Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport portowy i przemysłowy
Sylabus przedmiotu Przewozy drogowe i śródlądowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przewozy drogowe i śródlądowe | ||
Specjalność | Inżynieria ruchu w transporcie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Sułek <Jolanta.Sulek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zagadnienia prawne w transporcie; Infrastruktura transportu wodnego; Podstawy technik transportowych, Ładunkoznawstwo i techniki składowania; Środki transportu naziemnego i powietrznego, Środki transportu wodnego; Organizacja i zarządzanie w transporcie, Inżynieria ruchu, Systemy transportowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami przewozów drogowych i śródlądowych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów drogowych i śródlądowych |
C-3 | Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności transportowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza regulacji prawnych w zakresie organizacji przewozów drogowych | 3 |
T-A-2 | Analiza błędów w zakresie zabezpieczenia oraz mocowania ładunków w przewozach drogowych. | 3 |
T-A-3 | Analiza zasad funkcjonowania Inteligentnych Systemów Transportowych i ich wpływu na poziom bezpieczeństwa w transporcie drogowym oraz żegludze śródlądowej. | 3 |
T-A-4 | Identyfikacja barier w rozwoju przewozów śródlądowych | 3 |
T-A-5 | Analiza polityki transportowej UE w zakresie zastosowania żeglugi śródlądowej w przewozach | 2 |
T-A-6 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Temat: Podstawy wiedzy o przewozach drogowych i śródlądowych Treść: Fazy rozwoju przewozów drogowych i śródlądowych w czasach starożytnych. Fazy rozwoju w czasach drogowych i śródlądowych nowożytnych. Zalety i wady transportu zmechanizowanego i nie zmechanizowanego | 3 |
T-W-2 | Temat: Rynek przewozów drogowych Treść: Definicja przewoźnika drogowego; Segmenty główne rynku przewozów drogowych. Funkcje krajowego transportu drogowego; Funkcje międzynarodowego transportu drogowego | 3 |
T-W-3 | Temat: Rodzaje przewozów w transporcie drogowym Treść: Niezarobkowy przewóz drogowy, Regularny przewóz osób, Regularny przewóz specjalny, Przewóz wahadłowy, Warunki wykonywania przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych, Zasady organizacji przewozów pasażerów. Przewóz okazjonalny, Przewóz kabotażowy, Transport kombinowany, Międzynarodowy transport kombinowany, podział przewozów kombinowanych | 3 |
T-W-4 | Temat: Regulacje prawne dot. przewozów drogowych Treść: warunki uzyskania licencji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego; zezwolenie na wykonanie przewozów drogowych: zezwolenia krajowe, zezwolenia zagraniczne; Kompetencje zawodowe przewoźnika, warunki uzyskania certyfikatu kompetencji zawodowych; przyczyny cofania licencji; nowe zasady dostępu do zawodu przewoźnika drogowego wg rozporządzeń PE i Rady WE wprowadzające zmiany na rynku transportowym | 4 |
T-W-5 | Temat: Klasyfikacja przewozów drogowych wg trybów funkcjonowania Treść: Integralny model funkcjonalny transportu drogowego. Zasady organizacji przewozów ładunków. Zasady organizacji przewozów drogowych w trybie Point– to – point traffic oraz Multi – point traffic. | 2 |
T-W-6 | Temat: Zasady przygotowania ładunku do przewozu transportem drogowym Treść: Rodzaje ładunków, Rodzaje jednostek ładunkowych, Zasady organizacji procesu przeładunkowego, Reguły mocowania i zabezpieczania ładunku. | 3 |
T-W-7 | Temat: Technologie informatyczne i telematyczne w przewozach drogowych Treść: Systemy automatycznej lokalizacji pojazdów (Advanced Vehicle Location); Systemy komunikacji (Communications), Systemy Bezpieczeństwa (Security System), Systemy bazodanowe, zarządzania informacją (Data Management, GIS), Systemy Wspomagania komputerowego planowania i pracy dyspozytora (Computer Aided Dispatch and Scheduling), Systemy Priorytetowania w zarządzaniu i sterowaniu ruchem (Traffic Signal Priority), System Zarządzania Incydentami Ruchowymi (Incident Management System); Centra Zarządzania Ruchem (Transportation Management/ Operations Center); Systemy zarządzania parkowaniem (Parking Management Systems) | 3 |
T-W-8 | Temat: Rynek przewozów śródlądowych Treść: Współczesne sfery zastosowania żeglugi śródlądowej w przewozach, Uwarunkowania prawne funkcjonowania żeglugi śródlądowej: warunki funkcjonowania polskich armatorów na rynku UE, dostęp do rynku przewozów w żegludze śródlądowej, dostęp do zawodu przewoźnika w żegludze śródlądowej, Tendencji rozwoju żeglugi śródlądowej w krajach UE. | 3 |
T-W-9 | Temat: Zasady organizacji przewozów śródlądowych Treść: Uwarunkowania infrastrukturalne organizacji przewozów śródlądowych: śródlądowe drogi wodne w świetle standardów europejskich i przepisów polskich, porty i przystanie rzeczne Wielozadaniowość infrastruktury związanej z drogami wodnymi i jej atuty środowiskowe; Zasady organizacji przewozów śródlądowych pasażerów. Zasady przygotowania ładunku do przewozu żeglugą śródlądową. Zasady organizacji przewozów śródlądowych ładunków. Wady i zalety zastosowania żeglugi śródlądowej w przewozach. Technologie informatyczne i telematyczne w przewozach śródlądowych | 3 |
T-W-10 | Temat: Przewozy kombinowane „przewozy drogowe – przewozy śródlądowe” Treść: zasady organizacji przewozów kombinowanych; uwarunkowania infrastrukturalne; jednostki ładunkowe, urządzenia przeładunkowe i manipulacyjne; tabor drogowy wykorzystywany w przewozach kombinowanych; flora rzeczna wykorzystywana w przewozach kombinowanych; dokument na przewóz kombinowany. Uwarunkowania prawne organizacji przewozów kombinowanych. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajeciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do zajęć | 14 |
49 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Objaśnienie, wyjaśnienie |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie oceny średniej z 7 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-06_W01 Student ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu samochodowego oraz śródlądowego i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe | TR_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-8 | M-1, M-2, M-4 | S-2 |
TR_1A_D4-06_W02 Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie samochodowym oraz zegłudze śródlądowej, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem | TR_1A_W05, TR_1A_W10, TR_1A_W12, TR_1A_W13, TR_1A_W14, TR_1A_W16 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-06_U01 Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań przewozowych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne | TR_1A_U08, TR_1A_U10, TR_1A_U13 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-1 |
TR_1A_D4-06_U02 Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności transportowej | TR_1A_U18 | — | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-5, T-W-4, T-W-6, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-06_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności transportowej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | TR_1A_K02, TR_1A_K04, TR_1A_K07, TR_1A_K08 | — | — | C-3 | T-A-1, T-A-5, T-W-7, T-W-10 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-06_W01 Student ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu samochodowego oraz śródlądowego i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnią umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_D4-06_W02 Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie samochodowym oraz zegłudze śródlądowej, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnią umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-06_U01 Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań przewozowych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_D4-06_U02 Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności transportowej | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-06_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności transportowej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w |
Literatura podstawowa
- Grzywacz W., Wojewódzka-Król K., Polityka transportowa., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2000
- Grzelakowski A., Matczak M., Polityka transportowa Unii Europejskiej i jej implikacje dla systemów transportowych krajów członkowskich, AMG, Gdynia, 2009
- Liberadzki B. (red.)., Liberalizacja i deregulacja transportu w Unii Europejskiej, Biblioteka Logistyka, Warszawa – Poznań, 2007
- Januszkiewicz W., Synowiec E., Polityka Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie transportu, IKCHZ, Warszawa, 2001
- Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria Ruchu Drogowego. Teoria i praktyka., Wydawnictwa Komunikacji i Łączności., Warszawa, 2008
- Krystek R.. Praca zbiorowa., Węzły drogowe i autostradowe, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008
- Semenov, I.N., L. Filina, I. Kotowska, M. Pluciński, A.Wiktorowska-Jasik, Zintegrowane łańcuchy transportowe, Difin, Warszawa, 2008
- Tołkacz L., Szanse rozwoju żeglugi śródlądowej, WTM, PS, Szczecin, 2007
- Tołkacz L., Śródlądowa turystyka zbiorowa; Tom I; Szlaki turystyki zbiorowej, WTM, PS, Szczecin, 2007
- Tołkacz L., Śródlądowa turystyka zbiorowa; Tom II; Turystyczne śródlądowe statki pasażerskie, WTM, PS, Szczecin, 2009
- Wojewódzka-Król K., Rolbecki R.:, Koncepcja strategii rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce., Sopot, 2007
- Pr. zbiorowa pod kierunkiem H. Słoty, Zarządzanie gospodarką wodną w Polsce., Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie., Kraków, 2000
Literatura dodatkowa
- Biała Księga: Transport do 2050 roku - Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, Komisja Europejska, 2011
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego, 2009
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych (Dz.U.UE.L.2009.300.72);, 2009
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/2009 z dnia 21 października 2009 r. w sprawie wspólnych zasad dostępu do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych., 2009
- Rozporządzenie Rady ministrów z dnia 07 maja 2002r. w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych (Dz. U. z 2002r., nr 77, poz. 695, 2002
- USTAWA z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe, 1984
- USTAWA z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, 2001