Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Informatyka procesowa
Sylabus przedmiotu Zastosowanie wodoru w ekoenergetyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zastosowanie wodoru w ekoenergetyce | ||
Specjalność | Inżynieria procesów ekoenergetyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Aleksandrzak <Tomasz.Aleksandrzak@zut.edu.pl>, Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>, Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Termodynamika procesowa na poziomie podstawowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z aktualnym i perspektywicznie przyszłościowym zastosowaniu wodoru w ekoenergetyce. |
C-2 | Ukształtowanie świadomości o przyszłościowym zastosowaniu wodoru jako przenośniku energii. |
C-3 | Nabycie umiejętności stosowania wodoru w ekoenergetyce. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe właściwosci wodoru: charakterystyka ogólna. Specyficzne właściwości fizyczne i termodynamiczne wodoru. właściwości chemiczne wodoru. Właściwości technologiczne wodoru. | 6 |
T-L-2 | Porównawcze wyznaczanie wartości opałowych wodoru, metanolu oraz propanu. Metody obliczeniowe, | 6 |
T-L-3 | Wykres fazowy P-T dla wodoru. Równanie stanu, współczynnik ściśliwości jsko miara niedoskonałości. Funkcje termodynamiczne. | 6 |
T-L-4 | Efekt Joule-Thomsona. Krzywa inwersji. | 4 |
T-L-5 | Właściwości chemiczne i dyfuzja. | 4 |
T-L-6 | Wielorakie zastosowania wodoru w technice. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Teraz wodór. Wodór nie jest paliwem przyszłości. Argumenty za i przeciw. | 2 |
T-W-2 | Energetyka wodorowa nowym źródłem energii. Wodór ze słońca. | 3 |
T-W-3 | Zastosowanie wodoru i wodorków. Sposoby magazynowania wodoru. | 3 |
T-W-4 | Transport wodoru Energia słoneczna XXI wieku. Pułapki globalizmu. | 3 |
T-W-5 | Źródła niekonwencjonalne ale kopalne - hydraty | 3 |
T-W-6 | Właściwości wodoru: właściwości fizyczne i termodynamiczne. Właściwości technologiczne. właściwści chemiczne wodoru. | 4 |
T-W-7 | Infrastruktura użytkowania wodoru. | 3 |
T-W-8 | Zasady bezpiecznego użytkowania wodoru. | 3 |
T-W-9 | Ogniwa paliwowe zasilane wodorem. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 12 |
A-W-3 | Konsultacje. | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 13 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne oraz komputerowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-05b_W01 student jest w stanie opisać zagadnienia odnoszące się do tematyki zastosowania wodoru w ekoenergetyce. | ICHP_2A_W05, ICHP_2A_W06 | — | — | C-1 | T-L-6, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-05b_U01 student umie interpretować zagadnienia odnoszące się do tematyki zastosowania wodoru w ekoenergetyce. | ICHP_2A_U18, ICHP_2A_U19 | — | — | C-2 | T-L-6, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-05b_K01 student nabierze postawy aktywnej do tematyki zastosowania wodoru w ekoenergetycej. | ICHP_2A_K04 | — | — | C-3 | T-L-6, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-05b_W01 student jest w stanie opisać zagadnienia odnoszące się do tematyki zastosowania wodoru w ekoenergetyce. | 2,0 | |
3,0 | student poprawnie opisuje zaledwie kilka zagadnień odnoszących się do zastosowania wodoru w ekoenergetyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-05b_U01 student umie interpretować zagadnienia odnoszące się do tematyki zastosowania wodoru w ekoenergetyce. | 2,0 | |
3,0 | student poprawnie interpretuje zaledwie kilka zagadnień odnoszących się do zastosowania wodoru w ekoenergetyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-05b_K01 student nabierze postawy aktywnej do tematyki zastosowania wodoru w ekoenergetycej. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym nabiera postawy aktywnej do zagadnień odnoszących się do zastosowania wodoru w ekoenergetyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Surygała, Wodór jako paliwo, WNT, Warszawa, 2007
- A. Zuttel, A. Borgschulte, L. Schlapbach; Eds., Hydrogen as a future energy carrier, VILEY-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, 2008
Literatura dodatkowa
- M. Dakowski, S. Wiąckowski, O energetyce dla użytkowników oraz sceptyków, Fundacja ODYSSEUM, Warszawa, 2005, Warszawa
- M. Dakowski, S. Wiąckowski, O energetyce dla użytkowników oraz sceptyków, Fundacja ODYSSEUM, Warszawa, 2005