Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemical Engineering (S1)
Sylabus przedmiotu Industrial Chemistry and Chemical Process Pathways:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemical Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Industrial Chemistry and Chemical Process Pathways | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Agnieszka Kowalczyk <Agnieszka.Kowalczyk@zut.edu.pl>, Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>, Zofia Lendzion-Bieluń <Zofia.Lendzion-Bielun@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemistry |
W-2 | Introduction to Chemical Technology |
W-3 | Fundamentals of Polymer Technology |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student is well-grouded in principles, knowledge of scientific and techniques of industrial chemistry |
C-2 | student has a meaningful knowledge of chemical industries |
C-3 | student is prepared for professional participation in chemical industries and to use and adapt his knowledge to solve of problems |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Technological project for selected industrial inorganic processes (mass and energy balances) | 10 |
T-P-2 | Technological project for selected industrial processes of polymeric materials synthesis and modification | 10 |
T-P-3 | Detailed technological consideration of chosen industrial processes of organic compound production | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Industrial methods of the synthesis gas production | 2 |
T-W-2 | Technologies for the production of nitrogen compounds ( e.g. ammonia, nitric acid) | 2 |
T-W-3 | Technologies of the phosphoric acid production (physicochemical basis of the process, operations and unit processes, process kinetics, waste and air pollution) | 2 |
T-W-4 | Technology of the sulfuric acid production (physicochemical basis of the process, operations and unit processes, process kinetics, waste and air pollution) | 2 |
T-W-5 | Soda production (physicochemical basis of the process, operations and unit processes, process kinetics, waste and air pollution) | 2 |
T-W-6 | Technology of alkyd resins and oil-modified alkyd resins (technology fundamentals, products characterisation, modifications and applications) | 3 |
T-W-7 | Liquid and solid epoxy resins technology (technology fundamentals, products characterisation, modifications and application) | 2 |
T-W-8 | Technology of isocyanates and polyurethanes (technology fundamentals, products characterisation and modifications) | 2 |
T-W-9 | Technology of selected thermoplastics (polyolefines, PMMA, PS, PVAl) | 3 |
T-W-10 | Industrial processes of olefins (ethylene, propylene) production - pyrolysis and steam cracking, catalytic cracking, propane dehydrogenation, metathesis, MTO, MTP processes | 2 |
T-W-11 | Industrial processes of methanol and formaldehyde production | 1 |
T-W-12 | Industrial processes of ethylene and propylene oxides production | 2 |
T-W-13 | Industrial processes of fatty acids, methyl esters of fatty acids and fatty alcohols production | 2 |
T-W-14 | Technologies of soaps and chosen surfactants and detergents production | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Consultation with the teacher | 30 |
A-P-2 | Individual literatury studies and solving of problems | 45 |
A-P-3 | Preparation of the project | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures | 30 |
A-W-2 | Individual studies of literature | 30 |
A-W-3 | Preparation to exam | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Information lecture with multimedial presentation |
M-2 | Discussion during lectures |
M-3 | Preparing of the project |
M-4 | Consultation |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Written exam |
S-2 | Ocena podsumowująca: Evaluation of the prepared project |
S-3 | Ocena formująca: Evaluation of participation in discussion |
S-4 | Ocena formująca: evaluation of the subsequent stages of the project preparation |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_C21_W01 Student can describe technologies of industrial production in the field of chemistry (inorganic, organic and polymer chemistry); has the advanced knowledge of the fundamentals of industrial chemistry | ChEn_1A_W07, ChEn_1A_W08 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-P-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-P-1, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-P-3 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_C21_U01 Student can use literature sources and other tools to find information on the industrial chemical processes and can in- depth examinate of operational consideration of processes such as connection between products and process, theoretical and practical aspects of chemical processes. | ChEn_1A_U01, ChEn_1A_U03, ChEn_1A_U05, ChEn_1A_U08, ChEn_1A_U16 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-2, T-P-1, T-P-3 | M-4, M-3 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_C21_K01 Student can reflect on the different (fundamentals, technological, engineering, environmental) aspects of industrial chemical production and understands the linkages between these different aspects of industrial chemical production | ChEn_1A_K01, ChEn_1A_K03, ChEn_1A_K04, ChEn_1A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-P-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-P-1, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-P-3 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_C21_W01 Student can describe technologies of industrial production in the field of chemistry (inorganic, organic and polymer chemistry); has the advanced knowledge of the fundamentals of industrial chemistry | 2,0 | |
3,0 | Student has knowledge within current technologies of industrial chemical production on basic level | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_C21_U01 Student can use literature sources and other tools to find information on the industrial chemical processes and can in- depth examinate of operational consideration of processes such as connection between products and process, theoretical and practical aspects of chemical processes. | 2,0 | |
3,0 | Student use literature sources and other tools and examinate processes on basic level; | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_C21_K01 Student can reflect on the different (fundamentals, technological, engineering, environmental) aspects of industrial chemical production and understands the linkages between these different aspects of industrial chemical production | 2,0 | |
3,0 | Student understand at the basic level the linkages between different aspects of industrial chemical production | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kemeth A. Kobe, Inorganic process industries
- James A. Kent, Industrial Chemistry
- R. J. Jennings, Catalytic ammonia synthesis, Fundamentals and Practice
- Pierre Becker, Phosphates and phosphoric acid, Raw Materials, Technology and Economics of the wet process
- Werner W. Duecker, James R. West, The manufacture of sulfuric acid
- Wicks Z., Jones F. et al, Organic coatings, Wiley, Hoboken, 2007
- Manea M., High solids binders, Vincentz, Hannover, 2008