Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)

Sylabus przedmiotu Ocena oddziaływania na środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ocena oddziaływania na środowisko
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 9 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 18 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie metod opisu stanu środowiska oraz wpływu różnych czynników na środowisko
C-2Poznanie zasad torzenia raportu oceny oddziaływania na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykonanie wstępnej oceny oddziaływania na środowisko przykładowej instalacji z wykorzystaniem różnych metod3
T-A-2Wybór najlepszego wariantu inwestycyjnego2
T-A-3Analiza raportu oceny oddziaływania na środowisko3
T-A-4Kolokwium1
9
wykłady
T-W-1Międzynarodowe i krajowe uwarunkowania prawne realizacji oceny odziaływania na środowisko1
T-W-2Podstawowe informacje dotyczące systemów zarządzania środowiskiem2
T-W-3Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć2
T-W-4Identyfikacja i ocena środowiskowych skutków działań zapobiegawczych i organizacyjnych2
T-W-5Plany i programy oceny oddziaływania na środowisko2
T-W-6Metody opisu stanu środowiska, w tym metody analityczne, badania fizyczne2
T-W-7Metody prognostyczne wpływu na środowisko, w tym analogie, modele matematyczne, modele symulacyjne1
T-W-8Metody przetwarzania informacji: listy kontrolne, macierze, sieci przyczynowo-skutkowe2
T-W-9Zakres, forma i rola oceny oddziaływania na środowisko2
T-W-10Konstrukcja i składniki raportu1
T-W-11Kolokwium1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do zajęć9
A-A-3przygotowanie do kolokwium8
A-A-4czytanie wskazanej literatury4
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2przygotowanie do kolokwium21
A-W-3czytanie wskazanej literatury20
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, czas 45 minut
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: kolokwium, forma pisemna, czas 45 minut

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C27b_W05
Student potrafi zdefiniować i opisać problemy dotyczące ochrony środowiska Student potrawi opisać zasady budowy raporu oceny oddziaływania na środowisko
ICHP_1A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C27b_U12
Student potrafi analizować raporty oceny oddziaływania na środowisko Student potrafi ocenić wpływ wybranych przedsięwzięć na środowisko
ICHP_1A_U12C-1, C-2T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-9, T-W-10M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C27b_K02
Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko
ICHP_1A_K02C-1T-A-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C27b_W05
Student potrafi zdefiniować i opisać problemy dotyczące ochrony środowiska Student potrawi opisać zasady budowy raporu oceny oddziaływania na środowisko
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę dotycząca problemów ochrony środowiska oraz obowiązujących norm
3,5Student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać niektóre źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska
4,0Student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska, oraz zna ich wpływ na środowisko
4,5Student potrafi podać szczegółowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska oraz scharakteryzować ich wpływ na środowisko
5,0Student potrafi podać szczegółowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska oraz scharakteryzować ich wpływ na środowisko, opisać zasady budowy raportu oceny oddziaływania na środowiskooceny wybranego systemu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C27b_U12
Student potrafi analizować raporty oceny oddziaływania na środowisko Student potrafi ocenić wpływ wybranych przedsięwzięć na środowisko
2,0Student nie zna podstawowych informacji dotyczących oceny oddziaływania na środowisko
3,0Student z pomocą potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących oceny oddziaływania na środowisko
3,5Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących oceny oddziaływania na środowisko
4,0Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących oceny oddziaływania na środowisko, wykonać wstępną ocenę oddziaływania na środowisko przykładowej instalacji z wykorzystaniem różnych metod
4,5Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących oceny oddziaływania na środowisko, wykonać wstępną ocenę oddziaływania na środowisko przykładowej instalacji z wykorzystaniem różnych metod oraz wybrać najlepsze rozwiązanie
5,0Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących oceny oddziaływania na środowisko, wykonać wstępną ocenę oddziaływania na środowisko przykładowej instalacji z wykorzystaniem różnych metod, analizować raporty oceny oddziaływania na środowisko

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C27b_K02
Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej na środowisko naturalne.
3,0Student rozumie, w stopniu dostatecznym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Nie potrafi podać żadnego przykładu.
3,5Student rozumie, w stopniu dostatecznym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi podać pojedyncze przykłady.
4,0Student rozumie, w stopniu dobrym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi podać kilka przykładów.
4,5Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi przedstawić i scharakteryzować różne przykłady, wyciągnąć wstępne wnioski.
5,0Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi przedstawić i scharakteryzować różne przykłady, wyciągnąć wnioski oraz zaproponować przykładowe rozwiązania występujących problemów.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod redakcją Z. Nowaka, Zarządzanie środowiskiem, część I i II, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykonanie wstępnej oceny oddziaływania na środowisko przykładowej instalacji z wykorzystaniem różnych metod3
T-A-2Wybór najlepszego wariantu inwestycyjnego2
T-A-3Analiza raportu oceny oddziaływania na środowisko3
T-A-4Kolokwium1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Międzynarodowe i krajowe uwarunkowania prawne realizacji oceny odziaływania na środowisko1
T-W-2Podstawowe informacje dotyczące systemów zarządzania środowiskiem2
T-W-3Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć2
T-W-4Identyfikacja i ocena środowiskowych skutków działań zapobiegawczych i organizacyjnych2
T-W-5Plany i programy oceny oddziaływania na środowisko2
T-W-6Metody opisu stanu środowiska, w tym metody analityczne, badania fizyczne2
T-W-7Metody prognostyczne wpływu na środowisko, w tym analogie, modele matematyczne, modele symulacyjne1
T-W-8Metody przetwarzania informacji: listy kontrolne, macierze, sieci przyczynowo-skutkowe2
T-W-9Zakres, forma i rola oceny oddziaływania na środowisko2
T-W-10Konstrukcja i składniki raportu1
T-W-11Kolokwium1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do zajęć9
A-A-3przygotowanie do kolokwium8
A-A-4czytanie wskazanej literatury4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2przygotowanie do kolokwium21
A-W-3czytanie wskazanej literatury20
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C27b_W05Student potrafi zdefiniować i opisać problemy dotyczące ochrony środowiska Student potrawi opisać zasady budowy raporu oceny oddziaływania na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W05zna zasady ochrony środowiska i gospodarki odpadami
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod opisu stanu środowiska oraz wpływu różnych czynników na środowisko
C-2Poznanie zasad torzenia raportu oceny oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-W-1Międzynarodowe i krajowe uwarunkowania prawne realizacji oceny odziaływania na środowisko
T-W-4Identyfikacja i ocena środowiskowych skutków działań zapobiegawczych i organizacyjnych
T-W-3Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć
T-W-5Plany i programy oceny oddziaływania na środowisko
T-W-6Metody opisu stanu środowiska, w tym metody analityczne, badania fizyczne
T-W-8Metody przetwarzania informacji: listy kontrolne, macierze, sieci przyczynowo-skutkowe
T-W-9Zakres, forma i rola oceny oddziaływania na środowisko
T-W-10Konstrukcja i składniki raportu
T-W-2Podstawowe informacje dotyczące systemów zarządzania środowiskiem
T-W-7Metody prognostyczne wpływu na środowisko, w tym analogie, modele matematyczne, modele symulacyjne
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, czas 45 minut
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę dotycząca problemów ochrony środowiska oraz obowiązujących norm
3,5Student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać niektóre źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska
4,0Student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska, oraz zna ich wpływ na środowisko
4,5Student potrafi podać szczegółowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska oraz scharakteryzować ich wpływ na środowisko
5,0Student potrafi podać szczegółowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska oraz scharakteryzować ich wpływ na środowisko, opisać zasady budowy raportu oceny oddziaływania na środowiskooceny wybranego systemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C27b_U12Student potrafi analizować raporty oceny oddziaływania na środowisko Student potrafi ocenić wpływ wybranych przedsięwzięć na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U12potrafi stosować podstawowe regulacje prawne i przestrzegać zasad BHP obowiązujących w przemyśle, potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod opisu stanu środowiska oraz wpływu różnych czynników na środowisko
C-2Poznanie zasad torzenia raportu oceny oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-A-2Wybór najlepszego wariantu inwestycyjnego
T-A-1Wykonanie wstępnej oceny oddziaływania na środowisko przykładowej instalacji z wykorzystaniem różnych metod
T-A-3Analiza raportu oceny oddziaływania na środowisko
T-W-9Zakres, forma i rola oceny oddziaływania na środowisko
T-W-10Konstrukcja i składniki raportu
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: kolokwium, forma pisemna, czas 45 minut
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych informacji dotyczących oceny oddziaływania na środowisko
3,0Student z pomocą potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących oceny oddziaływania na środowisko
3,5Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących oceny oddziaływania na środowisko
4,0Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących oceny oddziaływania na środowisko, wykonać wstępną ocenę oddziaływania na środowisko przykładowej instalacji z wykorzystaniem różnych metod
4,5Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących oceny oddziaływania na środowisko, wykonać wstępną ocenę oddziaływania na środowisko przykładowej instalacji z wykorzystaniem różnych metod oraz wybrać najlepsze rozwiązanie
5,0Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących oceny oddziaływania na środowisko, wykonać wstępną ocenę oddziaływania na środowisko przykładowej instalacji z wykorzystaniem różnych metod, analizować raporty oceny oddziaływania na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C27b_K02Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod opisu stanu środowiska oraz wpływu różnych czynników na środowisko
Treści programoweT-A-1Wykonanie wstępnej oceny oddziaływania na środowisko przykładowej instalacji z wykorzystaniem różnych metod
T-W-4Identyfikacja i ocena środowiskowych skutków działań zapobiegawczych i organizacyjnych
T-W-3Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć
T-W-2Podstawowe informacje dotyczące systemów zarządzania środowiskiem
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, czas 45 minut
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: kolokwium, forma pisemna, czas 45 minut
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej na środowisko naturalne.
3,0Student rozumie, w stopniu dostatecznym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Nie potrafi podać żadnego przykładu.
3,5Student rozumie, w stopniu dostatecznym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi podać pojedyncze przykłady.
4,0Student rozumie, w stopniu dobrym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi podać kilka przykładów.
4,5Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi przedstawić i scharakteryzować różne przykłady, wyciągnąć wstępne wnioski.
5,0Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi przedstawić i scharakteryzować różne przykłady, wyciągnąć wnioski oraz zaproponować przykładowe rozwiązania występujących problemów.