Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Korozja i powłoki ochronne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Korozja i powłoki ochronne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej i nieorganicznej, podstaw elektrochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z korozją |
C-2 | Zapoznanie studentów z typami korozji |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawowymimetodami ochrony przed korozją. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja i klasyfikacja zwjawisk korozyjnych. Straty wywołane zniszczeniem korozyjnymi. | 1 |
T-W-2 | Rodzaje elektrod. Elektrody mieszane - zwartw ogniwa korozyjne. Pasywacja metali. | 2 |
T-W-3 | Korozja tworzyw sztucznych, betonów i ceramiki przemysłowej. | 2 |
T-W-4 | Typy powłok ochronnych: metalowe, malarskie, z tworzyw sztucznych, konwersyjne ceramiczne. Sposoby otrzymywania poszczególnych powłok ochronnych | 4 |
T-W-5 | Mechanizmy działania powlok ochronnych. Zastosowania powłok ochronnych - przykłady. | 4 |
T-W-6 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Praca z literaturą rozszerzającą materiał przedstawiony na wykładach. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D12b_W01 Student potrafi poprawnie zdefiniować podstawowe pojęcia związne z korozją, potrafi scharakteryzować zjawiska korozji. | ICHP_1A_W13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1 |
ICHP_1A_D12b_W02 Student potrafi scharakteryzować najpopularniejsze typy powłok ochronnych oraz wskazać najlepszą do konkretnego zastosowania. | ICHP_1A_W14, ICHP_1A_W15 | — | — | C-2, C-3 | T-W-5, T-W-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D12b_U01 Student potrafi zaanalizować materiał skorodowany oraz zaproponować zastoswoanie odpowiedniej powłoki ochronnej | ICHP_1A_U10, ICHP_1A_U17 | — | — | C-2, C-3 | T-W-5, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
ICHP_1A_D12b_U02 Student potrafi poszukiwać rozwiązań w celu zminimalizowania strat spowodowanych korozją | ICHP_1A_U05, ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U14 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D12b_K01 ma świadomość wpływu procesów korozji na materiały konstrukcyjne i i rozumie jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | ICHP_1A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D12b_W01 Student potrafi poprawnie zdefiniować podstawowe pojęcia związne z korozją, potrafi scharakteryzować zjawiska korozji. | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie zdefiniować podstawowych pojęć związanych z korozją oraz nie potrafi scharakteryzować zjawiska korozji. |
3,0 | Student potrafi wnieznacznym stopniu ( 55-69%) zdefiniować podstawowe pojęcia związane z korozją oraz potrafi scharakteryzować zjawiska korozji | |
3,5 | Student potrafi w 70-79% zdefiniować podstawowe pojęcia związane z korozją oraz potrafi scharakteryzować zjawiska korozji | |
4,0 | Student potrafi w 80-89% zdefiniować podstawowe pojęcia związane z korozją oraz potrafi scharakteryzować zjawiska korozji | |
4,5 | Student potrafi w 90-95% zdefiniować podstawowe pojęcia związane z korozją oraz potrafi scharakteryzować zjawiska korozji | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze (powyżej 95%) zdefiniować podstawowe pojęcia związane z korozją oraz potrafi scharakteryzować zjawiska korozji | |
ICHP_1A_D12b_W02 Student potrafi scharakteryzować najpopularniejsze typy powłok ochronnych oraz wskazać najlepszą do konkretnego zastosowania. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować najpopularniejszych typów powłok ochronnych oraz nie potrafi wskazać najlepszej powłoki do konkretnego zastosowania. |
3,0 | Student potrafi w ograniczonym zakresie (55-69%) scharakteryzować najpopularniejsze typy powłok ochronnych oraz potrafi prawidłowo wybrać najlepszą powłokę do konkretnego zastosowania. | |
3,5 | Student potrafi w 70-79% scharakteryzować najpopularniejsze typy powłok ochronnych oraz potrafi prawidłowo wybrać najlepszą powłokę do konkretnego zastosowania. | |
4,0 | Student potrafi w 80-89% scharakteryzować najpopularniejsze typy powłok ochronnych oraz potrafi prawidłowo wybrać najlepszą powłokę do konkretnego zastosowania. | |
4,5 | Student potrafi w 90-95% scharakteryzować najpopularniejsze typy powłok ochronnych oraz potrafi prawidłowo wybrać najlepszą powłokę do konkretnego zastosowania. | |
5,0 | Student potrafi prawidłowo (powyżej 95%) scharakteryzować najpopularniejsze typy powłok ochronnych oraz potrafi prawidłowo wybrać najlepszą powłokę do konkretnego zastosowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D12b_U01 Student potrafi zaanalizować materiał skorodowany oraz zaproponować zastoswoanie odpowiedniej powłoki ochronnej | 2,0 | Student nie potrafi zaanalizować materiału skorodowanego oraz nie potrafi zastosowć odpowiedniej powłoki ochronnej |
3,0 | Student potrafi w nieznacznym stopniu (55-69%) zaanalizować materiał skorodowanego oraz potrafi zastosowć odpowiednąj powłokę ochronną | |
3,5 | Student potrafi w 70-79% zaanalizować materiał skorodowanego oraz potrafi zastosowć odpowiednąj powłokę ochronną | |
4,0 | Student potrafi w 80-89% zaanalizować materiał skorodowanego oraz potrafi zastosowć odpowiednąj powłokę ochronną | |
4,5 | Student potrafi w 90-95% zaanalizować materiał skorodowanego oraz potrafi zastosowć odpowiednąj powłokę ochronną | |
5,0 | Student potrafi praktycznie bezbłędnie (powyżej 95%) zaanalizować materiał skorodowanego oraz potrafi zastosowć odpowiednąj powłokę ochronną | |
ICHP_1A_D12b_U02 Student potrafi poszukiwać rozwiązań w celu zminimalizowania strat spowodowanych korozją | 2,0 | Student nie potrafi poszukać rozwiązań w celu zminimalizowania strat spowodowanych korozją |
3,0 | Student potrafi w najczęstszych przypadkach poszukać rozwiązań w celu zminimalizowania strat spowodowanych korozją | |
3,5 | Student potrafi w 70-79% poszukać rozwiązań w celu zminimalizowania strat spowodowanych korozją | |
4,0 | Student potrafi w 80-89% poszukać rozwiązań w celu zminimalizowania strat spowodowanych korozją | |
4,5 | Student potrafi w 90-95% poszukać rozwiązań w celu zminimalizowania strat spowodowanych korozją | |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie (powyżej 95%) poszukać rozwiązań w celu zminimalizowania strat spowodowanych korozją |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D12b_K01 ma świadomość wpływu procesów korozji na materiały konstrukcyjne i i rozumie jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | Student nie ma świadomości wpływu korozji na materiały konstrukcyjne i nie rozumie wpływu korozji na środowisko oraz związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. |
3,0 | Student ma świadomości wpływu korozji na materiały konstrukcyjne ale nie rozumie wpływu korozji na środowisko oraz związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | |
3,5 | Student ma świadomości wpływu korozji na materiały konstrukcyjne ale ma problemy ze zrozumie wpływu korozji na środowisko oraz związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | |
4,0 | Student ma świadomości wpływu korozji na materiały konstrukcyjne i rozumie częściowo wpływu korozji na środowisko ale nie rozumie związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | |
4,5 | Student ma świadomości wpływu korozji na materiały konstrukcyjne i rozumie wpływu korozji na środowisko i częściowo zdaje sobie sprawę z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje. | |
5,0 | Student ma świadomości wpływu korozji na materiały konstrukcyjne i rozumie wpływu korozji na środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. |
Literatura podstawowa
- J. Baszkiewicz, Korozja materiałów, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006, 1
- J. Głuszek, Tlenkowe powłoki ochronne otrzymywane metodą sol-gel, Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998, 1
- S. Tkaczyk, Powłoki ochronne, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997, 2
- M. Blicharski, Inżynieria powierzchni, WNT, Warszawa, 2009, 1
Literatura dodatkowa
- A. Klimpel, Technologie napawania i natryskiwania cieplnego, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1999, 1
- H. Woźnica, Podstawy materiałoznawstwa, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002
- J. Łaskawiec, Fizykochemia powierzchni ciała stałego, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2000