Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Wykład monograficzny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wykład monograficzny | ||
Specjalność | Inżynieria bioprocesowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl>, Marian Kordas <Marian.Kordas@zut.edu.pl>, Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu chemii neorganicznej, organicznej, fizycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z typowymi procesami technologicznymi jak: utlenianie, chlorowanie, sulfonowanie, nitrowanie, redukcja, uwodornienie, aminowanie. Ukształtowanie umiejętności w zakresie możliwości wykorzystania inżynierii bioprocesowej w konstrukcji reaktorów i operacji jednostkowych w procesach technologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Mikroorganizmy o znaczeniu przemysłowym. | 2 |
T-W-2 | Izolacja i przechowywanie szczepów mikroorganizmów o znaczeniu przemysłowym. | 4 |
T-W-3 | Bioreaktory, budowa, zastosowania. | 5 |
T-W-4 | Podstawy fermentacji etanolowej i produkcji bezwodnego etanolu. | 5 |
T-W-5 | Fermentacja octowa i technologie produkcji kwasu cytrynowego. | 4 |
T-W-6 | Procesy biotechnologiczne w utylizacji odpadów i ścieków. | 3 |
T-W-7 | Produkcja i zastosowania preparatów enzymatycznych. | 5 |
T-W-8 | Możliwości biotechnologicznego zagospodarowania cukrów złożonych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia. | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 25 |
A-W-4 | Zaliczenie. | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w połączeniu z dostarczonymi studentom wybranymi schematami technologicznymi o różnym stopniu uproszczenia. Jednoczesna prezentacja audiowizualna omawianego schematu technologicznego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca po dwóch wykładach w celu poznania umiejętności i poziomu reprezentowanego przez studntów. Ocena podsumowująca na ostatnich zajęciach w semestrze w postaci pisemnego sprawdzenia wiedzy z zakresu określonej technologii prezentowanej ze schematem technologicznym. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C02-13_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie w stanie opisać, objaśnić i scharakteryzować wybrane biotechnologie fermentacji, procesy biotechnologiczne w utylizacji szeregu odpadów i ścieków, wybrane procesy przebiegające z udziałem złożonych cukrów. | ICHP_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C02-13_U01 Student potrafi analizować przebieg wybranych procesów biotechnologicznych, zwłaszcza w zakresie procesów fermentacyjnych, procesy produkcji i zastosowań preparatów enzymatycznych, posiada umiejętności w zakresie projektowania i kontrolowania pracy bioreaktorów. | ICHP_2A_U16 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C02-13_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy i wrażliwości wobec biotechnologii realizowanych w skali przemysłowej. Nabędzie zrozumienia dla pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. | ICHP_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C02-13_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie w stanie opisać, objaśnić i scharakteryzować wybrane biotechnologie fermentacji, procesy biotechnologiczne w utylizacji szeregu odpadów i ścieków, wybrane procesy przebiegające z udziałem złożonych cukrów. | 2,0 | Nie potrafi opisać podstawowych procesów fermentacyjnych. |
3,0 | Posiada wiedzę na temat izolacji i przechowywania szczepów mikroorganizmów o znaczeniu przemysłowym. | |
3,5 | Posiada podstawową wiedzę o prowadzeniu procesów fermentacji etanolowej i octowej i samych mikroorganizmach o znaczeniu przemysłowym. | |
4,0 | Ma wiedzę o prowadzeniu procesów fermentacji octowej, etanolowej, otrzymywaniu kwasu cytrynowego. | |
4,5 | Ma wiedzę o prowadzeniu procesów fermentacji octowej, etanolowej, otrzymywaniu kwasu cytrynowego, biotechnologicznych metodach utylizacji odpadów i ścieków. | |
5,0 | Ma wiedzę o prowadzeniu procesów fermentacji octowej, etanolowej, otrzymywaniu kwasu cytrynowego, biotechnologicznych metodach utylizacji odpadów i ścieków, sposobach przetwarzania cukrów złożonych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C02-13_U01 Student potrafi analizować przebieg wybranych procesów biotechnologicznych, zwłaszcza w zakresie procesów fermentacyjnych, procesy produkcji i zastosowań preparatów enzymatycznych, posiada umiejętności w zakresie projektowania i kontrolowania pracy bioreaktorów. | 2,0 | Student nie umie postępować, przygotowywać, użytkować mikroorganizmów o znaczeniu przemysłowym. |
3,0 | Student umie postępować, przygotowywać, użytkować mikroorganizmy o znaczeniu przemysłowym. | |
3,5 | Student umie postępować, przygotowywać, użytkować mikroorganizmy o znaczeniu przemysłowym, zna budowę i zastosowania różnych typów bioreaktorów. | |
4,0 | Student umie postępować, przygotowywać, użytkować mikroorganizmy o znaczeniu przemysłowym, zna budowę i zastosowania różnych typów bioreaktorów, dokładnie zna proces fermentacji octowej i etanolowej. | |
4,5 | Student umie postępować, przygotowywać, użytkować mikroorganizmy o znaczeniu przemysłowym, zna budowę i zastosowania różnych typów bioreaktorów, dokładnie zna proces fermentacji octowej i etanolowej, przemiany cukrów złożonych. | |
5,0 | Student umie postępować, przygotowywać, użytkować mikroorganizmy o znaczeniu przemysłowym, zna budowę i zastosowania różnych typów bioreaktorów, dokładnie zna proces fermentacji octowej i etanolowej, przemiany cukrów złożonych, stosowanie preparatów farmaceutycznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C02-13_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy i wrażliwości wobec biotechnologii realizowanych w skali przemysłowej. Nabędzie zrozumienia dla pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. | 2,0 | |
3,0 | Kompetentnie oceni przydatność danej technologii do wykorzystania określonego rodzaju surowców. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J.Molenda, E.Grzywa, Technologia podstawowych syntez chemicznych, WNT, Warszawa, 2000, trzecie
- E,Grzywa,J.Molenda, Technologia podstawowych syntez chemicznych, WNT, Warszawa, 1996, drugie
- R.Bogoczek, M.Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna, Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 1992, pierwsze
Literatura dodatkowa
- S.Bretsznajder, Podstawy ogólne technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 1973, pierwsze
- E.Milchert, Twchnologie produkcji chloropochodnych organicznych, Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997, pierwsze
- E.Bortel, H.Koneczny, Zarys technologii chemicznej, PWN, Warszawa, 1992