Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Systemy wentylacji i klimatyzacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy wentylacji i klimatyzacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Latzke <malgorzata.latzke@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Termodynamika techniczna |
W-2 | Termodynamika procesowa |
W-3 | Procesy dynamiczne i aparaty |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi wentylacji i klimatyzacji |
C-2 | Zapoznanie studentów z maszynami i urządzeniami stosowanymi w systemach wentylacji i klimatyzacji |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy do obliczeń inżynierskich i projektowania |
C-4 | Zapoznanie studentów z pozatechnicznymi aspektami systemów wentylacji i klimatyzacji oraz ich wpływem na zdrowie ludzi i środowisko naturalne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie własności fizycznych powietrza. | 2 |
T-A-2 | Wyrażanie stanów przemian powietrza na wykresie i-x. | 1 |
T-A-3 | Obliczanie zysków ciepła i pary wodnej. | 1 |
T-A-4 | Zyski ciepła od nasłonecznienia. | 2 |
T-A-5 | Kolokwium | 1 |
T-A-6 | Dobór parametrów powietrza wewnątrz pomieszczeń. | 1 |
T-A-7 | Obliczanie ilości powietrza wentylacyjnego. | 2 |
T-A-8 | Obliczanie zasięgu strumienia wypływającego z otworów wentylacyjnych. | 1 |
T-A-9 | Obliczanie wybranych elementów urządzeń klimatyzacyjnych; nawiewniki, wywiewniki, przewody wentylacyjne, filtry powietrza, komory zraszania, nagrzewnice, chłodnice. | 3 |
T-A-10 | Kolokwium | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Student wykonuje projekt wybranego urządzenia wentylacyjnego lub klimatyzacyjnego | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Parametry powietrza wilgotnego. Wykres i-x. Mieszanie powietrza. Zmiana stanu powietrza w wyniku bezpośredniego kontaktu z wodą. | 2 |
T-W-2 | Obliczeniowe parametry powietrza zewnętrznego. Dobór parametrów powietrza w pomieszczeniu. Fizjologiczne podstawy wentylacji. | 2 |
T-W-3 | Klimatyzacja komfortu. Klimatyzacja technologiczna. Wentylacja. | 2 |
T-W-4 | Wyznaczenie ilości powietrza wentylacyjnego dla wentylacji ogólnej i klimatyzacji. | 2 |
T-W-5 | Obliczanie obciążenia cieplnego pomieszczenia. Obliczanie zysków pary wodnej. | 2 |
T-W-6 | Podstawy organizowania przepływu powietrza w pomieszczeniach. Ocena skuteczności wentylacji i klimatyzacji. | 2 |
T-W-7 | Uzdatnianie powietrza klimatyzacyjnego. | 2 |
T-W-8 | Oczyszczanie powietrza przed wprowadzeniem go do pomieszczenia. | 2 |
T-W-9 | Podział urządzeń klimatyzacyjnych. Centralne urządzenia klimatyzacyjne. | 2 |
T-W-10 | Jednoprzewodowe urządzenia o stałym strumieniu objętościowym powietrza. Urządzenia klimatyzacyjne z obiegiem powietrza. | 2 |
T-W-11 | Dwuprzewodowe urządzenia o stałym strumieniu objętościowym powietrza. Urządzenia klimatyzacyjne o zmiennym przepływie objętościowym powietrza. | 2 |
T-W-12 | Urządzenia strefowe. Urządzenia klimatyzacyjne z dowilżaniem powietrza w pomieszczeniu. | 2 |
T-W-13 | Urządzenia wysokociśnieniowe indukcyjne. Urządzenie dwu-, trzy- i czterorurowe. | 2 |
T-W-14 | Elementy urządzeń indukcyjnych. Urządzenia wysokociśnieniowe bezindukcyjne. | 1 |
T-W-15 | Urządzenia klimatyzacyjne z klimakonwektorami wentylatorowymi. Aparaty klimatyzacyjne. | 1 |
T-W-16 | Klimatyzacja a ochrona środowiska. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do kolokwium | 6 |
21 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Wykonanie obliczeń projektowych | 6 |
21 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 9 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 7 |
A-W-4 | Konsultacje | 3 |
49 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia podczas konsultacji |
M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Metody praktyczne - metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemne kolokwium w połowie semestru |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie samodzielnie zrealizowanego projektu, oparte na stopniu zgodności z wcześniej ustalonymi wymaganiami, dotyczącymi między innymi poprawności obliczeń i rysunków |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (90 min.) i ustny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D01a_W09 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu podstaw teoretycznych wentylacji i klimatyzacji | ICHP_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-6 | M-1, M-2 | S-4 |
ICHP_1A_D01a_W11 Student ma szczegółową wiedzę z zakresu maszyn i urządzeń stosowanych w technice wentylacyjnej oraz podstaw projektowania systemów wentylacji i klimatyzacji | ICHP_1A_W11 | — | — | C-2, C-3 | T-P-1, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D01a_U08 Student potrafi planować i przeprowadzać pomiary skuteczności systemów wentylacji i klimatyzacji oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | ICHP_1A_U08 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-4 |
ICHP_1A_D01a_U11 Student potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich zwiazanych z projektowaniem systemów wentylacji i klimatyzacji | ICHP_1A_U11 | — | — | C-4 | T-W-2, T-W-16 | M-1 | S-4 |
ICHP_1A_D01a_U14 Student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania istniejących systemów wentylacji i klimatyzacji. | ICHP_1A_U14 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
ICHP_1A_D01a_U17 Student potrafi zaprojektować proste urządzenie wentylacyjne i klimatyzacyjne. | ICHP_1A_U17 | — | — | C-3 | T-P-1 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D01a_K02 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki stosowania systemów wentylacji i klimatyzacji, w tym ich wpływu na środowisko. | ICHP_1A_K02 | — | — | C-4 | T-W-2, T-W-16 | M-1 | S-4 |
ICHP_1A_D01a_K06 Student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy | ICHP_1A_K06 | — | — | C-3 | T-P-1 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D01a_W09 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu podstaw teoretycznych wentylacji i klimatyzacji | 2,0 | |
3,0 | Student opanował w stopniu podstawowym wiedzę z zakresu podstaw teoretycznych wentylacji i klimatyzacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_D01a_W11 Student ma szczegółową wiedzę z zakresu maszyn i urządzeń stosowanych w technice wentylacyjnej oraz podstaw projektowania systemów wentylacji i klimatyzacji | 2,0 | |
3,0 | Student opanował w stopniu podstawowym wiedzę z zakresu maszyn i urządzeń stosowanych w technice wentylacyjnej oraz podstaw projektowania systemów wentylacji i klimatyzacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D01a_U08 Student potrafi planować i przeprowadzać pomiary skuteczności systemów wentylacji i klimatyzacji oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym planować i przeprowadzać pomiary skuteczności systemów wentylacji i klimatyzacji oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_D01a_U11 Student potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich zwiazanych z projektowaniem systemów wentylacji i klimatyzacji | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich zwiazanych z projektowaniem systemów wentylacji i klimatyzacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_D01a_U14 Student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania istniejących systemów wentylacji i klimatyzacji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania istniejących systemów wentylacji i klimatyzacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_D01a_U17 Student potrafi zaprojektować proste urządzenie wentylacyjne i klimatyzacyjne. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym zaprojektować proste urządzenie wentylacyjne lub klimatyzacyjne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D01a_K02 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki stosowania systemów wentylacji i klimatyzacji, w tym ich wpływu na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki stosowania systemów wentylacji i klimatyzacji, w tym ich wpływu na środowisko. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_D01a_K06 Student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jones W.P., Klimatyzacja, Arkady, Warszawa, 1981
- Malicki M., Wentylacja i klimatyzacja, PWN, Warszawa, 1980
- Pełech A, Wentylacja i klimatyzacja – podstawy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2010
- Przydróżny S., Ferencowicz J., Klimatyzacja, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1989
Literatura dodatkowa
- Kreider J. F., Handbook of Heating, Ventilation, and Air Conditioning, CRC Press, Boca, 2001
- Sugarman S. C., HVAC Fundamentals, The Fairmont Press, Lilburn, 2005