Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport portowy i przemysłowy
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo w transporcie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu bezpieczeństwa funkcjonowania systemów transportowych. |
C-2 | Nabycie umiejętności oceny bezpieczeństwa w transporcie. |
C-3 | Zrozumienie roli zarządzania bezpieczeństwem systemów transportowych. |
C-4 | Przekazanie wiedzy o aspektach społecznych wypadków transportowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza statystyk wypadków w transporcie. | 3 |
T-A-2 | Analiza struktury i badania wskaźników bezpieczeństwa w transporcie drogowym. | 3 |
T-A-3 | Zastosowanie metodyki klasyfikacji odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych oraz ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej. | 4 |
T-A-4 | Budowa map ryzyka. | 1 |
T-A-5 | Budowa macierzy ryzyka w ocenie bezpieczeństwa transportu wodnego. | 3 |
T-A-6 | Zaliczenie. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Makrosystem: system transportowy - człowiek - otoczenie. | 1 |
T-W-2 | Wypadki i katastrofy komunikacyjne. Koszty społeczne wypadków. | 2 |
T-W-3 | Ryzyko i miary ryzyka w transporcie. | 2 |
T-W-4 | Bezpieczeństwo transportu drogowego. Stan i wskaźniki bezpieczeństwa. Zarządzanie bezpieczeństwem. | 6 |
T-W-5 | Bezpieczeństwo transportu kolejowego. Stan bezpieczeństwa. Zarządzanie bezpieczeństwem. | 3 |
T-W-6 | Bezpieczeństwo transportu wodnego. Stan bezpieczeństwa. Zarządzanie bezpieczeństwem. Metodyka formalnej oceny bezpieczeństwa w żegludze. | 5 |
T-W-7 | Bezpieczeństwo transportu lotniczego. Stan bezpieczeństwa. Zarządzanie bezpieczeństwem. | 2 |
T-W-8 | Problematyka bezpieczeństwa w transporcie przemysłowym oraz miejskim. | 3 |
T-W-9 | Bezpieczeństwo zintegrowanych łańcuchów transportowych. | 2 |
T-W-10 | Analiza porównawcza bezpieczeństwa sytemów transportowych. | 2 |
T-W-11 | Zaliczenie. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 5 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach. | 1 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach. | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C14_W01 Student posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa funkcjonowania systemów transportowych. Zna miary ryzyka i wskaźniki bezpieczeństwa. Rozumie znaczenie zarządzania bezpieczeństwem systemów transportowych. Ma wiedzę o kosztach społecznych wypadków transportowych. | TR_1A_W05, TR_1A_W12, TR_1A_W14, TR_1A_W16 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-3, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C14_U01 Student umie zinterpretować informacje statystyczne oraz ocenić wartość wskaźników bezpieczeństwa i miar ryzyka w transporcie. Potrafi zbudować mapę ryzyka. Potrafi zinterpretować macierz ryzyka. | TR_1A_U03, TR_1A_U11 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-1 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C14_K01 Rozumie znaczenie działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa systemów transportowych. | TR_1A_K02, TR_1A_K06, TR_1A_K08 | — | — | C-4 | T-W-2 | M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C14_W01 Student posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa funkcjonowania systemów transportowych. Zna miary ryzyka i wskaźniki bezpieczeństwa. Rozumie znaczenie zarządzania bezpieczeństwem systemów transportowych. Ma wiedzę o kosztach społecznych wypadków transportowych. | 2,0 | Student nie posiada elementarnej wiedzy z zakresu bezpieczeństwa systemów transportowych. |
3,0 | Student ma elementarną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa systemów transportowych. | |
3,5 | ||
4,0 | Student posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa funkcjonowania systemów transportowych. Zna miary ryzyka i wskaźniki bezpieczeństwa. Rozumie znaczenie zarządzania bezpieczeństwem systemów transportowych. Ma wiedzę o kosztach społecznych wypadków transportowych. | |
4,5 | ||
5,0 | Student posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa funkcjonowania systemów transportowych. Zna miary ryzyka i wskaźniki bezpieczeństwa. Rozumie znaczenie zarządzania bezpieczeństwem systemów transportowych. Potrafi uzasadnić istotne znczenie roli kosztów społecznych wypadków transportowych w zarządzaniu bezpieczeństwem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C14_U01 Student umie zinterpretować informacje statystyczne oraz ocenić wartość wskaźników bezpieczeństwa i miar ryzyka w transporcie. Potrafi zbudować mapę ryzyka. Potrafi zinterpretować macierz ryzyka. | 2,0 | Student nie potrafi zinterpretować informacji statystycznych oraz ocenić wartość wskaźników bezpieczeństwa i miar ryzyka w transporcie. |
3,0 | Student umie zinterpretować informacje statystyczne oraz ocenić wartość wskaźników bezpieczeństwa i miar ryzyka w transporcie. | |
3,5 | ||
4,0 | Student umie zinterpretować informacje statystyczne oraz ocenić wartość wskaźników bezpieczeństwa i miar ryzyka w transporcie. Potrafi zbudować mapę ryzyka. | |
4,5 | ||
5,0 | Student umie zinterpretować informacje statystyczne oraz ocenić wartość wskaźników bezpieczeństwa i miar ryzyka w transporcie. Potrafi zbudować mapę ryzyka. Potrafi zinterpretować macierz ryzyka. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C14_K01 Rozumie znaczenie działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa systemów transportowych. | 2,0 | Student nie rozumie znaczenia działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa systemów transportowych. |
3,0 | Student rozumie znaczenie działań na rzecz zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa systemów transportowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krystek R., Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu., WKŁ, Warszawa, 2009, tom: I, II, III
- Akty prawne w zakresie stanowienia zasad bepieczenstwa w systemach transportowych., aktualnie obowiązujące
- Klich E., Bezpieczeństwo lotów, ITE, Radom, 2011
- Semenov I.N., Zarządzanie ryzkiem w gospodarce morskiej, Wyd. PS, Szczecin, 2003, t.I: Zarządzanie bezpieczeństwem statków transportowych i obiektów oceanotechnicznych
- Szymanek A., Teoria i metodologia zarządzania rzykiem w ruchu drogowym, Wyd. PR, Radom, 2012
- Szymanek A., Bezpieczeństwo i ryzyko w technice, Wyd. PR, Radom, 2006
- Praca zbiorowa; red. Wołejszo J., Paszkiewicz R., Nyszak W., Szeląg K., Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie kolejowym, Wyd. AON, Warszawa, 2014