Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Analiza kosztów przemysłowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza kosztów przemysłowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Story <Grzegorz.Story@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana jest znajomość matematyki oraz podstaw ekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu podstaw analizy ekonomicznej, finansów oraz funkcjonowaniem przedsiebiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
C-2Ukształtowanie umiejętności interpretacji danych finansowych oraz sporzadzania prezentacji i konspektu do prezentacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań związanych z funkcjonowanie przedsiębiorstw z branży chemicznej i jej pokrewnych: bilans przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa (zadania). Rachunek zysków i strat. Analiza wskaźnikowa dla wybranych firm z branży chemicznej. Metody szacowania i analizy kosztów przedsiębiorstwa.15
15
wykłady
T-W-1Bilans, rachunek zysków i strat - definicja, zasady tworzenia.2
T-W-2Analiza źródeł finansowania przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa; pokrycie finansowe majątku trwałego, mechanizm dźwigni finansowej.2
T-W-3Gospodarowanie środkami trwałymi i obrotowymi - produkcyjność środków trwałych, wpływ gospodarowania środkami trwałymi na wynik ekonomiczny.2
T-W-4Metody analizy ekonomicznej: analiza wskaźnikowa. Podział i definicja wskaźników, sposoby obliczania. Interpretacja wyników analizy wskaźnikowej.2
T-W-5Analiza kosztów własnych przedsiębiorstwa - podział i rodzaje kosztów, próg rentowności. Strategie kosztowe stosowane przez przedsiębiorstwa.3
T-W-6Zasady tworzenia indywidualnej działalności gospodarczej. Sektor MSP.3
T-W-7Kolokwium zaliczeniowe.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
A-A-3Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę wykładu.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
A-W-3Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę wykładu.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków.
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady).
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji oraz raportu (konspektu do prezentacji).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D10b_W19
Student ma wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstw produkcyjnych (w tym zasad bilansu przedsiębiorstwa, analizy wskaźnikowej, kosztów powstających po strnie przedsiębiorstwa). Student zna ogólne zasady tworzenia i rowoju indywidualnej przedsiębiorczości.
ICHP_1A_W19C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D10b_U01
Student potrafi pozyskać informacje ze różnych źródeł: literatury, internetu, baz danych.
ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U04, ICHP_1A_U07, ICHP_1A_U13, ICHP_1A_U14C-1, C-2T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2
ICHP_1A_D10b_U04
Student potrafi przygotować w jężyku polskim prezentację.
ICHP_1A_U04C-1, C-2T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5M-2, M-3S-2
ICHP_1A_D10b_U07
Student potrafi obsługiwać programy komputerowe ze szczególnym uwzględnieniem edytorów tekstu i prezentacji.
ICHP_1A_U07C-1, C-2T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2
ICHP_1A_D10b_U13
Student potrafi dokonawć wstępnej analizy ekonomicznej działań inżynierskich.
ICHP_1A_U13C-1, C-2T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2, S-1
ICHP_1A_D10b_U14
Student ma umiejętność samodzielnej oceny sposobu funkcjonowania systemów produkcyjnych przy uwzględnieniu aspektów technicznych i pozatechnicznych.
ICHP_1A_U14C-1, C-2T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D10b_K01
Student ma świadomość, że ze względu na ciągłe zmiany w gospodarce rynkowej, inżynier powinien stale podnosić swoje kompetencje zawodowe.
ICHP_1A_K01C-1, C-2T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D10b_W19
Student ma wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstw produkcyjnych (w tym zasad bilansu przedsiębiorstwa, analizy wskaźnikowej, kosztów powstających po strnie przedsiębiorstwa). Student zna ogólne zasady tworzenia i rowoju indywidualnej przedsiębiorczości.
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowej wiedzy podanej na wykładzie.
3,0Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym (dostatecznym) stopniu.
3,5Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna i rozumie większość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym.
4,5Student zna i rozumie znaczącą większość podanych na wykładzie informacji i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu.
5,0Student zna i rozumie cała wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D10b_U01
Student potrafi pozyskać informacje ze różnych źródeł: literatury, internetu, baz danych.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Nie posiada umiejętności obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Nie potrafi korzystać ze źródeł literaturowych. Nie przedstawia prezentacji w terminie, nie składa raportu.
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dobrym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada bardzo dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dobrym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada bardzo dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu bardzo dobrym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
ICHP_1A_D10b_U04
Student potrafi przygotować w jężyku polskim prezentację.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_1A_D10b_U07
Student potrafi obsługiwać programy komputerowe ze szczególnym uwzględnieniem edytorów tekstu i prezentacji.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_1A_D10b_U13
Student potrafi dokonawć wstępnej analizy ekonomicznej działań inżynierskich.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_1A_D10b_U14
Student ma umiejętność samodzielnej oceny sposobu funkcjonowania systemów produkcyjnych przy uwzględnieniu aspektów technicznych i pozatechnicznych.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D10b_K01
Student ma świadomość, że ze względu na ciągłe zmiany w gospodarce rynkowej, inżynier powinien stale podnosić swoje kompetencje zawodowe.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie zasady funkcjonowania przedsiębiorstw z branży chemicznej w gospodarce wolnorynkowej. Student w stopniu dostatecznym rozumie, że w praktyce inżytnierskiej ważne jest również uwzględnienie aspektów pozatechnicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bednarski L., Analiza finansowa w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2007
  2. Sawicki K., Analiza kosztów w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2000
  3. Barrow C., Zarządzanie finansami w małej firmie, Helion, Gliwice, 2005
  4. Nowak E., Piechota R., Wierzbiński M., Rachunek kosztów w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Kopycińska D. (red.), Mikroekonomia, Wydawnictwo Katedry Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2005
  2. Kopycińska D. (red.), Mikroekonomia stosowana (ćwiczenia), Wydawnictwo Katedry Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2006
  3. Mansfield E., Podstawy mikroekonomii. Zasady, przykłady i zadania, PLACET, Warszawa, 2002
  4. Zelek A., Zarządzanie strategiczne, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie, Szczecin, 2000
  5. strony internetowe wybranych firma z branży chemicznej i pokrewnych

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań związanych z funkcjonowanie przedsiębiorstw z branży chemicznej i jej pokrewnych: bilans przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa (zadania). Rachunek zysków i strat. Analiza wskaźnikowa dla wybranych firm z branży chemicznej. Metody szacowania i analizy kosztów przedsiębiorstwa.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bilans, rachunek zysków i strat - definicja, zasady tworzenia.2
T-W-2Analiza źródeł finansowania przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa; pokrycie finansowe majątku trwałego, mechanizm dźwigni finansowej.2
T-W-3Gospodarowanie środkami trwałymi i obrotowymi - produkcyjność środków trwałych, wpływ gospodarowania środkami trwałymi na wynik ekonomiczny.2
T-W-4Metody analizy ekonomicznej: analiza wskaźnikowa. Podział i definicja wskaźników, sposoby obliczania. Interpretacja wyników analizy wskaźnikowej.2
T-W-5Analiza kosztów własnych przedsiębiorstwa - podział i rodzaje kosztów, próg rentowności. Strategie kosztowe stosowane przez przedsiębiorstwa.3
T-W-6Zasady tworzenia indywidualnej działalności gospodarczej. Sektor MSP.3
T-W-7Kolokwium zaliczeniowe.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
A-A-3Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę wykładu.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
A-W-3Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę wykładu.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D10b_W19Student ma wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstw produkcyjnych (w tym zasad bilansu przedsiębiorstwa, analizy wskaźnikowej, kosztów powstających po strnie przedsiębiorstwa). Student zna ogólne zasady tworzenia i rowoju indywidualnej przedsiębiorczości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W19zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu podstaw analizy ekonomicznej, finansów oraz funkcjonowaniem przedsiebiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
C-2Ukształtowanie umiejętności interpretacji danych finansowych oraz sporzadzania prezentacji i konspektu do prezentacji.
Treści programoweT-W-3Gospodarowanie środkami trwałymi i obrotowymi - produkcyjność środków trwałych, wpływ gospodarowania środkami trwałymi na wynik ekonomiczny.
T-W-4Metody analizy ekonomicznej: analiza wskaźnikowa. Podział i definicja wskaźników, sposoby obliczania. Interpretacja wyników analizy wskaźnikowej.
T-W-2Analiza źródeł finansowania przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa; pokrycie finansowe majątku trwałego, mechanizm dźwigni finansowej.
T-W-1Bilans, rachunek zysków i strat - definicja, zasady tworzenia.
T-W-6Zasady tworzenia indywidualnej działalności gospodarczej. Sektor MSP.
T-W-5Analiza kosztów własnych przedsiębiorstwa - podział i rodzaje kosztów, próg rentowności. Strategie kosztowe stosowane przez przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków.
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji oraz raportu (konspektu do prezentacji).
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowej wiedzy podanej na wykładzie.
3,0Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym (dostatecznym) stopniu.
3,5Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna i rozumie większość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym.
4,5Student zna i rozumie znaczącą większość podanych na wykładzie informacji i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu.
5,0Student zna i rozumie cała wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D10b_U01Student potrafi pozyskać informacje ze różnych źródeł: literatury, internetu, baz danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i procesową i dziedzinami pokrewnymi, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
ICHP_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim lub obcym prezentację ustną z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej oraz dziedzin pokrewnych posługując się słownictwem technicznym
ICHP_1A_U07potrafi posługiwać się programami komputerowymi (edytory tekstu i prezentacji, arkusze kalkulacyjne, bazy danych), wspomagającymi realizację podstawowych zadań inżynierskich
ICHP_1A_U13potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
ICHP_1A_U14potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania, zwłaszcza w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej, istniejących rozwiązań technicznych, w szczególności procesów, urządzeń, aparatów, instalacji, obiektów i systemów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu podstaw analizy ekonomicznej, finansów oraz funkcjonowaniem przedsiebiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
C-2Ukształtowanie umiejętności interpretacji danych finansowych oraz sporzadzania prezentacji i konspektu do prezentacji.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań związanych z funkcjonowanie przedsiębiorstw z branży chemicznej i jej pokrewnych: bilans przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa (zadania). Rachunek zysków i strat. Analiza wskaźnikowa dla wybranych firm z branży chemicznej. Metody szacowania i analizy kosztów przedsiębiorstwa.
T-W-3Gospodarowanie środkami trwałymi i obrotowymi - produkcyjność środków trwałych, wpływ gospodarowania środkami trwałymi na wynik ekonomiczny.
T-W-4Metody analizy ekonomicznej: analiza wskaźnikowa. Podział i definicja wskaźników, sposoby obliczania. Interpretacja wyników analizy wskaźnikowej.
T-W-2Analiza źródeł finansowania przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa; pokrycie finansowe majątku trwałego, mechanizm dźwigni finansowej.
T-W-1Bilans, rachunek zysków i strat - definicja, zasady tworzenia.
T-W-6Zasady tworzenia indywidualnej działalności gospodarczej. Sektor MSP.
T-W-5Analiza kosztów własnych przedsiębiorstwa - podział i rodzaje kosztów, próg rentowności. Strategie kosztowe stosowane przez przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków.
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji oraz raportu (konspektu do prezentacji).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Nie posiada umiejętności obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Nie potrafi korzystać ze źródeł literaturowych. Nie przedstawia prezentacji w terminie, nie składa raportu.
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dobrym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada bardzo dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dobrym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada bardzo dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu bardzo dobrym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D10b_U04Student potrafi przygotować w jężyku polskim prezentację.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim lub obcym prezentację ustną z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej oraz dziedzin pokrewnych posługując się słownictwem technicznym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu podstaw analizy ekonomicznej, finansów oraz funkcjonowaniem przedsiebiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
C-2Ukształtowanie umiejętności interpretacji danych finansowych oraz sporzadzania prezentacji i konspektu do prezentacji.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań związanych z funkcjonowanie przedsiębiorstw z branży chemicznej i jej pokrewnych: bilans przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa (zadania). Rachunek zysków i strat. Analiza wskaźnikowa dla wybranych firm z branży chemicznej. Metody szacowania i analizy kosztów przedsiębiorstwa.
T-W-3Gospodarowanie środkami trwałymi i obrotowymi - produkcyjność środków trwałych, wpływ gospodarowania środkami trwałymi na wynik ekonomiczny.
T-W-4Metody analizy ekonomicznej: analiza wskaźnikowa. Podział i definicja wskaźników, sposoby obliczania. Interpretacja wyników analizy wskaźnikowej.
T-W-2Analiza źródeł finansowania przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa; pokrycie finansowe majątku trwałego, mechanizm dźwigni finansowej.
T-W-1Bilans, rachunek zysków i strat - definicja, zasady tworzenia.
T-W-6Zasady tworzenia indywidualnej działalności gospodarczej. Sektor MSP.
T-W-5Analiza kosztów własnych przedsiębiorstwa - podział i rodzaje kosztów, próg rentowności. Strategie kosztowe stosowane przez przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków.
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji oraz raportu (konspektu do prezentacji).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D10b_U07Student potrafi obsługiwać programy komputerowe ze szczególnym uwzględnieniem edytorów tekstu i prezentacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U07potrafi posługiwać się programami komputerowymi (edytory tekstu i prezentacji, arkusze kalkulacyjne, bazy danych), wspomagającymi realizację podstawowych zadań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu podstaw analizy ekonomicznej, finansów oraz funkcjonowaniem przedsiebiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
C-2Ukształtowanie umiejętności interpretacji danych finansowych oraz sporzadzania prezentacji i konspektu do prezentacji.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań związanych z funkcjonowanie przedsiębiorstw z branży chemicznej i jej pokrewnych: bilans przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa (zadania). Rachunek zysków i strat. Analiza wskaźnikowa dla wybranych firm z branży chemicznej. Metody szacowania i analizy kosztów przedsiębiorstwa.
T-W-3Gospodarowanie środkami trwałymi i obrotowymi - produkcyjność środków trwałych, wpływ gospodarowania środkami trwałymi na wynik ekonomiczny.
T-W-4Metody analizy ekonomicznej: analiza wskaźnikowa. Podział i definicja wskaźników, sposoby obliczania. Interpretacja wyników analizy wskaźnikowej.
T-W-2Analiza źródeł finansowania przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa; pokrycie finansowe majątku trwałego, mechanizm dźwigni finansowej.
T-W-1Bilans, rachunek zysków i strat - definicja, zasady tworzenia.
T-W-6Zasady tworzenia indywidualnej działalności gospodarczej. Sektor MSP.
T-W-5Analiza kosztów własnych przedsiębiorstwa - podział i rodzaje kosztów, próg rentowności. Strategie kosztowe stosowane przez przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków.
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji oraz raportu (konspektu do prezentacji).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D10b_U13Student potrafi dokonawć wstępnej analizy ekonomicznej działań inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U13potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu podstaw analizy ekonomicznej, finansów oraz funkcjonowaniem przedsiebiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
C-2Ukształtowanie umiejętności interpretacji danych finansowych oraz sporzadzania prezentacji i konspektu do prezentacji.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań związanych z funkcjonowanie przedsiębiorstw z branży chemicznej i jej pokrewnych: bilans przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa (zadania). Rachunek zysków i strat. Analiza wskaźnikowa dla wybranych firm z branży chemicznej. Metody szacowania i analizy kosztów przedsiębiorstwa.
T-W-3Gospodarowanie środkami trwałymi i obrotowymi - produkcyjność środków trwałych, wpływ gospodarowania środkami trwałymi na wynik ekonomiczny.
T-W-4Metody analizy ekonomicznej: analiza wskaźnikowa. Podział i definicja wskaźników, sposoby obliczania. Interpretacja wyników analizy wskaźnikowej.
T-W-2Analiza źródeł finansowania przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa; pokrycie finansowe majątku trwałego, mechanizm dźwigni finansowej.
T-W-1Bilans, rachunek zysków i strat - definicja, zasady tworzenia.
T-W-6Zasady tworzenia indywidualnej działalności gospodarczej. Sektor MSP.
T-W-5Analiza kosztów własnych przedsiębiorstwa - podział i rodzaje kosztów, próg rentowności. Strategie kosztowe stosowane przez przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków.
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji oraz raportu (konspektu do prezentacji).
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D10b_U14Student ma umiejętność samodzielnej oceny sposobu funkcjonowania systemów produkcyjnych przy uwzględnieniu aspektów technicznych i pozatechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U14potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania, zwłaszcza w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej, istniejących rozwiązań technicznych, w szczególności procesów, urządzeń, aparatów, instalacji, obiektów i systemów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu podstaw analizy ekonomicznej, finansów oraz funkcjonowaniem przedsiebiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
C-2Ukształtowanie umiejętności interpretacji danych finansowych oraz sporzadzania prezentacji i konspektu do prezentacji.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań związanych z funkcjonowanie przedsiębiorstw z branży chemicznej i jej pokrewnych: bilans przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa (zadania). Rachunek zysków i strat. Analiza wskaźnikowa dla wybranych firm z branży chemicznej. Metody szacowania i analizy kosztów przedsiębiorstwa.
T-W-3Gospodarowanie środkami trwałymi i obrotowymi - produkcyjność środków trwałych, wpływ gospodarowania środkami trwałymi na wynik ekonomiczny.
T-W-4Metody analizy ekonomicznej: analiza wskaźnikowa. Podział i definicja wskaźników, sposoby obliczania. Interpretacja wyników analizy wskaźnikowej.
T-W-2Analiza źródeł finansowania przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa; pokrycie finansowe majątku trwałego, mechanizm dźwigni finansowej.
T-W-1Bilans, rachunek zysków i strat - definicja, zasady tworzenia.
T-W-6Zasady tworzenia indywidualnej działalności gospodarczej. Sektor MSP.
T-W-5Analiza kosztów własnych przedsiębiorstwa - podział i rodzaje kosztów, próg rentowności. Strategie kosztowe stosowane przez przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków.
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji oraz raportu (konspektu do prezentacji).
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D10b_K01Student ma świadomość, że ze względu na ciągłe zmiany w gospodarce rynkowej, inżynier powinien stale podnosić swoje kompetencje zawodowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu podstaw analizy ekonomicznej, finansów oraz funkcjonowaniem przedsiebiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
C-2Ukształtowanie umiejętności interpretacji danych finansowych oraz sporzadzania prezentacji i konspektu do prezentacji.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań związanych z funkcjonowanie przedsiębiorstw z branży chemicznej i jej pokrewnych: bilans przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa (zadania). Rachunek zysków i strat. Analiza wskaźnikowa dla wybranych firm z branży chemicznej. Metody szacowania i analizy kosztów przedsiębiorstwa.
T-W-3Gospodarowanie środkami trwałymi i obrotowymi - produkcyjność środków trwałych, wpływ gospodarowania środkami trwałymi na wynik ekonomiczny.
T-W-4Metody analizy ekonomicznej: analiza wskaźnikowa. Podział i definicja wskaźników, sposoby obliczania. Interpretacja wyników analizy wskaźnikowej.
T-W-2Analiza źródeł finansowania przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa; pokrycie finansowe majątku trwałego, mechanizm dźwigni finansowej.
T-W-1Bilans, rachunek zysków i strat - definicja, zasady tworzenia.
T-W-6Zasady tworzenia indywidualnej działalności gospodarczej. Sektor MSP.
T-W-5Analiza kosztów własnych przedsiębiorstwa - podział i rodzaje kosztów, próg rentowności. Strategie kosztowe stosowane przez przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków.
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji oraz raportu (konspektu do prezentacji).
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie zasady funkcjonowania przedsiębiorstw z branży chemicznej w gospodarce wolnorynkowej. Student w stopniu dostatecznym rozumie, że w praktyce inżytnierskiej ważne jest również uwzględnienie aspektów pozatechnicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0