Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport portowy i przemysłowy
Sylabus przedmiotu Badanie i prognozowanie ruchu drogowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Badanie i prognozowanie ruchu drogowego | ||
Specjalność | Inżynieria ruchu w transporcie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Ignalewski <wojciech.ignalewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Trojanowski <piotr.trojanowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości i umiejętności z matematyki 1 oraz matematyki 2 |
W-2 | Podstawowe wiadomości i umiejętności z badań operacyjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami planowania eksperymentów oraz metodami prognozowania w odniesieniu do ruchu drogowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wymagania dot. zaliczenia laboratorium, przeszkolenie BHP - stanowiskowe oraz zasady BHP podczas wykonywania badań w ruchu drogowym. | 1 |
T-L-2 | Przykłady zastosowania modeli statystyki matematycznej w interpretacji wyników badań ruchu drogowego. Przykłady obliczeniowych metod prognozowania ruchu drogowego. | 2 |
T-L-3 | Wybór techniki oraz przeprowadzenie eksperymentu, dla: ruchu pojazdów na skrzyżowaniu lub potoków pasażerskich w wybranych przekrojach linii komunikacji miejskiej. | 7 |
T-L-4 | Przetworzenie wyników pomiarów oraz ich analiza z zastosowaniem statystyki matematycznej (z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania). | 4 |
T-L-5 | Zaliczenie formy zajęć. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy planowania eskperymentów | 2 |
T-W-2 | Metodyka planowania eksperymentów (w tym plany doświadczeń, dobór zmiennych eksperymentalnych, zasady prowadzenia badań, narzędzia statystyczne w analizie wyników). | 4 |
T-W-3 | Cel, zakres, metody i wyniki kompleksowych badań ruchu drogowego. Założenia, modele i wyniki generalnego pomiaru ruchu. | 2 |
T-W-4 | Przegląd metod prognozowania. Ocena jakości prognoz. | 4 |
T-W-5 | Przykłady zastosowań poszczególnych metod i technik w zakresie typowych doświadczalnych zagadnień związanych z inżynierią ruchu drogowego. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 14 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań | 20 |
49 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy. |
M-3 | Metody programowane: z użyciem komputera. |
M-4 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła |
S-2 | Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady). |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-03_W01 ma wiedzę w zakresie podstaw funkcjonowania oraz eksploatacji obiektów i systemów technicznych stosowanych w ruchu drogowym | TR_1A_W10 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1, M-4, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-03_U01 potrafi wykorzystać oraz ocenić przydatność metod analitycznych oraz eksperymentalnych do badania oraz prognozowania ruchu drogowego | TR_1A_U10, TR_1A_U16 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1, M-4, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-03_K01 jest wrażliwy oraz świadomy występowania zagrożeń występujących w ruchu drogowym | TR_1A_K08 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1, M-4, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-03_W01 ma wiedzę w zakresie podstaw funkcjonowania oraz eksploatacji obiektów i systemów technicznych stosowanych w ruchu drogowym | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw funkcjonowania oraz eksploatacji obiektów i systemów technicznych stosowanych w ruchu drogowym |
3,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstaw funkcjonowania oraz eksploatacji obiektów i systemów technicznych stosowanych w ruchu drogowym na poziomie podstawowym | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie podstaw funkcjonowania oraz eksploatacji obiektów i systemów technicznych stosowanych w ruchu drogowym na poziomie średnim | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstaw funkcjonowania oraz eksploatacji obiektów i systemów technicznych stosowanych w ruchu drogowym na poziomie dobrym | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie podstaw funkcjonowania oraz eksploatacji obiektów i systemów technicznych stosowanych w ruchu drogowym na poziomie średniozaawansowanym | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie podstaw funkcjonowania oraz eksploatacji obiektów i systemów technicznych stosowanych w ruchu drogowym na poziomie zaawansowanym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-03_U01 potrafi wykorzystać oraz ocenić przydatność metod analitycznych oraz eksperymentalnych do badania oraz prognozowania ruchu drogowego | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać oraz ocenić przydatności metod analitycznych oraz eksperymentalnych do badania oraz prognozowania ruchu drogowego |
3,0 | Student potrafi wykorzystać metod analitycznych oraz eksperymentalnych do badania oraz prognozowania ruchu drogowego na poziomie podstawowym, ale nie potrafi ocenić ich przydatności. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać oraz ocenić przydatności metod analitycznych oraz eksperymentalnych do badania oraz prognozowania ruchu drogowego na poziomie podstawowym. | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać oraz ocenić przydatności metod analitycznych oraz eksperymentalnych do badania oraz prognozowania ruchu drogowego na poziomie średnim. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać oraz ocenić przydatności metod analitycznych oraz eksperymentalnych do badania oraz prognozowania ruchu drogowego na poziomie dobrym. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać oraz ocenić przydatności metod analitycznych oraz eksperymentalnych do badania oraz prognozowania ruchu drogowego na poziomie zaawansowanym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-03_K01 jest wrażliwy oraz świadomy występowania zagrożeń występujących w ruchu drogowym | 2,0 | Student nie jest wrażliwy oraz świadomy występowania zagrożeń występujących w ruchu drogowym |
3,0 | Student ma wrażliwość oraz świadomość występowania zagrożeń występujących w ruchu drogowym na poziomie podstawowym | |
3,5 | Student ma wrażliwość oraz świadomość występowania zagrożeń występujących w ruchu drogowym na poziomie średnim | |
4,0 | Student ma wrażliwość oraz świadomość występowania zagrożeń występujących w ruchu drogowym na poziomie dobrym | |
4,5 | Student ma wrażliwość oraz świadomość występowania zagrożeń występujących w ruchu drogowym na poziomie średniozaawansowanym | |
5,0 | Student ma wrażliwość oraz świadomość występowania zagrożeń występujących w ruchu drogowym na poziomie zaawansowanym |
Literatura podstawowa
- Polański Z., Planowanie doświadczeń w technice, PWN, Warszawa, 1984
- Dobosz M., Wspomagana komputerowo statystyczna analiza wyników badań, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2004
- Greń J., Statystyka matematyczna. Modele i zadania, PNT, Warszawa, 1984
- Tracz M., Pomiary i badania ruchu drogowego, Seria „Biblioteka Drogownictwa”, WKŁ, Warszawa, 1984
- Żurowska J., Prognozowanie przewozów. Modele. Metody. Przykłady, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2005
Literatura dodatkowa
- Kacprzyński B., Planowanie eksperymentów. Podstawy matematyczne, WNT, Warszawa, 1974
- Kołodziński E., Symulacyjne metody badania systemów, PWN, Warszawa, 2002