Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Symulatory procesowe w inżynierii chemicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Symulatory procesowe w inżynierii chemicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Procesy cieplne i aparaty, Procesy dyfuzyjne i aparaty, Termodynamika procesowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z dostępnymi symulatorami procesowymi wykorzystywanymi w inżynierii procesowej i przygotowanie go do wykonywania podstawowych obliczeń z zastosowaniem symulatorów procesowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczne wykorzystanie możliwości symulatorów procesowych w obliczeniach termodynamicznych: obliczanie równowagi w układach wielofazowych, obliczenia własności fizycznych substancji oraz do obliczeń projektowych elementów instalacji (łaczenie strumieni masy i energii, flash, wymienniki ciepła, wielostopniowe aparaty do wymiany masy, reaktory) i prostych systemów procesowych.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2praca własna - przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych25
A-L-3studiowanie literatury przedmiotu25
A-L-4Konsultacje z nauczycielem10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1matody praktyczne - ćwiczenia w laboratorium komputerowym

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawozdania pisemne z wykonanych zadań problemowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na koniec semestru – samodzielne wykonanie symulacji prostego systemu procesowego lub innego zagadnienia w symulatorze procesów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D07c_W01
Student ma wiedzę na temat wykonywania podstawowych obliczeń z zastosowaniem symulatorów procesowych w inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_1A_W08, ICHP_1A_W20C-1T-L-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D07c_U01
Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe prostych systemów procesowych oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
ICHP_1A_U08, ICHP_1A_U17C-1T-L-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D07c_K01
rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
ICHP_1A_K01C-1T-L-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D07c_W01
Student ma wiedzę na temat wykonywania podstawowych obliczeń z zastosowaniem symulatorów procesowych w inżynierii chemicznej i procesowej
2,0Student nie opanował wiedzy dotyczącej obliczeń z udziałem symulatorów procesowych
3,0Student opanował wiedzę dotyczącą obliczeń z udziałem symulatorów procesowych w podstawowym stopniu
3,5Student opanował wiedzę dotyczącą obliczeń z udziałem symulatorów procesowych w podstawowym stopniu i potrafi ją zastosować
4,0Student opanował wiedzę dotyczącą obliczeń z udziałem symulatorów procesowych w średniozaawansowanym stopniu i potrafi ją zastosować
4,5Student opanował wiedzę dotyczącą obliczeń z udziałem symulatorów procesowych w zaawansowanym stopniu
5,0Student opanował wiedzę dotyczącą obliczeń z udziałem symulatorów procesowych w zaawansowanym stopniu i wie, jak efektywnie analizować wyniki i przeprowadzić dyskusję wyników

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D07c_U01
Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe prostych systemów procesowych oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
2,0Student nie potrafi zastosować wiedzy teoretycznej do rozwiązywania zadań praktycznych
3,0Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi poprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych
4,0Student potrafi zastosować całą zdobytą wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych
4,5Student potrafi przeprowadzić dyskusję o wynikach uzyskanych w zadaniach praktycznych
5,0Student potrafi przeprowadzić dyskusje wyników i uzasadnić dokonane wybory

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D07c_K01
rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się i doskonalenia zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Jeżowski, Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej, Część 1, Teoria., Wydawnictwo Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2002
  2. J. Jeżowski, A. Jeżowska, Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej, Część 2, Przykłady obliczeń., Wydawnictwo Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2002
  3. W. Kacperski, J. Kruszewski, R. Marcinkowski, Inżynieria systemów procesowych. Elementy syntezy procesów technologicznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne wykorzystanie możliwości symulatorów procesowych w obliczeniach termodynamicznych: obliczanie równowagi w układach wielofazowych, obliczenia własności fizycznych substancji oraz do obliczeń projektowych elementów instalacji (łaczenie strumieni masy i energii, flash, wymienniki ciepła, wielostopniowe aparaty do wymiany masy, reaktory) i prostych systemów procesowych.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2praca własna - przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych25
A-L-3studiowanie literatury przedmiotu25
A-L-4Konsultacje z nauczycielem10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D07c_W01Student ma wiedzę na temat wykonywania podstawowych obliczeń z zastosowaniem symulatorów procesowych w inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej i chemii
ICHP_1A_W20zna funkcjonowanie typowych procesów w inżynierii chemicznej i procesowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z dostępnymi symulatorami procesowymi wykorzystywanymi w inżynierii procesowej i przygotowanie go do wykonywania podstawowych obliczeń z zastosowaniem symulatorów procesowych
Treści programoweT-L-1Praktyczne wykorzystanie możliwości symulatorów procesowych w obliczeniach termodynamicznych: obliczanie równowagi w układach wielofazowych, obliczenia własności fizycznych substancji oraz do obliczeń projektowych elementów instalacji (łaczenie strumieni masy i energii, flash, wymienniki ciepła, wielostopniowe aparaty do wymiany masy, reaktory) i prostych systemów procesowych.
Metody nauczaniaM-1matody praktyczne - ćwiczenia w laboratorium komputerowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania pisemne z wykonanych zadań problemowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na koniec semestru – samodzielne wykonanie symulacji prostego systemu procesowego lub innego zagadnienia w symulatorze procesów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy dotyczącej obliczeń z udziałem symulatorów procesowych
3,0Student opanował wiedzę dotyczącą obliczeń z udziałem symulatorów procesowych w podstawowym stopniu
3,5Student opanował wiedzę dotyczącą obliczeń z udziałem symulatorów procesowych w podstawowym stopniu i potrafi ją zastosować
4,0Student opanował wiedzę dotyczącą obliczeń z udziałem symulatorów procesowych w średniozaawansowanym stopniu i potrafi ją zastosować
4,5Student opanował wiedzę dotyczącą obliczeń z udziałem symulatorów procesowych w zaawansowanym stopniu
5,0Student opanował wiedzę dotyczącą obliczeń z udziałem symulatorów procesowych w zaawansowanym stopniu i wie, jak efektywnie analizować wyniki i przeprowadzić dyskusję wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D07c_U01Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe prostych systemów procesowych oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty procesowe, w tym pomiary, symulacje komputerowe oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
ICHP_1A_U17potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie oraz aparat, obiekt, proces lub system, typowy dla inżynierii chemicznej i procesowej, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z dostępnymi symulatorami procesowymi wykorzystywanymi w inżynierii procesowej i przygotowanie go do wykonywania podstawowych obliczeń z zastosowaniem symulatorów procesowych
Treści programoweT-L-1Praktyczne wykorzystanie możliwości symulatorów procesowych w obliczeniach termodynamicznych: obliczanie równowagi w układach wielofazowych, obliczenia własności fizycznych substancji oraz do obliczeń projektowych elementów instalacji (łaczenie strumieni masy i energii, flash, wymienniki ciepła, wielostopniowe aparaty do wymiany masy, reaktory) i prostych systemów procesowych.
Metody nauczaniaM-1matody praktyczne - ćwiczenia w laboratorium komputerowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania pisemne z wykonanych zadań problemowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na koniec semestru – samodzielne wykonanie symulacji prostego systemu procesowego lub innego zagadnienia w symulatorze procesów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować wiedzy teoretycznej do rozwiązywania zadań praktycznych
3,0Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi poprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych
4,0Student potrafi zastosować całą zdobytą wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych
4,5Student potrafi przeprowadzić dyskusję o wynikach uzyskanych w zadaniach praktycznych
5,0Student potrafi przeprowadzić dyskusje wyników i uzasadnić dokonane wybory
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D07c_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z dostępnymi symulatorami procesowymi wykorzystywanymi w inżynierii procesowej i przygotowanie go do wykonywania podstawowych obliczeń z zastosowaniem symulatorów procesowych
Treści programoweT-L-1Praktyczne wykorzystanie możliwości symulatorów procesowych w obliczeniach termodynamicznych: obliczanie równowagi w układach wielofazowych, obliczenia własności fizycznych substancji oraz do obliczeń projektowych elementów instalacji (łaczenie strumieni masy i energii, flash, wymienniki ciepła, wielostopniowe aparaty do wymiany masy, reaktory) i prostych systemów procesowych.
Metody nauczaniaM-1matody praktyczne - ćwiczenia w laboratorium komputerowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania pisemne z wykonanych zadań problemowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na koniec semestru – samodzielne wykonanie symulacji prostego systemu procesowego lub innego zagadnienia w symulatorze procesów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się i doskonalenia zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0