Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Nanomateriały funkcjonalne

Sylabus przedmiotu Nanocząstki, dyspersje i żele polimerowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nanocząstki, dyspersje i żele polimerowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Piegat <Agnieszka.Piegat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy nauki o polimerach, podstawy nauki o nanomateriałach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z metodami przygotowywania dyspersji polimerowych z udziałem nanocząstek
C-2opanowanie umiejętności wytwarzania hydrożeli polimerowych i oceny ich właściwości

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie dyspersji zawierającej nanocząstki glinokrzemianów3
T-L-2Przytotowanie i charakterystyka dyspersji polimerowych zawierających nanomateriały weglowe5
T-L-3Wytwarzanie hydrożeli na podstawie PVA5
T-L-4Otrzymywanie hydrożeli termoczułych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach15
A-L-2praca własna, opracowanie sprawozdania15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie wejsciówki i sprawozdania
S-2Ocena formująca: pytania otwarte, zadania problemowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C21_W01
student potrafi definiować hydrożele i dyspersje z udziałem nanoczastek
Nano_1A_W02C-1, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C21_U01
student potrafi wytworzyć hydrożele polimerowe i określić ich właściwości
Nano_1A_U10C-1T-L-1, T-L-2M-1S-1
Nano_1A_C21_U02
student potrafi wykonać dyspersje polimerowe z udziałem nanocząstek i zbadać ich stabilność
Nano_1A_U08C-2T-L-3, T-L-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C21_K01
student potrafi pracowac w zespole, jest przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy w środowsiku przemysłowym, zna zasady etyki zawadowej i bezpieczeństwa pracy
Nano_1A_K01C-1, C-2T-L-3, T-L-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C21_W01
student potrafi definiować hydrożele i dyspersje z udziałem nanoczastek
2,0
3,0student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie nanoczastek, dyspersjii żeli polimerowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C21_U01
student potrafi wytworzyć hydrożele polimerowe i określić ich właściwości
2,0
3,0student potrafi samodzielnie panować nad procesami wytwarzania dyspersji z udziałem nanoczastek i otrzymywać oraz charakteryzować hydrożele polimerowe
3,5
4,0
4,5
5,0
Nano_1A_C21_U02
student potrafi wykonać dyspersje polimerowe z udziałem nanocząstek i zbadać ich stabilność
2,0
3,0student potrafi wytwarzać i charakteryzować hydrożele polimerowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C21_K01
student potrafi pracowac w zespole, jest przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy w środowsiku przemysłowym, zna zasady etyki zawadowej i bezpieczeństwa pracy
2,0
3,0student posiada ograniczoną kreatywność i umiejętność pracy w zespole oraz znajomość zasad etyki zawodowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. W. Przygocki. A. Włochowicz, Fizyka polimerów, PWN, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. S. Minko, Responsive polymer materials. Design and application, Blackwell Publishing, Oxford, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie dyspersji zawierającej nanocząstki glinokrzemianów3
T-L-2Przytotowanie i charakterystyka dyspersji polimerowych zawierających nanomateriały weglowe5
T-L-3Wytwarzanie hydrożeli na podstawie PVA5
T-L-4Otrzymywanie hydrożeli termoczułych2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach15
A-L-2praca własna, opracowanie sprawozdania15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C21_W01student potrafi definiować hydrożele i dyspersje z udziałem nanoczastek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W02ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej, analitycznej, biochemii, fizyki i ich technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych oraz rozumienia roli fizyki w różnych obszarach techniki i nanotechnologii
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z metodami przygotowywania dyspersji polimerowych z udziałem nanocząstek
C-2opanowanie umiejętności wytwarzania hydrożeli polimerowych i oceny ich właściwości
Treści programoweT-L-1Przygotowanie dyspersji zawierającej nanocząstki glinokrzemianów
T-L-3Wytwarzanie hydrożeli na podstawie PVA
T-L-2Przytotowanie i charakterystyka dyspersji polimerowych zawierających nanomateriały weglowe
T-L-4Otrzymywanie hydrożeli termoczułych
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie wejsciówki i sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie nanoczastek, dyspersjii żeli polimerowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C21_U01student potrafi wytworzyć hydrożele polimerowe i określić ich właściwości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U10potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonać krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z metodami przygotowywania dyspersji polimerowych z udziałem nanocząstek
Treści programoweT-L-1Przygotowanie dyspersji zawierającej nanocząstki glinokrzemianów
T-L-2Przytotowanie i charakterystyka dyspersji polimerowych zawierających nanomateriały weglowe
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie wejsciówki i sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi samodzielnie panować nad procesami wytwarzania dyspersji z udziałem nanoczastek i otrzymywać oraz charakteryzować hydrożele polimerowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C21_U02student potrafi wykonać dyspersje polimerowe z udziałem nanocząstek i zbadać ich stabilność
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty chemiczne, interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2opanowanie umiejętności wytwarzania hydrożeli polimerowych i oceny ich właściwości
Treści programoweT-L-3Wytwarzanie hydrożeli na podstawie PVA
T-L-4Otrzymywanie hydrożeli termoczułych
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie wejsciówki i sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wytwarzać i charakteryzować hydrożele polimerowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_1A_C21_K01student potrafi pracowac w zespole, jest przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy w środowsiku przemysłowym, zna zasady etyki zawadowej i bezpieczeństwa pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K01rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z metodami przygotowywania dyspersji polimerowych z udziałem nanocząstek
C-2opanowanie umiejętności wytwarzania hydrożeli polimerowych i oceny ich właściwości
Treści programoweT-L-3Wytwarzanie hydrożeli na podstawie PVA
T-L-4Otrzymywanie hydrożeli termoczułych
Metody nauczaniaM-1ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie wejsciówki i sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada ograniczoną kreatywność i umiejętność pracy w zespole oraz znajomość zasad etyki zawodowej
3,5
4,0
4,5
5,0