Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Pomiary przemysłowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pomiary przemysłowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl>, Anna Kiełbus-Rąpała <Anna.Kielbus-Rapala@zut.edu.pl>, Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl>, Jolanta Szoplik <Jolanta.Szoplik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy aparatury procesowej |
W-2 | Podstawy inżynierii procesowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie pomiarów przemysłowych |
C-2 | Zapoznanie studentów z rodzajami urządzeń pomiarowych |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności doboru metody pomiaru i urządzeń pomiarowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólne wiadomości o pomiarach. Metrologia i jej podział. Błędy pomiarów. Ogólna charakterystyka cyfrowych przyrządów pomiarowych. | 2 |
T-W-2 | Pomiary długości i kąta. Suwmiarki. Mikrometry. Kątowniki | 2 |
T-W-3 | Pomiary masy. Wagi | 1 |
T-W-4 | Pomiary ciśnienia. Manometry | 2 |
T-W-5 | Pomiary poziomu cieczy w zbiornikach. Poziomomierze | 1 |
T-W-6 | Pomiary temperatury. Metody elektryczne pomiaru temperatury | 2 |
T-W-7 | Pomiary natężenia przepływu płynów. Przepływomierze | 2 |
T-W-8 | Pomiary gęstości i lepkości płynów. Przyrządy do pomiarów gęstości i lepkości | 2 |
T-W-9 | Pomiary stężenia roztworów. Kontrola składu mieszanin gazowych. Analizatory gazów. Pomiary pH. | 3 |
T-W-10 | I kolokwium | 2 |
T-W-11 | Pomiary wilgotności gazów i ciał stałych | 3 |
T-W-12 | Obiekty regulacji. Przetworniki. Rejestratory. | 2 |
T-W-13 | Układy regulacji automatycznej. Układy regulacji przekaźnikowej. Monitorowanie procesu przemysłowego | 2 |
T-W-14 | Mikroprocesorowe systemy pomiarowe. Mikroprocesorowe systemy automatyki. Komputerowe wspomaganie pomiarów przemysłowych | 2 |
T-W-15 | II kolokwium | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-3 | przygotowanie do kolokwiów | 10 |
A-W-4 | praktyczne pomiary wymiarów wybranych elementów mechanicznych | 3 |
A-W-5 | udział w konsultacjach | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie partii materiału na podstawie pozytywnej oceny pisemnego kolokwium |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu na podstawie pozytywnych ocen z dwóch kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C22_W12 student ma szczegółową wiedzę związaną z tematyką pomiarów przemysłowych | ICHP_1A_W12 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-11 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C22_U08 student potrafi planować pomiary i wyciągać wnioski | ICHP_1A_U08 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2 | M-1 | S-1 |
ICHP_1A_C22_U14 student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej oceny metod i urządzeń pomiarowych | ICHP_1A_U14 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-14 | M-1 | S-1 |
ICHP_1A_C22_U15 student potrafi dokonać doboru metod i urządzeń pomiarowych w zakresie inżynierii procesowej | ICHP_1A_U15 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-11 | M-1 | S-1 |
ICHP_1A_C22_U16 student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod stosowanych do pomiarów przemysłowych w zakresie inżynierii procesowej | ICHP_1A_U16 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-14 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C22_K01 student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie różnych technik pomiarowych stosowanych w inżynierii procesowej | ICHP_1A_K01 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C22_W12 student ma szczegółową wiedzę związaną z tematyką pomiarów przemysłowych | 2,0 | student nie ma szczegółowej wiedzy na temat pomiarów przemysłowych |
3,0 | student potrafi scharakteryzować podstawowe metody i urządzenia pomiarowe w zakresie inżynierii procesowej | |
3,5 | student potrafi scharakteryzować różne metody i urządzenia pomiarowe w zakresie inżynierii procesowej | |
4,0 | student potrafi scharakteryzować wiele metod i urządzeń pomiarowych w zakresie inżynierii procesowej | |
4,5 | student potrafi scharakteryzować i porównać wiele metod i urządzeń pomiarowych w zakresie inżynierii procesowej | |
5,0 | student potrafi scharakteryzować i krytycznie ocenić wiele metod i urządzeń pomiarowych w zakresie inżynierii procesowej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C22_U08 student potrafi planować pomiary i wyciągać wnioski | 2,0 | student nie potrafi planować pomiarów i formułować wniosków |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym planować pomiary i formułować wnioski | |
3,5 | student potrafi w stopniu wiecej niż podstawowym planować pomiary i formułować wnioski | |
4,0 | student potrafi planować pomiary, uzasadnić wybór metody pomiarowej i formułować wnioski | |
4,5 | student potrafi planować pomiary, obszernie uzasadnić wybór metody pomiarowej i formułować wnioski | |
5,0 | student potrafi planować pomiary, obszernie uzasadnić wybór metody pomiarowej i wyczerpująco formułować wnioski | |
ICHP_1A_C22_U14 student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej oceny metod i urządzeń pomiarowych | 2,0 | student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy do oceny metod i urządzeń pomiarowych |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać nabytą wiedzę do oceny metod i urządzeń pomiarowych | |
3,5 | student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym wykorzystać nabytą wiedzę do oceny metod i urządzeń pomiarowych | |
4,0 | student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać nabytą wiedzę do oceny metod i urządzeń pomiarowych | |
4,5 | student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej oceny metod i urządzeń pomiarowych | |
5,0 | student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej oceny wielu metod i urządzeń pomiarowych | |
ICHP_1A_C22_U15 student potrafi dokonać doboru metod i urządzeń pomiarowych w zakresie inżynierii procesowej | 2,0 | student nie potrafi dokonać doboru metod i urządzeń pomiarowych |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym dokonać doboru metod i urządzeń pomiarowych | |
3,5 | student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym dokonać doboru metod i urządzeń pomiarowych | |
4,0 | student potrafi w szerokim stopniu dokonać doboru metod i urządzeń pomiarowych | |
4,5 | student potrafi dokonać doboru metod i urządzeń pomiarowych i uzasadnić ich wybór | |
5,0 | student potrafi dokonać doboru metod i urządzeń pomiarowych i wyczerpująco ich uzasadnić wybór | |
ICHP_1A_C22_U16 student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod stosowanych do pomiarów przemysłowych w zakresie inżynierii procesowej | 2,0 | student nie potrafi ocenić przydatności rutynowych metod stosowanych w pomiarach przemysłowych |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym ocenić przydatność rutynowych metod stosowanych w pomiarach przemysłowych | |
3,5 | student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym ocenić przydatność rutynowych metod stosowanych w pomiarach przemysłowych | |
4,0 | student potrafi w szerokim stopniu ocenić przydatność rutynowych metod stosowanych w pomiarach przemysłowych | |
4,5 | student potrafi krytycznie ocenić przydatność rutynowych metod stosowanych w pomiarach przemysłowych | |
5,0 | student potrafi krytycznie ocenić i zinterpretować przydatność rutynowych metod stosowanych w pomiarach przemysłowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C22_K01 student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie różnych technik pomiarowych stosowanych w inżynierii procesowej | 2,0 | student nie rozumie potrzeby dokształcania się w zakresie różnych technik pomiarowych |
3,0 | student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie różnych technik pomiarowych | |
3,5 | student rozumie w stopniu więcej niż podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie różnych technik pomiarowych | |
4,0 | student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie różnych technik pomiarowych | |
4,5 | student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie wielu różnych technik pomiarowych | |
5,0 | student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie wielu różnych technik i metod pomiarowych |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod red. J. Barzykowskiego, Współczesna metrologia, WNT, Warszawa, 2004, ISBN 978-83-204-3353-1
- Jakubiec W., Malinowski J., Metrologia wielkości geometrycznych, WNT, Warszawa, 1999
- Praca zbiorowa pod red. T.R. Fodemskiego, Pomiary cieplne, część I, WNT, Warszawa, 2001, ISBN 83-204-2579-4
- Piekarski M., Poniewski M., Dynamika i sterowanie procesami wymiany ciepła i masy., WNT, Warszawa, 1994
- Biernacki Z., Sensory i systemy termoanemometryczne, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1997
- Stabrowski M.M., Cyfrowe przyrządy pomiarowe, PWN, Warszawa, 2002
- Trybalski Z., Zasady automatyki, informatyki i inżynierii systemów dla chemików, PWN, Warszawa, 1990
- Tuszyński K., Walewski M., Regulacja automatyczna w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1983
- Dziubiński M., Kiljański T., Sęk J., Podstawy reologii i reometrii płynów, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2009
Literatura dodatkowa
- Kułakow M.W., Pomiary technologiczne i aparatura kontrolno-pomiarowa w przemyśle chemicznym, WNT, Warszawa, 1972
- Hengstenberg J., Sturm B., Winkler O., Messen, Steuern und Regeln in der Chemischen technik. Band I-IV, Springer-Verlag, Berlin, 1980