Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Analiza kosztów przemysłowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza kosztów przemysłowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Story <Grzegorz.Story@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana jest znajomość matematyki oraz podstaw ekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu podstaw analizy ekonomicznej, finansów oraz funkcjonowaniem przedsiebiorstw w gospodarce wolnorynkowej. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności interpretacji danych finansowych oraz sporzadzania prezentacji i konspektu do prezentacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań związanych z funkcjonowanie przedsiębiorstw z branży chemicznej i jej pokrewnych: bilans przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa (zadania). Rachunek zysków i strat. Analiza wskaźnikowa dla wybranych firm z branży chemicznej. Metody szacowania i analizy kosztów przedsiębiorstwa. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bilans, rachunek zysków i strat - definicja, zasady tworzenia. | 2 |
T-W-2 | Analiza źródeł finansowania przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa; pokrycie finansowe majątku trwałego, mechanizm dźwigni finansowej. | 2 |
T-W-3 | Gospodarowanie środkami trwałymi i obrotowymi - produkcyjność środków trwałych, wpływ gospodarowania środkami trwałymi na wynik ekonomiczny. | 2 |
T-W-4 | Metody analizy ekonomicznej: analiza wskaźnikowa. Podział i definicja wskaźników, sposoby obliczania. Interpretacja wyników analizy wskaźnikowej. | 2 |
T-W-5 | Analiza kosztów własnych przedsiębiorstwa - podział i rodzaje kosztów, próg rentowności. Strategie kosztowe stosowane przez przedsiębiorstwa. | 3 |
T-W-6 | Zasady tworzenia indywidualnej działalności gospodarczej. Sektor MSP. | 3 |
T-W-7 | Kolokwium zaliczeniowe. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 10 |
A-A-3 | Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę wykładu. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 10 |
A-W-3 | Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę wykładu. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda aktywizująca: analiza przypadków. |
M-3 | Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji oraz raportu (konspektu do prezentacji). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D10b_W19 Student ma wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstw produkcyjnych (w tym zasad bilansu przedsiębiorstwa, analizy wskaźnikowej, kosztów powstających po strnie przedsiębiorstwa). Student zna ogólne zasady tworzenia i rowoju indywidualnej przedsiębiorczości. | ICHP_1A_W19 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D10b_U01 Student potrafi pozyskać informacje ze różnych źródeł: literatury, internetu, baz danych. | ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U04, ICHP_1A_U07, ICHP_1A_U13, ICHP_1A_U14 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
ICHP_1A_D10b_U04 Student potrafi przygotować w jężyku polskim prezentację. | ICHP_1A_U04 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5 | M-2, M-3 | S-2 |
ICHP_1A_D10b_U07 Student potrafi obsługiwać programy komputerowe ze szczególnym uwzględnieniem edytorów tekstu i prezentacji. | ICHP_1A_U07 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
ICHP_1A_D10b_U13 Student potrafi dokonawć wstępnej analizy ekonomicznej działań inżynierskich. | ICHP_1A_U13 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
ICHP_1A_D10b_U14 Student ma umiejętność samodzielnej oceny sposobu funkcjonowania systemów produkcyjnych przy uwzględnieniu aspektów technicznych i pozatechnicznych. | ICHP_1A_U14 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D10b_K01 Student ma świadomość, że ze względu na ciągłe zmiany w gospodarce rynkowej, inżynier powinien stale podnosić swoje kompetencje zawodowe. | ICHP_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D10b_W19 Student ma wiedzę z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstw produkcyjnych (w tym zasad bilansu przedsiębiorstwa, analizy wskaźnikowej, kosztów powstających po strnie przedsiębiorstwa). Student zna ogólne zasady tworzenia i rowoju indywidualnej przedsiębiorczości. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowej wiedzy podanej na wykładzie. |
3,0 | Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym (dostatecznym) stopniu. | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student zna i rozumie większość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student zna i rozumie znaczącą większość podanych na wykładzie informacji i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu. | |
5,0 | Student zna i rozumie cała wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D10b_U01 Student potrafi pozyskać informacje ze różnych źródeł: literatury, internetu, baz danych. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Nie posiada umiejętności obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Nie potrafi korzystać ze źródeł literaturowych. Nie przedstawia prezentacji w terminie, nie składa raportu. |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dobrym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada bardzo dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dobrym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada bardzo dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu bardzo dobrym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
ICHP_1A_D10b_U04 Student potrafi przygotować w jężyku polskim prezentację. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_D10b_U07 Student potrafi obsługiwać programy komputerowe ze szczególnym uwzględnieniem edytorów tekstu i prezentacji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_D10b_U13 Student potrafi dokonawć wstępnej analizy ekonomicznej działań inżynierskich. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_D10b_U14 Student ma umiejętność samodzielnej oceny sposobu funkcjonowania systemów produkcyjnych przy uwzględnieniu aspektów technicznych i pozatechnicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D10b_K01 Student ma świadomość, że ze względu na ciągłe zmiany w gospodarce rynkowej, inżynier powinien stale podnosić swoje kompetencje zawodowe. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym rozumie zasady funkcjonowania przedsiębiorstw z branży chemicznej w gospodarce wolnorynkowej. Student w stopniu dostatecznym rozumie, że w praktyce inżytnierskiej ważne jest również uwzględnienie aspektów pozatechnicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bednarski L., Analiza finansowa w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2007
- Sawicki K., Analiza kosztów w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2000
- Barrow C., Zarządzanie finansami w małej firmie, Helion, Gliwice, 2005
- Nowak E., Piechota R., Wierzbiński M., Rachunek kosztów w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Kopycińska D. (red.), Mikroekonomia, Wydawnictwo Katedry Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2005
- Kopycińska D. (red.), Mikroekonomia stosowana (ćwiczenia), Wydawnictwo Katedry Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2006
- Mansfield E., Podstawy mikroekonomii. Zasady, przykłady i zadania, PLACET, Warszawa, 2002
- Zelek A., Zarządzanie strategiczne, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie, Szczecin, 2000
- strony internetowe wybranych firma z branży chemicznej i pokrewnych