Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Inżynieria ruchu w transporcie
Sylabus przedmiotu Niezawodność i bezpieczeństwo systemów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Niezawodność i bezpieczeństwo systemów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma opanowane zagadnienia podstaw konstrukcji maszyn, wytrzymałości materiałów, rachunku prawdopodobieństwa oraz rachunku całkowego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie i zrozumienie podstawowych zagadnień obejmujących wiedzę z zakresu nauki o niezawodności, bezpieczeństwie i ryzyku w odniesieniu do urządzeń i systemów transportowych. |
C-2 | Nabycie świadomości wpływu działań inżyniera na bezpieczeństwo otoczenia i środowiska oraz zrozumienie i akceptacja związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. |
C-3 | Opanowanie umiejętności w zakresie oceny poziomu rysyka w odniesieniu do urządzeń i systemów transportowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Estymacja wskaźników funkcyjnychi niezawodności. | 3 |
T-A-2 | Analiza jakościowa i ilościowa przykładowych struktur niezawodnościowych i ich wpływu na poziom ryzyka. | 6 |
T-A-3 | Przykłady budowy i analizy drzew uszkodzeń. | 3 |
T-A-4 | Przykład wyznaczania macierzy ryzyka. | 1 |
T-A-5 | Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa i ryzyka. Określenie i zdefiniowanie obszaru pojęć. | 3 |
T-W-2 | Podstawy matematyczne wybranych zagadnień nauki o niezawodności. | 2 |
T-W-3 | Wskaźniki niezawodności. Fizyczna i statystyczna interpretacja wskaźników niezawodności. | 5 |
T-W-4 | Stany niezawodnościowe. Struktury niezawodnościowe. | 4 |
T-W-5 | Metodyka analizy niezawodności. | 4 |
T-W-6 | Kształtowanie niezawodności i bezpieczeństwa. | 2 |
T-W-7 | Podstawy analizy ryzyka systemów technicznych. | 5 |
T-W-8 | Podstawy analizy ryzyka zawodowego. | 3 |
T-W-9 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwiów. | 12 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach | 8 |
A-A-5 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach. | 3 |
A-W-3 | Utrwalenie materiału z wykładów. | 4 |
A-W-4 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 5 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wykład problemowy. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny. |
S-2 | Ocena formująca: ocena ciągła |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C25-1_W01 ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie oraz ich wpływu na otoczenie | TR_1A_W01, TR_1A_W06, TR_1A_W07, TR_1A_W10, TR_1A_W14 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C25-1_U01 potrafi ocenić wpływ różnych czynników na niezawodność i bezpieczeństwo systemów transportowych z wykorzystaniem metod inzynierskich | TR_1A_U08, TR_1A_U09, TR_1A_U10, TR_1A_U11, TR_1A_U13 | — | — | C-3 | T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-W-6, T-W-4, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C25-1_K01 ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska | TR_1A_K02, TR_1A_K04, TR_1A_K07 | — | — | C-2 | T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C25-1_W01 ma wiedzę obejmującą podstawy wybranych zagadnień nauki o niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie oraz ich wpływu na otoczenie | 2,0 | nie ma wiedzy w zakresie podstaw teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn. |
3,0 | ma podstawową wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów oceanotechnicznych. | |
3,5 | ma podstawową wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na niezawodność. | |
4,0 | ma wiedzę obejmującą podstawy teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa i ryzyka maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na czas życia obiektu. | |
4,5 | ma wyróżniającą wiedzę obejmującą zagadnienia teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu człowieka i procesu eksploatacji na czas życia obiektu. | |
5,0 | ma wyróżniającą wiedzę obejmującą zagadnienia teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa i ryzyka maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem wpływu człowieka, środowiska i procesu eksploatacji na czas życia obiektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C25-1_U01 potrafi ocenić wpływ różnych czynników na niezawodność i bezpieczeństwo systemów transportowych z wykorzystaniem metod inzynierskich | 2,0 | nie potraf w żadnym stopniu ocenić wpływu właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo. |
3,0 | potraf w dostatecznym stopniu ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo. | |
3,5 | potraf w dostatecznym stopniu ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo oraz na trwałość. | |
4,0 | potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponowac rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności. | |
4,5 | potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponowac rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności i bezpieczeństwa | |
5,0 | potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponowac alternatywne rozwiązania prowadzące do poprawy niezawodności i bezpieczeństwa. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C25-1_K01 ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska | 2,0 | nie ma świadomości wpływu działalności inzynierskiej na otoczenie i środowisko. |
3,0 | ma podstawową świadomość odpowiedzialności wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji. | |
3,5 | ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji oraz rozumie odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | |
4,0 | ma dobrze ugruntowaną świadomość wpływu inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. | |
4,5 | ma dobrze ugruntowaną świadomość wpływu człowieka, w tym inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. | |
5,0 | ma bardzo dobrze ugruntowaną świadomość wpływu człowieka, w tym inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska oraz potrafi ocenić potencjalne skutki błędnych decyzji w obszarze ryzyka. |
Literatura podstawowa
- Szopa T., Niezawodność i bezpieczeństwo, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
- Rosochacki W., Pijanowski S., Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy Nauka - Praktyka, Warszawa, 2012, 3
Literatura dodatkowa
- Hann M., Siemionow J., Rosochacki W, Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa i niezawodności obiektów górnictwa morskiego, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998, monografia
- Krystek A., Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. t.1, 2, 3, WKiŁ, Warszawa, 2009