Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemical Engineering (S1)
Sylabus przedmiotu Introduction to Modeling, Simulation and Numerical Methods Applied to Chemical Technology:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemical Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Introduction to Modeling, Simulation and Numerical Methods Applied to Chemical Technology | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizykochemii Nanomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Xuecheng Chen <Xuecheng.Chen@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Xuecheng Chen <Xuecheng.Chen@zut.edu.pl>, Ryszard Kaleńczuk <Ryszard.Kalenczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mathematics |
W-2 | Phisics |
W-3 | Basic of Scientific Information |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The aim of the course is to obtain knowledge by the student in the field of modeling of technological processes in the chemical industry |
C-2 | The aim of the course is to shape Student's skills in the field of developing their own models for chemical technology and engineering processes. |
C-3 | The aim of a goal is to acquire the development of thinking and acting in a creative, innovative and entrepreneurial way. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Structure of the statistical program. Building data sets. Rules for creating variable names. Types of variables | 10 |
T-L-2 | Typing regression equations into data sets. Estimation of parameters in linear regression equations of various types for one variable. Parameter estimation for multi-variable regression equations. Selection of regression equation with statistically significant parameters - stepwise regression method. | 10 |
T-L-3 | Process modeling - flowsheeting. Work with the ChemCad program on the example of a selected technological processes. | 25 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Introduction. Types of models. Preparation of data for modeling. Extreme planning. | 5 |
T-W-2 | Applying regression equations. Linear equations. The choice of the equation. Statistical estimation of parameter confidence intervals. Equations for many variables. The choice of the form of the equation and the number of variables. Discussing the procedure of "matching and rejecting" by stepwise regression. Nonlinear equations. Methods of estimating the parameters of the equation. Marquardt method. | 7 |
T-W-3 | Physicochemical modeling. Models of a tubular reactor. Types of models. One-dimensional model with assumption of plug flow. One-dimensional model with addition longitudinal dispersion. Two-dimensional model with radial effects. Methods of solving modeling equations. Heterogeneous models. The applicability of various types of models to real systems. | 7 |
T-W-4 | Process modeling - flowsheeting. Overview of the ChemCad program on the example of a selected technological process. | 11 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | participation in laboratories | 45 |
A-L-2 | individual lerning | 20 |
A-L-3 | studing of literature | 12 |
A-L-4 | Consultation | 5 |
A-L-5 | written test | 8 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures | 30 |
A-W-2 | Studying of literature | 10 |
A-W-3 | Preparing to examination at home | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture supported by a multimedia presentation |
M-2 | Laboratory exercises using a computer |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Control of the progress of tasks |
S-2 | Ocena formująca: Evaluation of quality and completeness of performed tasks using a computer |
S-3 | Ocena podsumowująca: test of knowledge |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_C08b_W01 The student has knowledge in the development of modeling and calculations within the scope o fchemical engineering and technology | ChEn_1A_W06, ChEn_1A_W07, ChEn_1A_W08, ChEn_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_C08b_U01 The student is able, based on the knowledge acquired in the field of the subject, to propose his own model for chemical engineering and technology processes. | ChEn_1A_U01, ChEn_1A_U03, ChEn_1A_U05, ChEn_1A_U07, ChEn_1A_U08, ChEn_1A_U09, ChEn_1A_U16 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_C08b_K01 Student is able to think and acti in a creative, innovative and entrepreneurial way. | ChEn_1A_K01, ChEn_1A_K03, ChEn_1A_K04, ChEn_1A_K05 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_C08b_W01 The student has knowledge in the development of modeling and calculations within the scope o fchemical engineering and technology | 2,0 | |
3,0 | The student mastered basic knowledge of the development of modeling and calculations of chemical engineering and technology in 60%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_C08b_U01 The student is able, based on the knowledge acquired in the field of the subject, to propose his own model for chemical engineering and technology processes. | 2,0 | |
3,0 | The student is partially (in 60%) able to propose models for chemical engineering and technology processes | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_C08b_K01 Student is able to think and acti in a creative, innovative and entrepreneurial way. | 2,0 | |
3,0 | Student performs tasks with the help of a teacher. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J.Czermiński, A.Iwasiewicz, Z.Paszek, A.Sikorski, Statistical Methods in Applied Chemistry, Elsevier, Amsterdam- Oxford-New York, 1990
- Nalimov N.V, Chernova N.A., Statistical methods for design of extremal experiments, 1978
- N.R. Draper, H. Smith, Applied Regression Analysis, Wiley, New York, 1998