Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Elementy maszyn i urządzeń:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy maszyn i urządzeń | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marian Kordas <Marian.Kordas@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marian Kordas <Marian.Kordas@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki i naki o materialach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi elementami apratów i urzadzeń przemysłu chemicznego oraz sposobami ich połączeń |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności doboru elementow konstrukcyjnych aparatów ich połączeń oraz podstawowych obliczeń |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Typowe aparaty do realizacji procesów jednostkowych. Projektowanie elementów części maszyn i dobór zgodnie z PN. | 2 |
T-W-2 | Podział elementów maszyn i aparatury. | 1 |
T-W-3 | Powłoki, dna, kołnierze, króćce podpory – konstrukcje i podstawy obliczeń. | 5 |
T-W-4 | Rodzaje połączeń stosowanych w budowie maszyn i aparatury chemicznej. | 2 |
T-W-5 | Osie, wały, czopy i łożyska - wytyczne obliczeń i doboru. Napędy i sprzęgła mechaniczne stosowane w budowie urządzeń i mechanizmów. | 4 |
T-W-6 | Uszczelnienia statyczne i ruchowe połączeń | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 15 |
A-W-4 | Pokaz rzeczywistych rozwiązań aparaturowych i metod połączeń | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad informacyjny z użyciem środków audiowizualnych |
M-2 | Pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pod koniec semestru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C05_W01 Ma wiedzę z podstaw budowy elementów maszyn i urządzeń oraz sposobów ich połączeń | ICHP_1A_W11 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C05_U01 potrafi zaprojektować lub dobrać właściwe elementy maszyn i urządzeń, zastosować wlaściwe ich połączenie oraz przeprowadzić podstawowe obliczenia. | ICHP_1A_U15 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C06_K01 Potrafi realizować rozwiazania innowacyjne | ICHP_1A_K06 | — | — | C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C05_W01 Ma wiedzę z podstaw budowy elementów maszyn i urządzeń oraz sposobów ich połączeń | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | Ma wiedzę z podstaw budowy elementów maszyn i urządzeń oraz sposobów ich połączeń | |
3,5 | student ma wiedzę pośrednią między oceną 3,0 i 4,0 | |
4,0 | Ma wiedzę z podstaw budowy elementów maszyn i urządzeń oraz sposobów ich połączeń, zna przykłady zastosowań | |
4,5 | student ma wiedzę pośrednią między oceną 4,0 i 5,0 | |
5,0 | Ma wiedzę z podstaw budowy elementów maszyn i urządzeń oraz sposobów ich połączeń, zna szczegułową budowę elementów aparatury ich zastosowania, sposoby połączeń oraz podastawy obliczeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C05_U01 potrafi zaprojektować lub dobrać właściwe elementy maszyn i urządzeń, zastosować wlaściwe ich połączenie oraz przeprowadzić podstawowe obliczenia. | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi zaprojektować i dobrać właściwe elementy maszyn i urządzeń, zastosować wlaściwe ich połączenie oraz przeprowadzić podstawowe obliczenia. | |
3,5 | student ma wiedzę pośrednią między oceną 3,0 i 4,0 | |
4,0 | potrafi zaprojektować i dobrać właściwe elementy maszyn i urządzeń, uzasadnić ich wybór, zastosować właściwe ich połączenie oraz przeprowadzić podstawowe obliczenia i uzasadnić ich wybór | |
4,5 | student ma wiedzę pośrednią między oceną 4,0 i 5,0 | |
5,0 | potrafi zaprojektować i dobrać właściwe elementy maszyn i urządzeń, uzasadnić ich wybór, zastosować właściwe ich połączenie oraz przeprowadzić podstawowe obliczenia i uzasadnić ich wybór, potrafi zaproponować rozwiązania alternatywne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C06_K01 Potrafi realizować rozwiazania innowacyjne | 2,0 | |
3,0 | w przedstawianych rozwiązaniach potrafi wskazać rozwiazania innowacyjne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lewandowski W.M., Maszynoznawstwo chemiczne, gdańsk, 1998
- Szopa T., Podstawy konstrukcji maszyn : zbiór zadań : elementy podatne, sprzęgła i hamulce, przekładnie zębate, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2017
- Chomczyk W., Podstawy konstrukcji maszyn : elementy, podzespoły i zespoły maszyn i urządzeń, WNT, Warszawa, 2013
- Lisowski E., , Modelowanie geometrii elementów maszyn i urządzeń w systemach CAD 3D : z przykładami w SolidWorks, Solid Edge i Pro/Engineer, Politechnika Krakowska, Kraków, 2003
- Heim A., Podstawy maszynoznawstwa chemicznego, Politechnika Łódzka, Łódź, 1987