Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo i ryzyko procesów przemysłowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo i ryzyko procesów przemysłowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Halina Murasiewicz <Halina.Murasiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia fizyczna |
W-2 | Procesy i aparatura procesowa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z unormowaniami prawnymi w zakresie bezpieczeństwa procesowego, które obowiązują w krajach Unii Europejskiej i w Polsce |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzenia analizy zagrożeń i analizy ryzyka |
C-3 | Zdobycie przez studenta umiejętności zabezpieczania instalacji o dużym ryzyku wystąpienia awarii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt zbiornika do magazynowania substancji niebezpiecznej wraz z trójwarstwowym systemem zabezpieczeń. | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Regulacje prawne w dziedzinie bezpieczeństwa procesowego. Systemy bezpieczeństwa. Identyfikacja i klasyfikacja zakładów. | 1 |
T-W-2 | Raport o Bezpieczeństwie | 1 |
T-W-3 | Klasyfikacja nadzwyczajnych zagrożeń | 1 |
T-W-4 | Modele wypływu niebezpiecznych substancji do otoczenia | 1 |
T-W-5 | Model zarządzania ryzykiem procesowym. Miara ryzyka. Zasady akceptacji ryzyka. Kryteria oceny ryzyka. Matryca ryzyka. Analiza ryzyka - metody jakościowe | 1 |
T-W-6 | Systemy bezpieczeństwa i ochrony – trójwarstwowy system zabezpieczeń. Identyfikacja zagrożeń | 1 |
T-W-7 | Analiza bezpieczeństwa procesu, listy kontrolne, klasyfikacje, analiza niezawodności ludzkiej, studium zagrożeń i zdolności operacyjnych HAZOP | 1 |
T-W-8 | Konstrukcja i analiza ilościowa diagramu przyczyn i skutków | 1 |
T-W-9 | Konstrukcja drzewa zdarzeń. Analiza jakościowa drzewa zdarzeń | 1 |
T-W-10 | Konstrukcja drzewa błędu. Analiza jakościowa drzewa błędu. | 1 |
T-W-11 | Wybuchy. Przyczyny wybuchów chemicznych, pyłowych i cieplnych. System kontroli procesów zagrożonych wybuchem | 2 |
T-W-12 | Prezentacja programów do obliczania zagrożeń pożarowo wybuchowych instalacji oraz efektów fizycznych i skutków wypływu niebezpiecznej substancji | 2 |
T-W-13 | Przykład identyfikacji zagrozen dla reaktora z systemami zasilania i chłodzenia. Wstepna i koncowa analiza HAZOP. Analiza ilosciowa i jakosciowa drzew błedu i drzew zdarzen dla reprezentatywnychzdarzen wypadkowych. | 4 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Korzystanie z konsultacji | 5 |
A-P-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-P-3 | praca własna | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Korzystanie z konsultacji | 15 |
A-W-4 | Praca własna. Przygotowanie do kolokwiów | 17 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda praktyczna-ćwiczenia projektowe z użyciem komputerów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poprawności przygotowania scenariuszy awaryjnych do obliczeń komputerowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C23a_W016 Student zdobywa wiedzę dotyczącą unormowań prawnych obowiązujących w krajach Unii Europejskiej i w Polsce w zakresie bezpieczeństwa procesowego. Poznaje model zarządzania ryzykiem procesowym i zasady akceptacji ryzyka. Poznaje systemy bezpieczeństwa i ochrony w instalacjach stwarzających duże ryzyko wystąpienia awarii. Poznaje metody identyfikacji zagrożeń i potrafi przeprowadzić analizę bezpieczeństwa procesu. | ICHP_1A_W16 | — | — | C-3, C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-11, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-1, T-W-12, T-W-13, T-W-5, T-W-6 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C23a_U012 Student potrafi stosować podstawowe regulacje prawne i przestrzegać zasad BHP obowiązujących w przemyśle. Potrafi ocenić zagrożenia związane ze stosowaniem substancji niebezpiecznych w procesach chemicznych. Potrafi przeprowadzić analizę ryzyka dla instalacji dużego ryzyka oraz dobrać zabezpieczenia zmniejszające ryzyko wystąpienia poważnej awarii. | ICHP_1A_U12 | — | — | C-3, C-2 | T-P-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-11, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-1, T-W-12, T-W-13, T-W-5, T-W-6 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C23a_K02 Student ma świadomość pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Zajęcia projektowe uczą pracy zespołowej i wykorzystania potencjału członków grupy | ICHP_1A_K02 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-11, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-1, T-W-12, T-W-13, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C23a_W016 Student zdobywa wiedzę dotyczącą unormowań prawnych obowiązujących w krajach Unii Europejskiej i w Polsce w zakresie bezpieczeństwa procesowego. Poznaje model zarządzania ryzykiem procesowym i zasady akceptacji ryzyka. Poznaje systemy bezpieczeństwa i ochrony w instalacjach stwarzających duże ryzyko wystąpienia awarii. Poznaje metody identyfikacji zagrożeń i potrafi przeprowadzić analizę bezpieczeństwa procesu. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy podanej na wykładzie |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu | |
3,5 | Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym | |
4,0 | Student opanował większość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym | |
4,5 | Student opanował cała wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu | |
5,0 | Student opanował cała wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C23a_U012 Student potrafi stosować podstawowe regulacje prawne i przestrzegać zasad BHP obowiązujących w przemyśle. Potrafi ocenić zagrożenia związane ze stosowaniem substancji niebezpiecznych w procesach chemicznych. Potrafi przeprowadzić analizę ryzyka dla instalacji dużego ryzyka oraz dobrać zabezpieczenia zmniejszające ryzyko wystąpienia poważnej awarii. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do samodzielnego rozwiązania najprostszych zadań projektowych. Nie składa projektu |
3,0 | Student rozwiązuje proste zadania projektowe związane z oceną zagrożeń w instalacjach dużego ryzyka wystąpienia awarii korzystając z pomocy innych. Składa projekt obarczony błędami | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i z niewielką pomocą innych rozwiązuje proste zadania projektowe związane z oceną zagrożeń w instalacjach dużego ryzyka wystąpienia awarii. Składa projekt z nieznacznymi uchybieniami | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie rozwiązać proste zadania projektowe związane z oceną zagrożeń w instalacjach dużego ryzyka wystąpienia awarii. Oddaje projekt, w którym występują nieliczne i niedyskwalifikujące projektu błędy | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie rozwiązać zadania projektowe związane z oceną zagrożeń w instalacjach dużego ryzyka wystąpienia awarii. Potrafi przeprowadzić jakościową analizę ryzyka. Oddaje w terminie projekt, w którym nie ma znaczących błędów | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie wykonać ocenę zagrożeń i przeprowadzić całościową analizę ryzyka instalacji dużego ryzyka wystąpienia awarii. Oddaje w terminie bezbłędnie wykonany projekt. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C23a_K02 Student ma świadomość pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Zajęcia projektowe uczą pracy zespołowej i wykorzystania potencjału członków grupy | 2,0 | Student nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń związanych ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych. Nie ma świadomości, jakie skutki może mieć niewłaściwe zabezpieczenie instalacji stwarzających duże ryzyko wystąpienia awarii |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym rozumie zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych oraz jakie skutki może mieć niewłaściwe zabezpieczenie instalacji stwarzających duże ryzyko wystąpienia awarii | |
3,5 | Student w znacznym stopniu rozumie zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych oraz jakie skutki może mieć niewłaściwe zabezpieczenie instalacji stwarzających duże ryzyko wystąpienia awarii | |
4,0 | Student ma dobra świadomość zagrożeń związanych ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych. Rozumie jakie skutki może mieć niewłaściwe zabezpieczenie instalacji stwarzających duże ryzyko wystąpienia awarii. Rozumie konieczność ścisłego przestrzegania zasad BHP na terenie instalacji zagrożonych dużym ryzykiem wystąpienia awarii | |
4,5 | Student rozumie konieczność ścisłego przestrzegania zasad BHP na terenie instalacji zagrożonych dużym ryzykiem wystąpienia awarii . Zna skutki decyzji podejmowanych w działalności inżynierskiej | |
5,0 | Student rozumie konieczność ścisłego przestrzegania zasad BHP na terenie instalacji zagrożonych dużym ryzykiem wystąpienia awarii . Zna skutki decyzji podejmowanych w działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. |
Literatura podstawowa
- Borysiewicz M., Furtek A., Potempski S., Poradnik metod ocen ryzyka zwiazanego z niebezpiecznymi instalacjami procesowymi, Instytut Energii Atomowej, Otwock-Swierk, 2000
- Markowski A., Zapobieganie stratom w przemyśle, cz. III, Wydawnictwo Politechniki łódzkiej, Łódź, 2000
- Michalik J. S., Zapobieganie powaznym awariom przemysłowym, Główny Inspektorat pracy, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Adam Markowski, Zarządzanie ryzykiem w przemyśle chemicznym i procesowym, Wydawnictwo Politechniki łódzkiej, Łódź, 2001