mikroklimatu w pomieszczeniu | 14 |
T-P-2 | zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wielkości określające parametry klimatu | 2 |
T-W-2 | Czujniki i metody pomiarów wielkości fizycznych mających wpływ na komfort w pomieszczeniu | 4 |
T-W-3 | Metody uzdatniania powietrza (mieszanie, nawilżanie, osuszanie, ogrzewanie, chłodzenie, filtrowanie powietrza) | 4 |
T-W-4 | Redukcja zanieczyszczeń powietrza w pomieszczeniach | 2 |
T-W-5 | Poziom zapachów /odorów - wymiana powietrza | 2 |
T-W-6 | Poziom oświetlenia i jego regulacja | 2 |
T-W-7 | Poziom hałasu i systemy redukcji | 2 |
T-W-8 | Czynniki biometeorologiczne | 4 |
T-W-9 | Dynamika procesów regulacji mikroklimatu | 2 |
T-W-10 | Systemy regulacji mikroklimatu pomieszczeń | 2 |
T-W-11 | Sterowniki dedykowane i PLC w chłodnictwie i klimatyzacji | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 3 |
A-L-3 | opracowanie wyników | 3 |
A-L-4 | przygotowanier do zaliczenia | 4 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | studiowanie literatury | 4 |
A-P-3 | Praca własna | 5 |
A-P-4 | zaliczenie | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca |
M-2 | metoda problemowa |
M-3 | metoda aktywizująca |
M-4 | metoda programowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawozdania z laboratorium |
S-2 | Ocena podsumowująca: projekt |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D4-15-1_W01 ma wiedzę na temat układów regulacji mikroklimatu w pomieszczeniach | TR_2A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-P-1, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-11 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D4-15-1_U01 Potrafi wstępnie zaprojektować układ regulacji mikroklimatu | TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U13, TR_2A_U17 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-P-1, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-11 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D4-15-1_K01 potrafi sformuować problem regulacji mikroklimatu w pomieszsczeniu oraz go zaprezentować | TR_2A_K02, TR_2A_K04, TR_2A_K07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-P-1, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-11 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D4-15-1_W01 ma wiedzę na temat układów regulacji mikroklimatu w pomieszczeniach | 2,0 | nie posiada minimalnej wiedzy na temat automatyki oraz mikroklimatu pomiedzczeń |
3,0 | ma podstawową wiedzę na temat sterowania oraz parametrów składających się na mikroklimat pomiesczenia | |
3,5 | wiedza na pozimie pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | ma zawansowaną wiedzę na temat sterowania parametrami składającymi się na mikroklimat pomiesczenia, ma niewielkie braki we wspomnianej wiedzy | |
4,5 | wiedza na pozimie pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
5,0 | ma zawansowaną wiedzę na temat sterowania parametrami składającymi się na mikroklimat pomiesczenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D4-15-1_U01 Potrafi wstępnie zaprojektować układ regulacji mikroklimatu | 2,0 | nie potrafi sformuować problemu sterowania danymi prametrami mikroklimatu pomieszczenia |
3,0 | potrafi poprawnie określić regulowane parametry mikroklimatu, wstępnie formułuje zadania układu regulacji | |
3,5 | umiejętności na pozimie pomędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | potrafi poprawnie określić regulowane parametry mikroklimatu, wstępnie formułuje zadania układu regulacji potrafi poprawnie stworzyć algorytm sterowania , popełnia podczas tyych czynności niewielkie błedy | |
4,5 | umiejętności na pozimie pomędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | potrafi poprawnie określić regulowane parametry mikroklimatu, wstępnie formułuje zadania układu regulacji potrafi poprawnie stworzyć algorytm sterowania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D4-15-1_K01 potrafi sformuować problem regulacji mikroklimatu w pomieszsczeniu oraz go zaprezentować | 2,0 | nie potrafi sformuować problemu regulacji mikroklimatu |
3,0 | potrafi częściowo sformuować problemu regulacji mikroklimatu, nie jest w stanie go poprawnie zaprezentować | |
3,5 | kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | poprawnie formułuje problem regulacji mikroklimatu oraz czytelnie go prezentuje, popełnia nieznaczne błędy | |
4,5 | kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | poprawnie formułuje problem regulacji mikroklimatu oraz czytelnie go prezentuje |
Literatura podstawowa
- Kabza Z., Kostryko K., Zator S., Łobzowski A., Szkolnikowski W., Regulacja mikroklimatu pomieszczenia, Agenda wydawnicza PAK, Warszawa, 2005
- Kostryko K., Okołowicz-Grabowska B., Pomiary i regulacja wilgotności w pomieszczeniach, Arkady, Warszawa, 1977
- Wurstin D., Regulacja urządzeń ogrzewczych wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, Arkady, Warszawa, 1978
Literatura dodatkowa
- Nikończuk P., Chmielowski M., Stabilizacja przepływu powietrza w kabinach lakierniczych, Nowe rozwiązania techniczne w chłodnictwie i klimatyzacji w zastosowaniach praktycznych, 36 Dni Chłodnictwa Konferencja Naukowo-Techniczna Poznań, SYSTHERM Sp. z o.o, 2004, s 153-156
- Nikończuk P., Zakrzewski B., Odszranianie w sterownikach klasycznych i dedykowanych, Chłodnictwo R. 39 nr 11, Warszawa, 2004