Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Inżynieria ruchu w transporcie
Sylabus przedmiotu Organizacja i zarządzanie w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Organizacja i zarządzanie w transporcie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Trojanowski <piotr.trojanowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maja Chmielewska-Przybysz <m.przybysz@zut.edu.pl>, Wojciech Ignalewski <wojciech.ignalewski@zut.edu.pl>, Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość głównych gałęzi i rodzajów transportu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość i rozumienie form, zasad i mechanizmów funkcjonowania organizacji |
C-2 | Znajomość i rozumienie zasad zarządzania działaniami transportowymi tj. planowaniem, projektowaniem, realizacją i weryfikacją |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Omówienie programu, literatury i zaliczenia formy zajęć | 1 |
T-A-2 | Klasyfikacja i formy organizacyjne transportu | 2 |
T-A-3 | Style zarządzania | 2 |
T-A-4 | Techniki organizatorskie | 2 |
T-A-5 | Zachowania organizacyjne: motywacja, przywództwo, kultura organizacyjna | 2 |
T-A-6 | Organizacja firmy transportowej | 2 |
T-A-7 | Planowanie i projektowanie rozwiązań transportowych | 3 |
T-A-8 | Realizacja procesów transportowych | 3 |
T-A-9 | Zarządzanie ryzykiem podejmowania decyzji kierowniczych | 2 |
T-A-10 | Zastosowanie formuł handlowych w transporcie | 2 |
T-A-11 | Analiza i ocena procesów transportowych | 3 |
T-A-12 | Zaliczenie ćwiczeń i podsumowanie zajęć | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do tematyki zajęć | 1 |
T-W-2 | Definicja i cechy organizacji. | 2 |
T-W-3 | Istota zarządzania i kierowania | 2 |
T-W-4 | Kierunki i szkoły we współczesnej nauce zarządzania | 2 |
T-W-5 | Funkcje i mechanizmy zarządznia | 2 |
T-W-6 | Hierarchia celów organizacji i zarządzania. | 2 |
T-W-7 | Podejścia do zarządzania firmą transportową (celowościowe, systemowe itp.). | 2 |
T-W-8 | Planowanie i budowanie strategii firmy transportowej | 2 |
T-W-9 | Analizy strategiczne | 2 |
T-W-10 | Organizowanie - cele i zadania | 2 |
T-W-11 | Podstawowe struktury organizacyjne firm transportowych | 2 |
T-W-12 | Systemy motywacyjne w organizacji | 2 |
T-W-13 | Podstawowe role menedżerskie | 2 |
T-W-14 | Metody i etapy kontroli procesu zarządzania | 2 |
T-W-15 | Innowacyjne metody i koncepcje organizacji i zarządzania. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-A-2 | Studiowanie literatury i przygotowanie do zajęć | 17 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i czasopism fachowych | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podajęce: wykład informacyny |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy |
M-3 | Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu |
S-2 | Ocena formująca: Okresowa ocena wiedzy i umiejętności uzyskiwanych przez studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C15_W01 Student ma uporzadkowaną wiedzę dotyczacą organizacji i zarządzania w transporcie, a także prowadzenia działalnosci gospodarczej i rozwoju form indywidualanej przedsiębiorczości | TR_1A_W12, TR_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-14, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-11, T-W-15, T-W-3, T-A-6, T-A-8, T-A-5 | M-1, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C15_U01 Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dotyczących organizacji i zarzadzania w transporcie dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, a także dokonąć krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące struktury, systemy i prcesy w transporcie | TR_1A_U05, TR_1A_U11, TR_1A_U13 | — | — | C-2 | T-A-11, T-A-7, T-A-8, T-A-10 | M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C15_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi pracować i współdziałać w grupie, a także zachowywać się w sposób profesjonalny i przestrzegać zasad etyki zawodowej i poszanowania róznorodności kultur | TR_1A_K02, TR_1A_K03, TR_1A_K04 | — | — | C-2 | T-W-13, T-W-12, T-A-11, T-A-3, T-A-4, T-A-8, T-A-9 | M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C15_W01 Student ma uporzadkowaną wiedzę dotyczacą organizacji i zarządzania w transporcie, a także prowadzenia działalnosci gospodarczej i rozwoju form indywidualanej przedsiębiorczości | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi oraz myli i nie rozumie podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, nie w pełni uporządkowaną i obarczona pojedynczymi błędami merytorycznymi, popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu kształcenia | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu, lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają mu się pojedyncze błędy merytoryczne lub popełnia pomyłki, jednak rozumie podstawowe pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia | |
4,0 | Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyncze błędy merytoryczne, jednak rozumie poprawnie pojęcia z obszaru danego efektu kształcenia | |
4,5 | Student ma ponadpodstawową wiedzę w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych, ale sporadycznie popełnia pomyłki. Potrafi także wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia | |
5,0 | Student ma poszerzoną wiedzę, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych i nie popełnia pomyłek, rozumie i właściwie interpretuje pojęcia. Potrafi wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z obszaru danego efektu kształcenia, a także zastosować wiedzę w odniesieniu do innych obszarów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C15_U01 Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dotyczących organizacji i zarzadzania w transporcie dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, a także dokonąć krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące struktury, systemy i prcesy w transporcie | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C15_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi pracować i współdziałać w grupie, a także zachowywać się w sposób profesjonalny i przestrzegać zasad etyki zawodowej i poszanowania róznorodności kultur | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Stoner A.F., DeCenzo D.A., Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa, 2003
- Szeloch M., Podstawy organizacji i zarządzania, MWSLiT, Wrocław, 2004
- Dembińska-Cyran I., Gubała M., Podstawy zarządzania transportem w przykładach, Instytul Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2005
- Marszałek S., Ekonomika, organizacja i zarządzanie w transporcie, Śląska Szkoła Zarządzania, Katowice, 2001
- Dołhasz M., Fudaliński J., Kosala M., Smutek H., Podstawy Zarządzania, Koncepcje - strategia-zastosowania, PWN, Warszawa, 2009
- Chauvet A., Metody zarządzania, Poltext, Warszawa, 1997
- Butwa J., Janowski A., Kicki J i inni, Przedsiębiorstwo i jego otoczenie w gospodarce rynkowej, PAN, Kraków, 1999
- Kostera M., Nowe kierunki w zarządzaniu, podręcznik akademicki, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2011