Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie mieszalników:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie mieszalników | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Kiełbus-Rąpała <Anna.Kielbus-Rapala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl>, Anna Kiełbus-Rąpała <Anna.Kielbus-Rapala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy inżynierii procesowej |
W-2 | podstawy aparatury procesowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie mieszania płynów i stosowanymi do tego celu aparatami - mieszalnikami |
C-2 | Ukształtowanie u studentów umiejętności doboru i podstaw projektowania mieszalników o różnym zastosowaniu w obszarze inżynierii procesowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Student wykonuje obliczenia projektowe jednego z wybranych aparatów: Mieszalnik zaopatrzony w płaszcz grzejny lub wężownicę. Mieszalnik z mieszadłem szybkoobrotowym lub wolnoobrotowym. Mieszalnik do mieszania układów dwufazowych: ciecz- ciało stałe, ciecz - gaz lub ciecz - ciecz. Mieszalnik do mieszania układu trójfazowego ciecz - gaz -ciało stałe. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe i definicje. Liczby kryterialne używane w procesach mieszania. Obliczanie lepkości płynu w mieszalniku. | 2 |
T-W-2 | Typy mieszadeł. Rodzaje mieszalników. Napędy. Wały. Przekładnie | 2 |
T-W-3 | Wydajność pompowania mieszadeł. Czas mieszania. Homogenizacja płynu w mieszalniku. | 2 |
T-W-4 | Krytyczne częstości obrotów mieszadła. Warunki wytwarzania zawiesiny. Warunki wytwarzania emulsji. Warunki rozpraszania gazu w cieczy. Układy trójfazowe. | 3 |
T-W-5 | Moc mieszania. Wpływ parametrów geometrycznych mieszalnika na moc mieszania. Charakterystyki mocy różnych mieszadeł | 2 |
T-W-6 | Wymiana ciepła w mieszalnikach cieczy. Wymiana masy w mieszalnikach cieczy. | 3 |
T-W-7 | Kolokwium zaliczające przedmiot | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | wykonywania przez studenta obliczeń projektowych | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | studiowanie przez studenta zalecanej literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie sie studenta do zaliczenia wykładów | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład - Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Projekt - metody praktyczne: metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie w formie pisemnej (45 min) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt - zaliczenie na podstawie samodzielnie wykonanego projektu oparte na stopniu zgodności zrealizowanego projektu z wcześniej ustalonymi wymaganiami, dotyczącymi między innymi, poprawności obliczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D13a_W09 student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie operacji i procesu jednostkowego - mieszania | ICHP_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5 | M-1 | S-1 |
ICHP_1A_D13a_W11 student ma szczegółową wiedzę z zakresu mieszalników i podstaw ich projektowania | ICHP_1A_W11 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
ICHP_1A_D13a_W15 student zna podstawowe metody stosowane przy obliczaniu mieszalników | ICHP_1A_W15 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D13a_U14 student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania mieszalników | ICHP_1A_U14 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
ICHP_1A_D13a_U15 student potrafi wykonać specyfikację zadań dotyczących projektowania mieszalników | ICHP_1A_U15 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
ICHP_1A_D13a_U17 student potrafi zaprojektować mieszalnik stosowany w inżynierii procesowej | ICHP_1A_U17 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D13a_K01 student rozumie potrzebe dokształcania się w zakresie procesów mieszania i mieszalników | ICHP_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D13a_W09 student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie operacji i procesu jednostkowego - mieszania | 2,0 | student nie ma uporządkowanej wiedzy w zakresie mieszania jako operacji i procesu jednostkowego |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym objaśnić mieszanie jako operację i proces jednostkowy | |
3,5 | student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym objaśnić mieszanie jako operację i proces jednostkowy | |
4,0 | student potrafi w szerokim stopniu objaśnić mieszanie jako operację i proces jednostkowy | |
4,5 | student potrafi wyczerpująco objaśnić mieszanie jako operację i proces jednostkowy | |
5,0 | student potrafi bardzo wyczerpująco objaśnić mieszanie jako operację i proces jednostkowy | |
ICHP_1A_D13a_W11 student ma szczegółową wiedzę z zakresu mieszalników i podstaw ich projektowania | 2,0 | student nie ma szczegółowej wiedzy z zakresu mieszalników i podstaw ich projektowania |
3,0 | student potrafi w podstawowym stopniu scharakteryzować mieszalniki i wybrać metody ich projektowania | |
3,5 | student potrafi w więcej niż podstawowym stopniu scharakteryzować mieszalniki i wybrać metody ich projektowania | |
4,0 | student potrafi w szerokim stopniu scharakteryzować mieszalniki i wybrać metody ich projektowania | |
4,5 | student potrafi wyczerpująco scharakteryzować mieszalniki i wybrać metody ich projektowania oraz uzasadnić ten wybór | |
5,0 | student potrafi bardzo wyczerpująco scharakteryzować mieszalniki i wybrać metody ich projektowania oraz uzasadnić ten wybór | |
ICHP_1A_D13a_W15 student zna podstawowe metody stosowane przy obliczaniu mieszalników | 2,0 | student nie zna podstawowych metod stosowanych przy obliczaniu mieszalników |
3,0 | student zna podstawowye metody stosowane przy obliczaniu mieszalników | |
3,5 | student zna podstawowye metody stosowane przy obliczaniu mieszalników i potrafi je wykorzystywać w obliczeniach | |
4,0 | student zna podstawowye metody stosowane przy obliczaniu mieszalników i potrafi je szeroko wykorzystywać w obliczeniach | |
4,5 | student zna podstawowye metody stosowane przy obliczaniu mieszalników i potrafi je szeroko i krytycznie wykorzystywać w obliczeniach | |
5,0 | student zna podstawowye metody stosowane przy obliczaniu mieszalników,i potrafi je szeroko i krytycznie wykorzystywać w obliczeniach oraz interpretowac poprawniw wyniki obliczeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D13a_U14 student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania mieszalników | 2,0 | student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy do oceny sposobu funkcjonowania mieszalników |
3,0 | student potrafi wykorzystać w stopniu podstawowym nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania mieszalników | |
3,5 | student potrafi wykorzystać w stopniu więcej niż podstawowym nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania mieszalników | |
4,0 | student potrafi wykorzystać w szerokim stopniu nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania mieszalników | |
4,5 | student potrafi wykorzystać w szerokim stopniu nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania mieszalników i zinterpretować uzyskane wyniki | |
5,0 | student potrafi wykorzystać w szerokim stopniu nabytą wiedzę do oceny sposobu funkcjonowania mieszalników i wyczerpująco zinterpretować uzyskane wyniki | |
ICHP_1A_D13a_U15 student potrafi wykonać specyfikację zadań dotyczących projektowania mieszalników | 2,0 | student nie potrafi wykonać specyfikacji zadań związanych z projektowaniem mieszalników |
3,0 | student potrafi wykonać podstawowe specyfikacje zadań związanych z projektowaniem mieszalników | |
3,5 | student potrafi wykonać więcej niż podstawowe specyfikacje zadań związanych z projektowaniem mieszalników | |
4,0 | student potrafi wykonać wyczerpujące specyfikacje zadań związanych z projektowaniem mieszalników | |
4,5 | student potrafi wykonać wyczerpujące specyfikacje zadań związanych z projektowaniem mieszalników i potrafi analizować schemat obliczeń | |
5,0 | student potrafi wykonać wyczerpujące specyfikacje zadań związanych z projektowaniem mieszalników i potrafi szerokoanalizować schemat obliczeń | |
ICHP_1A_D13a_U17 student potrafi zaprojektować mieszalnik stosowany w inżynierii procesowej | 2,0 | student nie potrafi zaprojektować mieszalnika |
3,0 | student potrafi zaprojektować mieszalnik i wykonać podstawową dokumentację | |
3,5 | student potrafi zaprojektować mieszalnik i wykonać odpowiednią dokumentację | |
4,0 | student potrafi zaprojektować mieszalnik,i wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować zalety i wady proponowanego rozwiązania | |
4,5 | student potrafi zaprojektować mieszalnik,i wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować szczegółowo zalety i wady proponowanego rozwiązania | |
5,0 | student potrafi zaprojektować mieszalnik,i wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować zalety i wady proponowanego rozwiązania na tle innych rozwiązań technicznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D13a_K01 student rozumie potrzebe dokształcania się w zakresie procesów mieszania i mieszalników | 2,0 | student nie rozumie potrzeby dokształcania się w zakresie procesów mieszania i mieszalników |
3,0 | student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mieszania i mieszalników | |
3,5 | student rozumie w stopniu więcej niż podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mieszania i mieszalników | |
4,0 | student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mieszania i mieszalników | |
4,5 | student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mieszania i mieszalników oraz wykazuje aktywną postawę w kierunku zapoznania sie z nowymi rozwiązaniami technicznymi mieszalników | |
5,0 | student rozumie w szerokim stopniu potrzebę dokształcania się w zakresie procesów mieszania i mieszalników oraz wykazuje bardzo aktywną postawę w kierunku zapoznania sie z nowymi rozwiązaniami technicznymi mieszalników |
Literatura podstawowa
- Stręk F., Mieszanie i mieszalniki, WNT, Warszawa, 1981, 2 zmienione i rozszerzone, 426 s.
- Kamieński J., Mieszanie układów wielofazowych, WNT, Warszawa, 2004, 217 s.
- Dobrzański T., Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2009, 24
- Kuncewicz Cz., Mieszanie cieczy wysokolepkich: podstawy procesowe, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2012, 291 s.
- Pikoń J., Podstawy konstrukcji aparatury chemicznej, cz. I, cz. II, WNT, Warszawa, 1979
Literatura dodatkowa
- Hapanowicz J., Nowe zastosowania mieszadeł dyspergujących, Politechnika Opolska. Oficyna Wydawnicza, Opole, 2013, 150 s., pod red. Jerzego Hapanowicza, seria: studia i monografie
- Harnby N., Edwards M.F., Nienow A.W., Mixing in the process industries, Butterworth-Heinemann Ltd., Oxford, London, 1992