Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)

Sylabus przedmiotu Wykład monograficzny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykład monograficzny
Specjalność Inżynieria procesów w technologiach przetwórczych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z typowymi procesami technologicznymi jak: utlenianie, chlorowanie, sulfonowanie, nitrowanie, redukcja, uwodornienie, aminowanie. Ukształtowanie umiejętności w zakresie możliwości wykorzystania inżynierii procesowej w opracowywaniu i sterowaniu procesami technologicznymi, doborze operacji i procesów jednostkowych, składających się na proces technologiczny.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Proces pirolizy węglowodorów.4
T-W-2Produkcja chlorku winylu ze zbilansowaniem chloru.6
T-W-3Zagospodarowanie odpadowych chloropochodnych organicznych.4
T-W-4Produkcja toluilenodiizocyjanianów.6
T-W-5Produkcja epichlorohydryny metodą chlorową.6
T-W-6Wytwarzanie fenolu i acetonu metodą kumenową.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.25
A-W-3Konsultacje z prowadzącym przedmiot.3
A-W-4Zaliczenie.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z dostarczonymi studentom wybranymi schematami technologicznymi o różnym stopniu uproszczenia. Jednoczesna prezentacja audiowizualna omawianego schematu technologicznego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena formująca po dwóch wykładach w celu poznania umiejętności i poziomu reprezentowanego przez studentów. Ocena podsumowująca na ostatnich zajęciach w semestrze w postaci pisemnego sprawdzenia wiedzy z zakresu określonej technologii prezentowanej ze schematem technologicznym.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C06-09_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie w stanie opisać, scharakteryzować procesy pirolizy, produkcji chlorku winylu, procesy zagospodarowania odpadowych chloropochodnych organicznych, produkcji toluilenodiizocyjanianów, produkcji fenolu i acetonu oraz epichlorohydryny.
ICHP_2A_W09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C06-09_U01
Student potrafi wykonać analizę przebiegu procesu technologicznego, kontrolę przebiegu procesu, analizować wpływ zmian parametrów technologicznych i wpływać na uzyskiwane wydajności oraz jakość produktu.
ICHP_2A_U16C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C06-09_K01
Student nabędzie aktywnej postawy wobec poznanych technologii przetwórstwa, nabędzie postawy kreatywnej, zrozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
ICHP_2A_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C06-09_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie w stanie opisać, scharakteryzować procesy pirolizy, produkcji chlorku winylu, procesy zagospodarowania odpadowych chloropochodnych organicznych, produkcji toluilenodiizocyjanianów, produkcji fenolu i acetonu oraz epichlorohydryny.
2,0Nie potrafi przedstawić opisów wybranych technologii rozkładu termicznego weglowodorów.
3,0Potrafi przedstawić i scharakteryzować wybrane procesy pirolizy węglowodorów, odpadów, chloropochodnych organicznych.
3,5Potrafi przedstawić prebieg wybranych procesów pirolizy węglowodorów, odpadów, chloropochodnych organicznych i procesy występujące w produkcji toluilenodiizocyjanianów.
4,0Potrafi przedstawić prebieg wybranych procesów pirolizy węglowodorów, odpadów, chloropochodnych organicznych i otrzymywania wybranych chloropochodnych organicznych.
4,5Potrafi przedstawić prebieg wybranych procesów pirolizy węglowodorów, odpadów, chloropochodnych organicznych i otrzymywania wybranych chloropochodnych organicznych. Przedstawi opis procesów składających się na produkcję toluilenodiizocyjanianów.
5,0Potrafi przedstawić prebieg wybranych procesów pirolizy węglowodorów, odpadów, chloropochodnych organicznych i otrzymywania wybranych chloropochodnych organicznych. Przedstawi opis procesów składających się na produkcję toluilenodiizocyjanianów i fenolu z acetonem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C06-09_U01
Student potrafi wykonać analizę przebiegu procesu technologicznego, kontrolę przebiegu procesu, analizować wpływ zmian parametrów technologicznych i wpływać na uzyskiwane wydajności oraz jakość produktu.
2,0Student nie umie analizować, ocenić przebiegu procesu rozkładu termicznego z udziałem odpadów lub węglowodorów.
3,0Student umie analizować, oceniać przebieg procesu rozkładu termicznego z udziałem odpadów lub węglowodorów.
3,5Student umie analizować, oceniać przebieg procesu rozkładu termicznego z udziałem odpadów, węglowodorów, chlorowcopochodnych.
4,0Student umie analizować, oceniać przebieg procesu rozkładu termicznego z udziałem odpadów, węglowodorów, chlorowcopochodnych, toluilenodiizocyjanianów.
4,5Student umie analizować, oceniać przebieg procesu rozkładu termicznego z udziałem odpadów, węglowodorów, chlorowcopochodnych, toluilenodiizocyjanianów, oksiranów.
5,0Student umie analizować, oceniać przebieg procesu rozkładu termicznego z udziałem odpadów, węglowodorów, chlorowcopochodnych, toluilenodiizocyjanianów, oksiranów, związków o budowie złożonej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C06-09_K01
Student nabędzie aktywnej postawy wobec poznanych technologii przetwórstwa, nabędzie postawy kreatywnej, zrozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
2,0
3,0Kompetentnie wyjaśni pozatechniczne aspekty pracy instalacji technologicznej zwi ązanej z przetwórstwem określonego rodzaju surowców.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J.Molenda, E.Grzywa, Technologia podstawowych syntez chemicznych, WNT, Warszawa, 2000, trzecie
  2. E.Grzywa, J.Molenda, Technologia podstawowych syntez chemicznych, WNT, Warszawa, 1996, drugie
  3. R.Bogoczek, M.Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna, Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 1992, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. S.Bretsznajder, Podstawy ogólne technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 1973, pierwsze
  2. E.Milchert, Technologie produkcji chloropochodnych organicznych, Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997, pierwsze
  3. E.Bortel, H.Koneczny, Zarys technologii chemicznej, PWN, Warszawa, 2011, pirwsze

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Proces pirolizy węglowodorów.4
T-W-2Produkcja chlorku winylu ze zbilansowaniem chloru.6
T-W-3Zagospodarowanie odpadowych chloropochodnych organicznych.4
T-W-4Produkcja toluilenodiizocyjanianów.6
T-W-5Produkcja epichlorohydryny metodą chlorową.6
T-W-6Wytwarzanie fenolu i acetonu metodą kumenową.4
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.25
A-W-3Konsultacje z prowadzącym przedmiot.3
A-W-4Zaliczenie.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C06-09_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie w stanie opisać, scharakteryzować procesy pirolizy, produkcji chlorku winylu, procesy zagospodarowania odpadowych chloropochodnych organicznych, produkcji toluilenodiizocyjanianów, produkcji fenolu i acetonu oraz epichlorohydryny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W09ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z typowymi procesami technologicznymi jak: utlenianie, chlorowanie, sulfonowanie, nitrowanie, redukcja, uwodornienie, aminowanie. Ukształtowanie umiejętności w zakresie możliwości wykorzystania inżynierii procesowej w opracowywaniu i sterowaniu procesami technologicznymi, doborze operacji i procesów jednostkowych, składających się na proces technologiczny.
Treści programoweT-W-1Proces pirolizy węglowodorów.
T-W-2Produkcja chlorku winylu ze zbilansowaniem chloru.
T-W-3Zagospodarowanie odpadowych chloropochodnych organicznych.
T-W-4Produkcja toluilenodiizocyjanianów.
T-W-5Produkcja epichlorohydryny metodą chlorową.
T-W-6Wytwarzanie fenolu i acetonu metodą kumenową.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z dostarczonymi studentom wybranymi schematami technologicznymi o różnym stopniu uproszczenia. Jednoczesna prezentacja audiowizualna omawianego schematu technologicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena formująca po dwóch wykładach w celu poznania umiejętności i poziomu reprezentowanego przez studentów. Ocena podsumowująca na ostatnich zajęciach w semestrze w postaci pisemnego sprawdzenia wiedzy z zakresu określonej technologii prezentowanej ze schematem technologicznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi przedstawić opisów wybranych technologii rozkładu termicznego weglowodorów.
3,0Potrafi przedstawić i scharakteryzować wybrane procesy pirolizy węglowodorów, odpadów, chloropochodnych organicznych.
3,5Potrafi przedstawić prebieg wybranych procesów pirolizy węglowodorów, odpadów, chloropochodnych organicznych i procesy występujące w produkcji toluilenodiizocyjanianów.
4,0Potrafi przedstawić prebieg wybranych procesów pirolizy węglowodorów, odpadów, chloropochodnych organicznych i otrzymywania wybranych chloropochodnych organicznych.
4,5Potrafi przedstawić prebieg wybranych procesów pirolizy węglowodorów, odpadów, chloropochodnych organicznych i otrzymywania wybranych chloropochodnych organicznych. Przedstawi opis procesów składających się na produkcję toluilenodiizocyjanianów.
5,0Potrafi przedstawić prebieg wybranych procesów pirolizy węglowodorów, odpadów, chloropochodnych organicznych i otrzymywania wybranych chloropochodnych organicznych. Przedstawi opis procesów składających się na produkcję toluilenodiizocyjanianów i fenolu z acetonem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C06-09_U01Student potrafi wykonać analizę przebiegu procesu technologicznego, kontrolę przebiegu procesu, analizować wpływ zmian parametrów technologicznych i wpływać na uzyskiwane wydajności oraz jakość produktu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U16potrafi zweryfikować istniejące rozwiązania techniczne i zaproponować ich ulepszenia techniczne i usprawnienia procesowe
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z typowymi procesami technologicznymi jak: utlenianie, chlorowanie, sulfonowanie, nitrowanie, redukcja, uwodornienie, aminowanie. Ukształtowanie umiejętności w zakresie możliwości wykorzystania inżynierii procesowej w opracowywaniu i sterowaniu procesami technologicznymi, doborze operacji i procesów jednostkowych, składających się na proces technologiczny.
Treści programoweT-W-1Proces pirolizy węglowodorów.
T-W-2Produkcja chlorku winylu ze zbilansowaniem chloru.
T-W-3Zagospodarowanie odpadowych chloropochodnych organicznych.
T-W-4Produkcja toluilenodiizocyjanianów.
T-W-5Produkcja epichlorohydryny metodą chlorową.
T-W-6Wytwarzanie fenolu i acetonu metodą kumenową.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z dostarczonymi studentom wybranymi schematami technologicznymi o różnym stopniu uproszczenia. Jednoczesna prezentacja audiowizualna omawianego schematu technologicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena formująca po dwóch wykładach w celu poznania umiejętności i poziomu reprezentowanego przez studentów. Ocena podsumowująca na ostatnich zajęciach w semestrze w postaci pisemnego sprawdzenia wiedzy z zakresu określonej technologii prezentowanej ze schematem technologicznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie analizować, ocenić przebiegu procesu rozkładu termicznego z udziałem odpadów lub węglowodorów.
3,0Student umie analizować, oceniać przebieg procesu rozkładu termicznego z udziałem odpadów lub węglowodorów.
3,5Student umie analizować, oceniać przebieg procesu rozkładu termicznego z udziałem odpadów, węglowodorów, chlorowcopochodnych.
4,0Student umie analizować, oceniać przebieg procesu rozkładu termicznego z udziałem odpadów, węglowodorów, chlorowcopochodnych, toluilenodiizocyjanianów.
4,5Student umie analizować, oceniać przebieg procesu rozkładu termicznego z udziałem odpadów, węglowodorów, chlorowcopochodnych, toluilenodiizocyjanianów, oksiranów.
5,0Student umie analizować, oceniać przebieg procesu rozkładu termicznego z udziałem odpadów, węglowodorów, chlorowcopochodnych, toluilenodiizocyjanianów, oksiranów, związków o budowie złożonej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C06-09_K01Student nabędzie aktywnej postawy wobec poznanych technologii przetwórstwa, nabędzie postawy kreatywnej, zrozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z typowymi procesami technologicznymi jak: utlenianie, chlorowanie, sulfonowanie, nitrowanie, redukcja, uwodornienie, aminowanie. Ukształtowanie umiejętności w zakresie możliwości wykorzystania inżynierii procesowej w opracowywaniu i sterowaniu procesami technologicznymi, doborze operacji i procesów jednostkowych, składających się na proces technologiczny.
Treści programoweT-W-1Proces pirolizy węglowodorów.
T-W-2Produkcja chlorku winylu ze zbilansowaniem chloru.
T-W-3Zagospodarowanie odpadowych chloropochodnych organicznych.
T-W-4Produkcja toluilenodiizocyjanianów.
T-W-5Produkcja epichlorohydryny metodą chlorową.
T-W-6Wytwarzanie fenolu i acetonu metodą kumenową.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z dostarczonymi studentom wybranymi schematami technologicznymi o różnym stopniu uproszczenia. Jednoczesna prezentacja audiowizualna omawianego schematu technologicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena formująca po dwóch wykładach w celu poznania umiejętności i poziomu reprezentowanego przez studentów. Ocena podsumowująca na ostatnich zajęciach w semestrze w postaci pisemnego sprawdzenia wiedzy z zakresu określonej technologii prezentowanej ze schematem technologicznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetentnie wyjaśni pozatechniczne aspekty pracy instalacji technologicznej zwi ązanej z przetwórstwem określonego rodzaju surowców.
3,5
4,0
4,5
5,0