Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Zjawiska transportu w systemach rozproszonych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zjawiska transportu w systemach rozproszonych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy inżynierii procesowej |
W-2 | Podstawy aparatury procesowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami wiedzy w zakresie zjawisk transportu w systemach rozproszonych |
C-2 | Ukształtowanie u studentów umiejęności doboru i podstaw projektowania aparatów do wytwarzania układów rozproszonych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Student wykonuje obliczenia projektowe w zakresie jednego z wymienionych tematów projektowychL (1) Dobór i obliczenia aparatu do wytwarzania emulssji; (2) Dobór i obliczenia aparatu do wytwarzania zawiesiny; (3) Dobór i obliczenia aparatu do wytwarzania dyspersji gaz-ciecz | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Klasyfikacja systemów wielofazowych, Fazy rozproszone. | 1 |
T-W-2 | Termodynamika układów wielofazowych. | 2 |
T-W-3 | Zjawiska międzyfazowe. Modele przepływu. | 2 |
T-W-4 | Transport w materiałach porowatych. Sublimacja. | 2 |
T-W-5 | Układ gaz-ciecz. Układ ciecz-ciecz. Układ ciało stałe-płyn. Układ ciecz-ciało stałe-gaz. | 3 |
T-W-6 | Mieszanie w aparatach przepływowych. Mieszalniki statyczne. Mieszanie w przewodach. | 4 |
T-W-7 | Kolokwium zaliczajace wykłady | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | samodzielne wykonywanie obliczeń w zakresie wybranego tematu projektu | 10 |
A-P-3 | przygotowanie sie do zaliczenia projektu | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | studiowanie zalecanej literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie sie do kolokwium | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład - Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Projekt - metody praktyczne: metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie w formie pisemnej (45 min) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt - zaliczenie na podstawie samodzielnie wykonanego projektu oparte na stopniu zgodności zrealizowanego projektu z wczesniej ustalonymi wymaganiami, dotyczącymi między innymi, poprawności obliczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D04b_W09 student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie zjawisk w systemach rozproszonych | ICHP_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
ICHP_1A_D04b_W12 student ma szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami zjawisk w systemach rozproszonych | ICHP_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D04b_U10 student potrafi wyjaśnić zjawiska transportu w systemach rozproszonych | ICHP_1A_U10 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
ICHP_1A_D04b_U17 student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub aparat do wytwarzania układów rozproszonych | ICHP_1A_U17 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D04b_K01 student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie zjawisk przebiegających w systemach rozproszonych | ICHP_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-2 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D04b_W09 student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie zjawisk w systemach rozproszonych | 2,0 | student nie ma uporządkowanej wiedzy w zakresie zjawisk transportu w systemach rozproszonych |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym objaśniać zjawiska transportu w systemach rozproszonych | |
3,5 | student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym objaśniać zjawiska transportu w systemach rozproszonych | |
4,0 | student potrafi w szerokim stopniu objaśniać zjawiska transportu w systemach rozproszonych | |
4,5 | student potrafi wyczerpująco objaśniać zjawiska transportu w systemach rozproszonych | |
5,0 | student potrafi bardzo wyczerpująco objaśniać zjawiska transportu w systemach rozproszonych | |
ICHP_1A_D04b_W12 student ma szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami zjawisk w systemach rozproszonych | 2,0 | student nie ma szczegółowej wiedzy z zakresu zjawisk transportu w systemach rozproszonych |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym scharakteryzować zjawiska transportu w systemach rozproszonch | |
3,5 | student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym scharakteryzować zjawiska transportu w systemach rozproszonch | |
4,0 | student potrafi w szerokim stopniu scharakteryzować zjawiska transportu w systemach rozproszonch | |
4,5 | student potrafi w szerokim stopniu scharakteryzować zjawiska transportu w systemach rozproszonch i wyjaśnić modele przepływu | |
5,0 | student potrafi w szerokim stopniu scharakteryzować zjawiska transportu w systemach rozproszonch i wyjaśnić wyczerpująco modele przepływu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D04b_U10 student potrafi wyjaśnić zjawiska transportu w systemach rozproszonych | 2,0 | student nie potrafi wyjaśnić modeli przepływu w systemach rozproszonych |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym wyjaśnić modele przepływu w układach rozproszonych | |
3,5 | student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym wyjaśnić modele przepływu w układach rozproszonych | |
4,0 | student potrafi w szerokim stopniu wyjaśnić modele przepływu w układach rozproszonych | |
4,5 | student potrafi wyczerpująco wyjaśnić modele przepływu w układach rozproszonych | |
5,0 | student potrafi bardzo wyczerpująco wyjaśnić modele przepływu w układach rozproszonych | |
ICHP_1A_D04b_U17 student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub aparat do wytwarzania układów rozproszonych | 2,0 | student nie potrafi zaprojektować prostego urządzenia lub aparatu do wytwarzania układów wielofazowych |
3,0 | student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub aparat do wytwarzania układów wielofazowych i wykonać podstawową dokumentację | |
3,5 | student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub aparat do wytwarzania układów wielofazowych i wykonać odpowiednią dokumentację | |
4,0 | student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub aparat do wytwarzania układów wielofazowych, wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować zalety i wady proponowanego rozwiazania | |
4,5 | student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub aparat do wytwarzania układów wielofazowych, wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować szczegółowo zalety i wady proponowanego rozwiazania | |
5,0 | student potrafi zaprojektować proste urządzenie lub aparat do wytwarzania układów wielofazowych, wykonać odpowiednią dokumentację i przedyskutować zalety i wady proponowanego rozwiazania na tle innych rozwiązan technicznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D04b_K01 student rozumie potrzebę dokształcania się w zakresie zjawisk przebiegających w systemach rozproszonych | 2,0 | student nie rozumie potrzeby dokształcania się w zakresie zjawisk transportowych w systemach rozproszonych |
3,0 | student rozumie w stopnu podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie zjawisk transportowych w systemach rozproszonych | |
3,5 | student rozumie w stopnu więcej niż podstawowym potrzebę dokształcania się w zakresie zjawisk transportowych w systemach rozproszonych | |
4,0 | student rozumie w szerokim stopnu potrzebę dokształcania się w zakresie zjawisk transportowych w systemach rozproszonych | |
4,5 | student rozumie w szerokim stopnu potrzebę dokształcania się w zakresie zjawisk transportowych w systemach rozproszonych oraz wykazuje aktywną postawę w kierunku poznania trendów w projektowaniu aparatury do wytwarzania układów wielofazowych | |
5,0 | student rozumie w szerokim stopnu potrzebę dokształcania się w zakresie zjawisk transportowych w systemach rozproszonych oraz wykazuje bardzo aktywną postawę w kierunku poznania trendów w projektowaniu aparatury do wytwarzania układów wielofazowych |
Literatura podstawowa
- Koch R., Noworyta A., Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1995
- Kamieński J., Mieszanie układów wielofazowych, WNT, Warszawa, 2004
- Stręk F., Mieszanie i mieszalniki, WNT, Warszawa, 1981
Literatura dodatkowa
- Błasiński H., Pyć K.W., Rzyski E., Maszyny i aparatura technologiczna przemysłu spożywczego, Wydawnictwo Politechniki łódzkiej, Łódź, 2001
- Dziubiński M., Prywer J., Mechanika płynów dwufazowych, WNT, Warszawa, 2009
- Prosnak W.J., Równania klasycznej mechaniki płynów, PWN, Warszawa, 2006