Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport portowy i przemysłowy

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo w transporcie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu bezpieczeństwa funkcjonowania systemów transportowych.
C-2Nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w transporcie.
C-3Zrozumienie roli zarządzania bezpieczeństwem systemów transportowych.
C-4Przekazanie wiedzy o aspektach społecznych wypadków transportowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza statystyk wypadków w transporcie.3
T-A-2Analiza struktury i badania wskaźników bezpieczeństwa w transporcie drogowym.3
T-A-3Zastosowanie metodyki klasyfikacji odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych oraz ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej.4
T-A-4Budowa map ryzyka.1
T-A-5Budowa macierzy ryzyka w ocenie bezpieczeństwa transportu wodnego.3
T-A-6Zaliczenie.1
15
wykłady
T-W-1Makrosystem: system transportowy - człowiek - otoczenie.1
T-W-2Wypadki i katastrofy komunikacyjne. Koszty społeczne wypadków.2
T-W-3Ryzyko i miary ryzyka w transporcie.2
T-W-4Bezpieczeństwo transportu drogowego. Stan i wskaźniki bezpieczeństwa. Zarządzanie bezpieczeństwem.6
T-W-5Bezpieczeństwo transportu kolejowego. Stan bezpieczeństwa. Zarządzanie bezpieczeństwem.3
T-W-6Bezpieczeństwo transportu wodnego. Stan bezpieczeństwa. Zarządzanie bezpieczeństwem. Metodyka formalnej oceny bezpieczeństwa w żegludze.5
T-W-7Bezpieczeństwo transportu lotniczego. Stan bezpieczeństwa. Zarządzanie bezpieczeństwem.2
T-W-8Problematyka bezpieczeństwa w transporcie przemysłowym oraz miejskim.3
T-W-9Bezpieczeństwo zintegrowanych łańcuchów transportowych.2
T-W-10Analiza porównawcza bezpieczeństwa sytemów transportowych.2
T-W-11Zaliczenie.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-A-3Udział w konsultacjach.1
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.4
25
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.10
A-W-4Udział w konsultacjach.2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C14_W01
Student posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa funkcjonowania systemów transportowych. Zna miary ryzyka i wskaźniki bezpieczeństwa. Rozumie znaczenie zarządzania bezpieczeństwem systemów transportowych. Ma wiedzę o kosztach społecznych wypadków transportowych.
TR_1A_W05, TR_1A_W12, TR_1A_W14, TR_1A_W16C-1, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-3, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C14_U01
Student umie zinterpretować informacje statystyczne oraz ocenić wartość wskaźników bezpieczeństwa i miar ryzyka w transporcie. Potrafi zbudować mapę ryzyka. Potrafi zinterpretować macierz ryzyka.
TR_1A_U03, TR_1A_U11C-2T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-1M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_C14_K01
Rozumie znaczenie działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa systemów transportowych.
TR_1A_K02, TR_1A_K06, TR_1A_K08C-4T-W-2M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C14_W01
Student posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa funkcjonowania systemów transportowych. Zna miary ryzyka i wskaźniki bezpieczeństwa. Rozumie znaczenie zarządzania bezpieczeństwem systemów transportowych. Ma wiedzę o kosztach społecznych wypadków transportowych.
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy z zakresu bezpieczeństwa systemów transportowych.
3,0Student ma elementarną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa systemów transportowych.
3,5
4,0Student posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa funkcjonowania systemów transportowych. Zna miary ryzyka i wskaźniki bezpieczeństwa. Rozumie znaczenie zarządzania bezpieczeństwem systemów transportowych. Ma wiedzę o kosztach społecznych wypadków transportowych.
4,5
5,0Student posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa funkcjonowania systemów transportowych. Zna miary ryzyka i wskaźniki bezpieczeństwa. Rozumie znaczenie zarządzania bezpieczeństwem systemów transportowych. Potrafi uzasadnić istotne znczenie roli kosztów społecznych wypadków transportowych w zarządzaniu bezpieczeństwem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C14_U01
Student umie zinterpretować informacje statystyczne oraz ocenić wartość wskaźników bezpieczeństwa i miar ryzyka w transporcie. Potrafi zbudować mapę ryzyka. Potrafi zinterpretować macierz ryzyka.
2,0Student nie potrafi zinterpretować informacji statystycznych oraz ocenić wartość wskaźników bezpieczeństwa i miar ryzyka w transporcie.
3,0Student umie zinterpretować informacje statystyczne oraz ocenić wartość wskaźników bezpieczeństwa i miar ryzyka w transporcie.
3,5
4,0Student umie zinterpretować informacje statystyczne oraz ocenić wartość wskaźników bezpieczeństwa i miar ryzyka w transporcie. Potrafi zbudować mapę ryzyka.
4,5
5,0Student umie zinterpretować informacje statystyczne oraz ocenić wartość wskaźników bezpieczeństwa i miar ryzyka w transporcie. Potrafi zbudować mapę ryzyka. Potrafi zinterpretować macierz ryzyka.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TR_1A_C14_K01
Rozumie znaczenie działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa systemów transportowych.
2,0Student nie rozumie znaczenia działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa systemów transportowych.
3,0Student rozumie znaczenie działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa systemów transportowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krystek R., Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu., WKŁ, Warszawa, 2009, tom: I, II, III
  2. Akty prawne w zakresie stanowienia zasad bepieczenstwa w systemach transportowych., aktualnie obowiązujące
  3. Klich E., Bezpieczeństwo lotów, ITE, Radom, 2011
  4. Semenov I.N., Zarządzanie ryzkiem w gospodarce morskiej, Wyd. PS, Szczecin, 2003, t.I: Zarządzanie bezpieczeństwem statków transportowych i obiektów oceanotechnicznych
  5. Szymanek A., Teoria i metodologia zarządzania rzykiem w ruchu drogowym, Wyd. PR, Radom, 2012
  6. Szymanek A., Bezpieczeństwo i ryzyko w technice, Wyd. PR, Radom, 2006
  7. Praca zbiorowa; red. Wołejszo J., Paszkiewicz R., Nyszak W., Szeląg K., Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie kolejowym, Wyd. AON, Warszawa, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza statystyk wypadków w transporcie.3
T-A-2Analiza struktury i badania wskaźników bezpieczeństwa w transporcie drogowym.3
T-A-3Zastosowanie metodyki klasyfikacji odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych oraz ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej.4
T-A-4Budowa map ryzyka.1
T-A-5Budowa macierzy ryzyka w ocenie bezpieczeństwa transportu wodnego.3
T-A-6Zaliczenie.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Makrosystem: system transportowy - człowiek - otoczenie.1
T-W-2Wypadki i katastrofy komunikacyjne. Koszty społeczne wypadków.2
T-W-3Ryzyko i miary ryzyka w transporcie.2
T-W-4Bezpieczeństwo transportu drogowego. Stan i wskaźniki bezpieczeństwa. Zarządzanie bezpieczeństwem.6
T-W-5Bezpieczeństwo transportu kolejowego. Stan bezpieczeństwa. Zarządzanie bezpieczeństwem.3
T-W-6Bezpieczeństwo transportu wodnego. Stan bezpieczeństwa. Zarządzanie bezpieczeństwem. Metodyka formalnej oceny bezpieczeństwa w żegludze.5
T-W-7Bezpieczeństwo transportu lotniczego. Stan bezpieczeństwa. Zarządzanie bezpieczeństwem.2
T-W-8Problematyka bezpieczeństwa w transporcie przemysłowym oraz miejskim.3
T-W-9Bezpieczeństwo zintegrowanych łańcuchów transportowych.2
T-W-10Analiza porównawcza bezpieczeństwa sytemów transportowych.2
T-W-11Zaliczenie.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-A-3Udział w konsultacjach.1
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach.30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.10
A-W-4Udział w konsultacjach.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C14_W01Student posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa funkcjonowania systemów transportowych. Zna miary ryzyka i wskaźniki bezpieczeństwa. Rozumie znaczenie zarządzania bezpieczeństwem systemów transportowych. Ma wiedzę o kosztach społecznych wypadków transportowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W05ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze transportu
TR_1A_W12ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem
TR_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
TR_1A_W16ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, a także wiedzę z BHP
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu bezpieczeństwa funkcjonowania systemów transportowych.
C-3Zrozumienie roli zarządzania bezpieczeństwem systemów transportowych.
C-4Przekazanie wiedzy o aspektach społecznych wypadków transportowych.
Treści programoweT-W-1Makrosystem: system transportowy - człowiek - otoczenie.
T-W-2Wypadki i katastrofy komunikacyjne. Koszty społeczne wypadków.
T-W-4Bezpieczeństwo transportu drogowego. Stan i wskaźniki bezpieczeństwa. Zarządzanie bezpieczeństwem.
T-W-5Bezpieczeństwo transportu kolejowego. Stan bezpieczeństwa. Zarządzanie bezpieczeństwem.
T-W-6Bezpieczeństwo transportu wodnego. Stan bezpieczeństwa. Zarządzanie bezpieczeństwem. Metodyka formalnej oceny bezpieczeństwa w żegludze.
T-W-7Bezpieczeństwo transportu lotniczego. Stan bezpieczeństwa. Zarządzanie bezpieczeństwem.
T-W-10Analiza porównawcza bezpieczeństwa sytemów transportowych.
T-W-3Ryzyko i miary ryzyka w transporcie.
T-W-8Problematyka bezpieczeństwa w transporcie przemysłowym oraz miejskim.
T-W-9Bezpieczeństwo zintegrowanych łańcuchów transportowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy z zakresu bezpieczeństwa systemów transportowych.
3,0Student ma elementarną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa systemów transportowych.
3,5
4,0Student posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa funkcjonowania systemów transportowych. Zna miary ryzyka i wskaźniki bezpieczeństwa. Rozumie znaczenie zarządzania bezpieczeństwem systemów transportowych. Ma wiedzę o kosztach społecznych wypadków transportowych.
4,5
5,0Student posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa funkcjonowania systemów transportowych. Zna miary ryzyka i wskaźniki bezpieczeństwa. Rozumie znaczenie zarządzania bezpieczeństwem systemów transportowych. Potrafi uzasadnić istotne znczenie roli kosztów społecznych wypadków transportowych w zarządzaniu bezpieczeństwem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C14_U01Student umie zinterpretować informacje statystyczne oraz ocenić wartość wskaźników bezpieczeństwa i miar ryzyka w transporcie. Potrafi zbudować mapę ryzyka. Potrafi zinterpretować macierz ryzyka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące transportu w sposób zrozumiały, zarówno dla osób ze środowiska zawodowego, jak i spoza niego
TR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w transporcie.
Treści programoweT-A-3Zastosowanie metodyki klasyfikacji odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych oraz ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej.
T-A-2Analiza struktury i badania wskaźników bezpieczeństwa w transporcie drogowym.
T-A-4Budowa map ryzyka.
T-A-5Budowa macierzy ryzyka w ocenie bezpieczeństwa transportu wodnego.
T-A-1Analiza statystyk wypadków w transporcie.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zinterpretować informacji statystycznych oraz ocenić wartość wskaźników bezpieczeństwa i miar ryzyka w transporcie.
3,0Student umie zinterpretować informacje statystyczne oraz ocenić wartość wskaźników bezpieczeństwa i miar ryzyka w transporcie.
3,5
4,0Student umie zinterpretować informacje statystyczne oraz ocenić wartość wskaźników bezpieczeństwa i miar ryzyka w transporcie. Potrafi zbudować mapę ryzyka.
4,5
5,0Student umie zinterpretować informacje statystyczne oraz ocenić wartość wskaźników bezpieczeństwa i miar ryzyka w transporcie. Potrafi zbudować mapę ryzyka. Potrafi zinterpretować macierz ryzyka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTR_1A_C14_K01Rozumie znaczenie działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa systemów transportowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K06ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, m.in. poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć transportu i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
TR_1A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Cel przedmiotuC-4Przekazanie wiedzy o aspektach społecznych wypadków transportowych.
Treści programoweT-W-2Wypadki i katastrofy komunikacyjne. Koszty społeczne wypadków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie znaczenia działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa systemów transportowych.
3,0Student rozumie znaczenie działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa systemów transportowych.
3,5
4,0
4,5
5,0