Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemical Engineering (S1)
Sylabus przedmiotu Case Studies in Chemical Technology:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemical Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Case Studies in Chemical Technology | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Przepiórski <Jacek.Przepiorski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Xuecheng Chen <Xuecheng.Chen@zut.edu.pl>, Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>, Jacek Przepiórski <Jacek.Przepiorski@zut.edu.pl>, Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>, Karolina Wenelska <Karolina.Wilgosz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Bacic knowledge in chemical technology and engineering, physical chemistry, chemistry |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The course is aimed at teachning of practicall aspects, problems, and relations between chemical processes and unit operations, in real technological process. |
C-2 | Student is able to work in a group and perform as a group leader |
C-3 | Student is able to obtain information from literature, data bases and other sources related to chemical engineering and technology |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Some aspects of the titania manufacturing, idea and chemistry of the process | 1 |
T-A-2 | Selected methods of flue gas desulfurization (FGD), idea and chemistry of a process | 2 |
T-A-3 | Problems in determining the average molecular weight of polymers using the GPC or viscometric method. | 3 |
T-A-4 | Selection of catalyst for organic compounds synthesis produced in a laboratory or technological scale (in the homogeneous catalyst with transition metal complexes case). | 3 |
T-A-5 | Technological processes in nanotechnology - introduction | 6 |
15 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Manufacturing of titania - step by step process analysis, potential problems, accidents, cause and effect relationships | 5 |
T-S-2 | Selected FGD process - step by step process analysis, potential problems, accidents, cause and effect relationships. | 3 |
T-S-3 | Reactive extrusion of polymers including biodegradable polymers - selection of substrates, the effect of changing process parameters on the final product, extruder requirements, e.g. number of screws, D / L, etc. | 3 |
T-S-4 | Problems with the use of natural polymers in the preparation of flocculants and superabsorbents - raw material variability, the ratio of natural polymer / synthetic polymer, the effect of copolymers and environmental protection | 4 |
T-S-5 | Comparative assessment of selected organic product technology | 8 |
T-S-6 | Planning of experiments – theoretical aspects of carbon nanomaterials synthesis via CVD method | 8 |
T-S-7 | Characterization of the products obtained with the CVD process and the optimization of the process | 5 |
T-S-8 | Flame retardancy of polymers and the selection of suitable nanofillers | 6 |
T-S-9 | Selection of electrode material and electrolyte for non-invasive devices for energy conversion | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | participating in classes | 15 |
A-A-2 | literature studies | 15 |
30 | ||
seminaria | ||
A-S-1 | preparing presentations | 35 |
A-S-2 | attending classes | 45 |
A-S-3 | Literature studies | 10 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Seminar |
M-2 | Lecture |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: activity during classes |
S-2 | Ocena formująca: way of presenting a solution to the problem |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_C22b_W01 Student has knowledge in technological principies and rules, variety of chemical processes and operation in a technological line, relations between subsequent processes and operations, expected effects of one technological action on another. | ChEn_1A_W06, ChEn_1A_W07, ChEn_1A_W08, ChEn_1A_W11, ChEn_1A_W13, ChEn_1A_W14 | — | — | C-1, C-3 | T-A-2, T-S-1, T-S-2, T-A-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_C22b_U01 Student is able to plan and control technological process, including processes and unit operations, as well as to predict possible problems typically accompanying processes carried out at a chemical plant. | ChEn_1A_U01, ChEn_1A_U03, ChEn_1A_U05, ChEn_1A_U07, ChEn_1A_U08, ChEn_1A_U09, ChEn_1A_U14, ChEn_1A_U16 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-S-1, T-S-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ChEn_1A_C22b_K01 Student is able to work in a group and perform as a group leader; he/she is able to estimate the time necessary to acomplish the assigned tasks. | ChEn_1A_K01, ChEn_1A_K03, ChEn_1A_K04, ChEn_1A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-S-1, T-S-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_C22b_W01 Student has knowledge in technological principies and rules, variety of chemical processes and operation in a technological line, relations between subsequent processes and operations, expected effects of one technological action on another. | 2,0 | |
3,0 | Student is able to understand basics of chemical process and predict potential problems | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_C22b_U01 Student is able to plan and control technological process, including processes and unit operations, as well as to predict possible problems typically accompanying processes carried out at a chemical plant. | 2,0 | |
3,0 | Student is able to make a basic decisions concerning process | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ChEn_1A_C22b_K01 Student is able to work in a group and perform as a group leader; he/she is able to estimate the time necessary to acomplish the assigned tasks. | 2,0 | |
3,0 | Student is able to work in a group | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- various, Scientific articles on issues from the recent years
- Zevenhoven, R.; Kilpinen, P., Control of Pollutants in Flue Gases and Fuel Gases, 2001, available online
- Kirk-Othmer Encyclopedia of Chemical Technology, any
- Ullmann's Encyclopedia of Industrial Chemistry