Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria procesów w technologiach przetwórczych
Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie zarządzania środowiskowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowe wspomaganie zarządzania środowiskowego | ||
Specjalność | Informatyka procesowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości na temat systemów zarządzania środowiskowego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Omówienie przydatnych technik wspomagania zarządzania środowiskowego |
C-2 | Rozwijanie umiejętności wykorzystywania narzędzi informatycznych w działalności inżynierskiej |
C-3 | Uświadomienie znaczenia ekologicznych aspektów w działalności inżynierskiej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Typologia systemów informatycznych zarządzania: systemy ewidencyjno-sprawozdawcze (SES), informowania kierownictwa (SIK); systemy z bazą wiedzy (SBW). | 2 |
T-W-2 | Strategia informatyzacji zarządzania środowiskowego: cele i typowe strategie informatyzacji zarządzania, elementy systemów informatycznych; tworzenie i nadzorowanie obiegu dokumentów. | 3 |
T-W-3 | Informatyczne systemy zarządzania danymi środowiskowymi: ewidencje zanieczyszczeń środowiska, ewidencje opłat emisyjnych i odpadów ; zintegrowany system ewidencji i raportowania zanieczyszczeń | 4 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | przygotowanie prezentacji | 5 |
A-W-4 | opracowanie sprawozdania | 5 |
A-W-5 | konsultacje | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | Metoda aktywizująca: metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C01-07_W01 Student zdobywa wiedzę na temat technik komputerowych wspomagających system zarządzania środowiskowego w przedsiebiorstwie produkcyjnym funkcjonującym w określonym makrootoczeniu | ICHP_2A_W10, ICHP_2A_W07, ICHP_2A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C01-07_U01 Student potrafi zastosować nowoczesne narzędzia informatyczne do pozyskiwania i prezentacji danych środowiskowych oraz do projektowania obiektów ekologicznie bezpiecznych | ICHP_2A_U07, ICHP_2A_U19, ICHP_2A_U04 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C01-07_K01 Student jest zorientowany na stosowanie nowoczesnych technik komputerowych do identyfikacji aspektów środowiskowych oraz minimalizacji stopnia uciążliwości ekologicznej przedsiębiorstwa | ICHP_2A_K04, ICHP_2A_K02 | — | — | C-3 | T-W-3, T-W-2 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C01-07_W01 Student zdobywa wiedzę na temat technik komputerowych wspomagających system zarządzania środowiskowego w przedsiebiorstwie produkcyjnym funkcjonującym w określonym makrootoczeniu | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | Student zna zaledwie kilka technik wspomagania zarządzania środowiskowego | |
3,5 | Student zna wszystkie omawiane w trakcie zajęć techniki wspomagania zarządzania środowiskowego | |
4,0 | Student zna wszystkie omawiane w trakcie zajęć techniki wspomagania zarządzania oraz potrafi oceniać ich efektywność | |
4,5 | Student zna wszystkie omawiane w trakcie zajęć techniki wspomagania zarządzania, oraz potrafi przeprowadzać krytyczną analizę przydatności poszczególnych technik | |
5,0 | Student zna wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć techniki wspomagania zarządzania środowiskowego oraz potrafi samodzielnie dobierać najodpowiedniejsze techniki do konkretnych zastosowań z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C01-07_U01 Student potrafi zastosować nowoczesne narzędzia informatyczne do pozyskiwania i prezentacji danych środowiskowych oraz do projektowania obiektów ekologicznie bezpiecznych | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | Student potrafi znajdować i prezentować dane środowiskowe dotyczące wybranych aspektów ekologicznych bez umiejętności ich efektywnej analizy | |
3,5 | Student potrafi prezentować i przeprowadzać analizę danych środowiskowych dotyczących kluczowych aspektów ekologicznych działalności produkcyjnej | |
4,0 | Student potrafi prezentować i przeprowadzać analizę danych środowiskowych oraz dokonywać kategoryzacji wpływu poszczególnych aspektów na środowisko naturalne | |
4,5 | Student potrafi prezentować i przeprowadzać analizę danych środowiskowych oraz dokonywać oceny uciążliwości ekologicznej instalacji przemysłowej | |
5,0 | Student potrafi prezentować i przeprowadzać analizę danych środowiskowych oraz dokonywać oceny uciążliwości ekologicznej instalacji, a także proponować metody jej zmniejszenia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C01-07_K01 Student jest zorientowany na stosowanie nowoczesnych technik komputerowych do identyfikacji aspektów środowiskowych oraz minimalizacji stopnia uciążliwości ekologicznej przedsiębiorstwa | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie stosować techniki komputerowe do identyfikacji aspektów ekologicznych |
3,0 | Student potrafi samodzielnie identyfikować aspekty ekologiczne związane z wybranymi procesami inżynierii chemicznej stosując do tego odpowiednie techniki komputerowe | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie identyfikować aspekty ekologiczne związane z typowymi procesami inżynierii chemicznej stosując do tego odpowiednie techniki komputerowe | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie identyfikować aspekty ekologiczne związane z typowymi procesami inżynierii chemicznej oraz określać kategorię ich wpływu wykorzystując do tego odpowiednie techniki komputerowe | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie identyfikować aspekty ekologiczne dla wybranych systemów produkcyjnych oraz określać kategorię ich wpływu wykorzystując do tego odpowiednie techniki komputerowe | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie identyfikować aspekty ekologiczne dla wybranych systemów produkcyjnych oraz określać kategorię ich wpływu stosując do tego odpowiednie techniki komputerowe, a także proponować metody ograniczenia uciążliwości systemu dla środowiska |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa, Zarządzanie środowiskiem, PWE, Warszawa, 2007
- Radosiński E., Systemy informatyczne w dynamicznej analizie decyzyjnej, PWN, Wrocław, 2001
- Malina D., Konieczyński J., Ocena ekologiczna wybranych procesów produkcyjnych, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004
Literatura dodatkowa
- Rothery B., ISO 14 000 i ISO 9 000, AIWIPS, Warszawa, 1999