Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemical Engineering (S1)
Sylabus przedmiotu Process Dynamics, Operations and Control:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemical Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Process Dynamics, Operations and Control | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Konopacki <mkonopacki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mathematics |
W-2 | Industrial Automation |
W-3 | Bacic knowledge in chemical engineering. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | This course will present an introduction to process dynamics and control. Students will learn how to construct dynamic models of process systems, how to analyze process dynamics using Laplace transforms and transfer functions, the characteristic responses of dynamic processes, and the design and implementation of feedback control. Students will also learn to use computer software to model process dynamics and control. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Practical studies of dynamics of chemical engineering systems | 30 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Poject of chemical engienering systems with the application of Matlab software. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | basic concepts; process dynamics fundamentals; dynamic behavior of processes; modelling of stagewise process; differential flow and reaction applications; simulation tools; examples of chemical engineering processes; process control; feedback and feedforward control; | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Participation in labs | 30 |
A-L-2 | Preparation of reports | 10 |
A-L-3 | Proeparation to pass | 5 |
45 | ||
projekty | ||
A-P-1 | preparation of classes | 15 |
A-P-2 | Individual calculations | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures | 15 |
A-W-2 | Individual literature study | 15 |
A-W-3 | Preparation for exam | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Information lecture with the use of a multimedia projector |
M-2 | Discussion |
M-3 | Laboratory |
M-4 | Project |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Written test |
S-2 | Ocena podsumowująca: Written pass |
S-3 | Ocena formująca: Reports |
S-4 | Ocena formująca: Active participation in auditory classes |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_C12_W01 Student has knowledge in process dynamics, operations and control, including calculation useful for solving tasks connected with the dynamic models of chemical engineering systems and the control of chemical engineering processes and systems. | ChEn_1A_W04, ChEn_1A_W11, ChEn_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-1, T-P-1, T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_C12_U01 Student will be able to: construct dynamic models of chemical processes; solve differential equations using Laplace transforms; build and analyze transfer function and state-space models; understand the dynamic response of representative processes; develop empirical dynamic process models; implement and tune PID controllers; use frequency response methods to analyze processes and design controllers; understand and implement feed-forward, ratio, cascade and multi-variable control. | ChEn_1A_U01, ChEn_1A_U03, ChEn_1A_U05, ChEn_1A_U07, ChEn_1A_U08, ChEn_1A_U16 | — | — | C-1 | T-W-1, T-P-1, T-L-1 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_C12_K01 Student is able to work in a group and perform as a group leader; he/she is able to estimate the time necessary to accomplish the assigned tasks. | ChEn_1A_K01, ChEn_1A_K03, ChEn_1A_K04, ChEn_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-P-1, T-L-1 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_C12_W01 Student has knowledge in process dynamics, operations and control, including calculation useful for solving tasks connected with the dynamic models of chemical engineering systems and the control of chemical engineering processes and systems. | 2,0 | |
3,0 | min. 50% of scoring | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_C12_U01 Student will be able to: construct dynamic models of chemical processes; solve differential equations using Laplace transforms; build and analyze transfer function and state-space models; understand the dynamic response of representative processes; develop empirical dynamic process models; implement and tune PID controllers; use frequency response methods to analyze processes and design controllers; understand and implement feed-forward, ratio, cascade and multi-variable control. | 2,0 | |
3,0 | min. 50% of scoring | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_C12_K01 Student is able to work in a group and perform as a group leader; he/she is able to estimate the time necessary to accomplish the assigned tasks. | 2,0 | |
3,0 | min. 50% of scoring | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Roffel, Brian, LinkProcess dynamics and control : modeling for control and prediction, John Wiley & Sons, cop., Chichester, 2006
- J. Ingham, I. J. Dunn, E. Heinzle, J. E. Prenosil, J. B. Snape, Chemical Engineering Dynamics, WILEY-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim, 2007
Literatura dodatkowa
- Ingham J., Dunn I.J., Heinzle E., Prenosil J.E., Chemical Engineering Dynamics, Wiley-Vch, Verlag, 2000