Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia bioorganiczna
Sylabus przedmiotu Chemia produktów naturalnych II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia produktów naturalnych II | ||
Specjalność | Chemia bioorganiczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs chemii organicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami BHP |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie wydzielania, oczyszczania i analizy wybranych związków naturalnych |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie syntezy produktów naturalnych lub ich pochodnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej | 1 |
T-L-2 | Oznaczanie zawartości olejków eterycznych w surowcach roślinnych z wykorzystaniem aparatu Clevengera | 4 |
T-L-3 | Izolacja olejków z kolendry lub kopru włoskiego i analiza ich składu metodą GC-MS | 5 |
T-L-4 | Izolacja substancji aktywnych z roślin i ocena ich właściwości antyoksydacyjnych z wykorzystaniem metod spektrofotometrycznych | 5 |
T-L-5 | Otrzymywanie tlenowych pochodnych limonenu | 5 |
T-L-6 | Izolacja kwasów tłuszczowych i lipidów z wybranego materiału roślinnego i analiza profilu kwasów tłuszczowych | 3 |
T-L-7 | Oznaczanie zawartości cukru metodą polarymetryczną | 3 |
T-L-8 | Analiza składu surowców lignocelulozowych | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | praca z literaturą wskazaną przez prowadzącego zajęcia | 5 |
A-L-3 | konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
A-L-4 | przygotowanie do zajęć | 11 |
A-L-5 | przygotowanie sprawozdania | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-08_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą metod syntezy, izolacji i oczyszczania produktów naturalnych lub ich pochodnych | KCh_1A_W05, KCh_1A_W01 | — | — | C-2, C-3 | T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-3 | M-1 | S-1, S-2 |
KCh_1A_D02-08_W02 Student posiada wiedzę z zakresu BHP a w szczególności zna zasady bezpiecznego posługiwania się chemikaliami | KCh_1A_W06 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-08_U01 Potrafi przeprowadzić izolację, oczyszczanie, syntezę i analizę produktów naturalnych lub ich pochodnych | KCh_1A_U03, KCh_1A_U08 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-6, T-L-8, T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-3 | M-1 | S-1, S-2 |
KCh_1A_D02-08_U02 Student potrafi stosować zasady BHP w laboratorium | KCh_1A_U01 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_D02-08_K01 Student wykazuje umiejętność pracy w zespole | KCh_1A_K02 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-6, T-L-8, T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-3 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-08_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą metod syntezy, izolacji i oczyszczania produktów naturalnych lub ich pochodnych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przedstawić podstawowe metody izolacji i oczyszczania produktów naturalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KCh_1A_D02-08_W02 Student posiada wiedzę z zakresu BHP a w szczególności zna zasady bezpiecznego posługiwania się chemikaliami | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe zasady BHP w pracy w laboratorium | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-08_U01 Potrafi przeprowadzić izolację, oczyszczanie, syntezę i analizę produktów naturalnych lub ich pochodnych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi z pomocą nauczyciela wykonać syntezę, izolację, oczyszczanie i analizę wskazanego produktu naturalnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KCh_1A_D02-08_U02 Student potrafi stosować zasady BHP w laboratorium | 2,0 | |
3,0 | Potrafi stosować podstawowe zasady BHP w pracy w laboratorium | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_D02-08_K01 Student wykazuje umiejętność pracy w zespole | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi pracować zespołowo, wykonując polecenia prowadzącego zajęcia lub lidera grupy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kurek J., Przybył A. K., Chemia produktów naturalnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Chemii, Poznań, 2010
- Kacprzak K., Gawrońska K., Chemia kosmetyczna. Ćwiczenia laboratoryjne, Naukowe UAM, Poznań, 2009
Literatura dodatkowa
- Literatura źródłowa dotycząca przedmiotu