Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria procesowa w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria procesowa w ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 0,70,28zaliczenie
projektyP7 15 0,80,32zaliczenie
wykładyW7 30 1,50,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy z zakresu inżynierii środowiska, budowy aparatury chemicznej oraz komputerowych technik projektowania
W-2Znajomość podstawowych zasad projektowania aparatury chemicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Objaśnianie metodologii projektowania systemów oczyszczania płynów zgodnej z aktualnym stanem wiedzy z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
C-2Rozwój kreatywnego myślenia oraz pracy zespołowej
C-3Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań projektowych z zastosowaniem odpowiednich narzędzi i technik komputerowych
C-4Uświadomienie konieczności stosowania rozwiązań proekologicznych w działalności inżynierskiej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie problemów obliczeniowych związanych z procesami oczyszczania powietrza metodą kondensacji, adsorpcji i spalanie termicznego15
15
projekty
T-P-1Analiza alternatywnych rozwiazań systemu oczyszczania powietrza z par rozpuszczalników organicznych oraz przeprowadzenie obliczeń projektowych dla wybranego systemu; Kalkulacja kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych instalacji.15
15
wykłady
T-W-1Źródła emisji zanieczyszczeń w przedsiębiorstwach2
T-W-2Oczyszczania płynów w instalacjach typu "końca rury" (układy jednoskładnikowe): operacje i procesy jednostkowe, pramatry operacyje, wskaźniki efektywności12
T-W-3Techniki ograniczenia emisji zanieczyszczeń u źródła8
T-W-4Studium przypadków - reprezentatywne przykłady złożonych systemów oczyszczania8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-3Zaliczenie pisemne1
21
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielne wykonywanie projektu6
A-P-3Konsultacje2
A-P-4Zaliczanie projektu1
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Egzamin pisemny2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-3Metoda praktyczna: pokaz
M-4Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-5Metoda praktyczna: metoda projektów
M-6Metoda programowana: z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D09b_W01
Student potrafi objaśniać metodologię projektowania systemów oczyszczania płynów wykorzystując nowatorskie rozwiązania techniczne z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_1A_W08, ICHP_1A_W09, ICHP_1A_W11, ICHP_1A_W13C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D09b_U01
Student potrafi oceniać systemy oczyszczania "końca rury" pod kątem ich efektywności i innowacyjności
ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U02, ICHP_1A_U04, ICHP_1A_U14C-2T-A-1, T-W-4, T-W-2M-4, M-2, M-3S-3, S-1
ICHP_1A_D09b_U02
Student potrafi zaprojektować system oczyszczania "końca rury" zgodny z obowiązującymi normami ekologicznymi, stosując odpowiednią metodykę projektowania
ICHP_1A_U11, ICHP_1A_U17C-3T-A-1, T-P-1M-2, M-3, M-5S-2, S-1
ICHP_1A_D09b_U03
Student potrafi opracować dokumentację projektową instalacji procesowej stosując odpowiednią metodykę obliczeń oraz efektywne narzędzia i techniki komputerowe
ICHP_1A_U03, ICHP_1A_U07, ICHP_1A_U13, ICHP_1A_U17C-3T-P-1M-6, M-5S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D09b_K01
Student jest otwarty na poszukiwanie skutecznych rozwiązań minimalizujących ryzyko występowania zagrożeń ekologicznych związanych z działalnością przemysłową
ICHP_1A_K02, ICHP_1A_K03, ICHP_1A_K07C-4T-A-1, T-P-1, T-W-1M-1, M-2, M-5S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D09b_W01
Student potrafi objaśniać metodologię projektowania systemów oczyszczania płynów wykorzystując nowatorskie rozwiązania techniczne z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
2,0Student nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student zna zasady projektowania prostych systemów oczyszczania „końca rury” i poprawnie opisuje kilka najpopularniejszych technik oczyszczania omówionych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D09b_U01
Student potrafi oceniać systemy oczyszczania "końca rury" pod kątem ich efektywności i innowacyjności
2,0
3,0Student potrafi oceniać efektywność systemów oczyszczania „końca rury” o najprostszych konfiguracjach
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_1A_D09b_U02
Student potrafi zaprojektować system oczyszczania "końca rury" zgodny z obowiązującymi normami ekologicznymi, stosując odpowiednią metodykę projektowania
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować system oczyszczania typu „końca rury” o prostej konfiguracji
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_1A_D09b_U03
Student potrafi opracować dokumentację projektową instalacji procesowej stosując odpowiednią metodykę obliczeń oraz efektywne narzędzia i techniki komputerowe
2,0Student nie potrafi opracować dokumentacji projektowej
3,0Student potrafi sporządzić część obliczeniową dokumentacji projektowej zgodnie z omówioną na zajęciach metodyką stosując standardowe narzędzia i techniki komputerowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D09b_K01
Student jest otwarty na poszukiwanie skutecznych rozwiązań minimalizujących ryzyko występowania zagrożeń ekologicznych związanych z działalnością przemysłową
2,0nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student jest świadomy zalet stosowania nowoczesnych proekologicznych rozwiązań technicznych ale wykazuje niewielką aktywność w ich poszukiwaniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Konieczyński J., Ochrona powietrza przed szkodliwymi gazami, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004
  2. Warych J., Oczyszczanie gazów. Procesy i aparatura, WNT, Warszawa, 1998
  3. Warych J., Procesy oczyszczania gazów. Problemy projektowo-obliczeniowe, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Reynolds J., Jeris J., Theodore L., Handbook of chemical and environmental engineering calculations, John Wiley & Sons, New York, 2002
  2. Wang L.K, Pereira N.C., Hung Y.-T., Air pollution control engineering, Humana Press Inc., Totowa, New Jersey, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie problemów obliczeniowych związanych z procesami oczyszczania powietrza metodą kondensacji, adsorpcji i spalanie termicznego15
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza alternatywnych rozwiazań systemu oczyszczania powietrza z par rozpuszczalników organicznych oraz przeprowadzenie obliczeń projektowych dla wybranego systemu; Kalkulacja kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych instalacji.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła emisji zanieczyszczeń w przedsiębiorstwach2
T-W-2Oczyszczania płynów w instalacjach typu "końca rury" (układy jednoskładnikowe): operacje i procesy jednostkowe, pramatry operacyje, wskaźniki efektywności12
T-W-3Techniki ograniczenia emisji zanieczyszczeń u źródła8
T-W-4Studium przypadków - reprezentatywne przykłady złożonych systemów oczyszczania8
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-3Zaliczenie pisemne1
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielne wykonywanie projektu6
A-P-3Konsultacje2
A-P-4Zaliczanie projektu1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Egzamin pisemny2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D09b_W01Student potrafi objaśniać metodologię projektowania systemów oczyszczania płynów wykorzystując nowatorskie rozwiązania techniczne z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej i chemii
ICHP_1A_W09ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa takich jak: - operacje i procesy jednostkowe - przenoszenie i bilansowanie masy, pędu i energii
ICHP_1A_W11ma szczegółową wiedzę z zakresu maszynoznawstwa i aparatury przemysłu chemicznego i przemysłów pokrewnych oraz podstaw projektowania aparatów i procesów
ICHP_1A_W13ma wiedzę o obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych inżynierii chemicznej i procesowej oraz dziedzin pokrewnych w kraju i na świecie
Cel przedmiotuC-1Objaśnianie metodologii projektowania systemów oczyszczania płynów zgodnej z aktualnym stanem wiedzy z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
Treści programoweT-W-4Studium przypadków - reprezentatywne przykłady złożonych systemów oczyszczania
T-W-2Oczyszczania płynów w instalacjach typu "końca rury" (układy jednoskładnikowe): operacje i procesy jednostkowe, pramatry operacyje, wskaźniki efektywności
T-W-3Techniki ograniczenia emisji zanieczyszczeń u źródła
T-W-1Źródła emisji zanieczyszczeń w przedsiębiorstwach
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-3Metoda praktyczna: pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student zna zasady projektowania prostych systemów oczyszczania „końca rury” i poprawnie opisuje kilka najpopularniejszych technik oczyszczania omówionych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D09b_U01Student potrafi oceniać systemy oczyszczania "końca rury" pod kątem ich efektywności i innowacyjności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i procesową i dziedzinami pokrewnymi, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
ICHP_1A_U02potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach używając różnych technik przekazu informacji, w tym w języku obcym
ICHP_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim lub obcym prezentację ustną z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej oraz dziedzin pokrewnych posługując się słownictwem technicznym
ICHP_1A_U14potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania, zwłaszcza w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej, istniejących rozwiązań technicznych, w szczególności procesów, urządzeń, aparatów, instalacji, obiektów i systemów
Cel przedmiotuC-2Rozwój kreatywnego myślenia oraz pracy zespołowej
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie problemów obliczeniowych związanych z procesami oczyszczania powietrza metodą kondensacji, adsorpcji i spalanie termicznego
T-W-4Studium przypadków - reprezentatywne przykłady złożonych systemów oczyszczania
T-W-2Oczyszczania płynów w instalacjach typu "końca rury" (układy jednoskładnikowe): operacje i procesy jednostkowe, pramatry operacyje, wskaźniki efektywności
Metody nauczaniaM-4Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-3Metoda praktyczna: pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi oceniać efektywność systemów oczyszczania „końca rury” o najprostszych konfiguracjach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D09b_U02Student potrafi zaprojektować system oczyszczania "końca rury" zgodny z obowiązującymi normami ekologicznymi, stosując odpowiednią metodykę projektowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U11potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich
ICHP_1A_U17potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie oraz aparat, obiekt, proces lub system, typowy dla inżynierii chemicznej i procesowej, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań projektowych z zastosowaniem odpowiednich narzędzi i technik komputerowych
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie problemów obliczeniowych związanych z procesami oczyszczania powietrza metodą kondensacji, adsorpcji i spalanie termicznego
T-P-1Analiza alternatywnych rozwiazań systemu oczyszczania powietrza z par rozpuszczalników organicznych oraz przeprowadzenie obliczeń projektowych dla wybranego systemu; Kalkulacja kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych instalacji.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-3Metoda praktyczna: pokaz
M-5Metoda praktyczna: metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować system oczyszczania typu „końca rury” o prostej konfiguracji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D09b_U03Student potrafi opracować dokumentację projektową instalacji procesowej stosując odpowiednią metodykę obliczeń oraz efektywne narzędzia i techniki komputerowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim oraz języku obcym, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej, potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
ICHP_1A_U07potrafi posługiwać się programami komputerowymi (edytory tekstu i prezentacji, arkusze kalkulacyjne, bazy danych), wspomagającymi realizację podstawowych zadań inżynierskich
ICHP_1A_U13potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
ICHP_1A_U17potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie oraz aparat, obiekt, proces lub system, typowy dla inżynierii chemicznej i procesowej, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań projektowych z zastosowaniem odpowiednich narzędzi i technik komputerowych
Treści programoweT-P-1Analiza alternatywnych rozwiazań systemu oczyszczania powietrza z par rozpuszczalników organicznych oraz przeprowadzenie obliczeń projektowych dla wybranego systemu; Kalkulacja kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych instalacji.
Metody nauczaniaM-6Metoda programowana: z użyciem komputera
M-5Metoda praktyczna: metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować dokumentacji projektowej
3,0Student potrafi sporządzić część obliczeniową dokumentacji projektowej zgodnie z omówioną na zajęciach metodyką stosując standardowe narzędzia i techniki komputerowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D09b_K01Student jest otwarty na poszukiwanie skutecznych rozwiązań minimalizujących ryzyko występowania zagrożeń ekologicznych związanych z działalnością przemysłową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ICHP_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania
ICHP_1A_K07rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu, m.in. poprzez środki masowego przekazu, informacji związanych z działalnością produkcyjną i potrafi przekazać takie informacje w sposób zrozumiały
Cel przedmiotuC-4Uświadomienie konieczności stosowania rozwiązań proekologicznych w działalności inżynierskiej
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie problemów obliczeniowych związanych z procesami oczyszczania powietrza metodą kondensacji, adsorpcji i spalanie termicznego
T-P-1Analiza alternatywnych rozwiazań systemu oczyszczania powietrza z par rozpuszczalników organicznych oraz przeprowadzenie obliczeń projektowych dla wybranego systemu; Kalkulacja kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych instalacji.
T-W-1Źródła emisji zanieczyszczeń w przedsiębiorstwach
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-5Metoda praktyczna: metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student jest świadomy zalet stosowania nowoczesnych proekologicznych rozwiązań technicznych ale wykazuje niewielką aktywność w ich poszukiwaniu
3,5
4,0
4,5
5,0