Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Nanomateriały funkcjonalne
Sylabus przedmiotu Projekt nanotechnologiczny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projekt nanotechnologiczny | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | matematyka na poziomie liceum |
W-2 | chemia ogólna |
W-3 | podstawy inżynierii chemicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studenta do nabycia umiejętności przygotowania dokumentacji technicznej opracowywanej nanotechnologii. Przedmiot obieralny. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zasady projektowania w technologii chemicznej. Przedstawienie wzorcowego układu projekty technologicznego: TOM I (Zeszyt 1. Dane o procesie technologicznym; Zeszyt 2. Bilans masowy i cieplny; Zeszyt 3. Schemat Technologiczny; Zeszyt 4. Kontrola laboratoryjna procesu), TOM II (Zeszyt 1. Zbiorczy wykaz aparatury i urządzeń technologicznych oraz materiałów orurowania; Zeszyt 2. Specyfikacje szczegółowe, szkice, rysunki złożeniowe aparatów; Zeszyt 3. Koncepcja lokalizacji i przestrzennego rozmieszczenia aparatury; Zeszyt 4. Pomiary i automatyka), Tom 3. Założenia branżowe (Zeszyt 1. Wytyczne branżowe, Zeszyt 2. Zagadnienia korozji i doboru materiałów, Zeszyt 3. Zagadnienia BHP i p.poż), Tom 4 (Zeszyt 1. Orientacyjne zestawienie kosztów, Zeszyt 2. Część ekonomiczna), TOM5 – Materiały źródłowe o procesie technologicznym. Wykres Sankey’a. Przedstawienie przykładowego projektu. Symbole aparatury chemicznej stosowane przy tworzeniu schematów instalacji. Przykładowe zadania projektowe | 45 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-P-2 | Konsultacje | 2 |
A-P-3 | Zapoznanie z literaturą przedmiotu | 20 |
A-P-4 | Przygotowanie maszynopisu projektu | 23 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład |
M-2 | przygotowanie dokumentacji projektu technologii |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Według przedstawionego opisu technologii należy narysować schemat technologiczny, przeprowadzić obliczenia bilansowe i wykonać wykres Sankeya |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt technologiczny - na zadany temat student opisuje podstawy technologii produkcji, np. kwasu siarkowego, a następnie przeprowadza obliczenia procesowe i bilansowe oraz przygotowuje dokumentację techniczną. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C28_W10 ma wiedzę w zakresie doboru materiału konstrukcyjnego | Nano_1A_W10 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Nano_1A_C28_W11 zna metody i techniki stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich związanych z technologią chemiczną | Nano_1A_W11 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C28_U11 potrafi przygotować dokumentację techniczną opisującą realizację techniczną danej technologii | Nano_1A_U11 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Nano_1A_C28_U16 zna czynniki wpływające na efekty ekonomiczne eksploatacji procesu technologicznego | Nano_1A_U16 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-2 |
Nano_1A_C28_U17 potrafi zaprojektowacprosty proces technologiczny | Nano_1A_U17 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C28_K02 Rozumie pozatechniczne aspekty projektowania oraz jego wpływ na środowisko | Nano_1A_K02 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C28_W10 ma wiedzę w zakresie doboru materiału konstrukcyjnego | 2,0 | nie zna zasad doboru materiałów konstrukcyjnych |
3,0 | zna różne materiały konstrukcyjne i ich przeznaczenie | |
3,5 | potrafi dla danego medium i procesu dobrać odporny materiał konstrukcyjny | |
4,0 | potrafi dobrać właściwe materiały konstrukcyjne | |
4,5 | rozróżnia zagadnienie odporności materiału a jego ceny i potrafi wskazać kilka metriałów zamiennych | |
5,0 | Wybiera optymalne materiały konstrukcyjne | |
Nano_1A_C28_W11 zna metody i techniki stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich związanych z technologią chemiczną | 2,0 | nie potrafi rozwiązywać zadań inżynierskich |
3,0 | potrafi rozwiązać proste zadania inżynieskie | |
3,5 | zna popularne sposoby i metody stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich | |
4,0 | dobrzez rozwiązuje podstwowe zadania inżynierskie | |
4,5 | zna kilka sposobów i metod rozwiązywania zadań inżynierskich | |
5,0 | prawidłowo rozwiązuje zadania inżynierskie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C28_U11 potrafi przygotować dokumentację techniczną opisującą realizację techniczną danej technologii | 2,0 | przygotowana dokumentacja jest niekompletna i zawiera szereg błędów |
3,0 | dokumentacja zawiera opis technologii, schemat ideowy i technologiczny, obliczenia bilansowe i wykresy Sankeya, rysunki aparatów | |
3,5 | dokumentacja zawiera opis technologii, schemat ideowy i technologiczny, obliczenia głównych aparatów technologicznych, rysunki aparatów oraz obliczenia bilansowe i wykresy Sankeya | |
4,0 | Dokumentacja zawiera wszystkie wymagane elementy, ale część obliczeń została wykonana metodami uproszczonymi lub na podstawie przyjętych założeń upraszczających | |
4,5 | Projekt jest kompletny, wystepują nieliczne błędy | |
5,0 | Dokumentacja jest wykonana wzorcowo | |
Nano_1A_C28_U16 zna czynniki wpływające na efekty ekonomiczne eksploatacji procesu technologicznego | 2,0 | nie rozumie wpływu rozwiązania technologicznego na ekonomię procesu |
3,0 | potrafi wskazać główne czynniki wpływające na wynik ekonomiczny danej technologii | |
3,5 | potrafi opracowac schemat obliczeń przybliżonych kosztów produkcji | |
4,0 | rozumie zagadnienia ekonomiczne i potrafi je zidentyfikować i zastosować w przygotowywanej dokumentacji technicznej | |
4,5 | Zna metody obliczenia kosztów inwestycyjnych i eksplotacyjnych | |
5,0 | Potrafi przeprowadzić optymalizację ekonomiczną danej technologii | |
Nano_1A_C28_U17 potrafi zaprojektowacprosty proces technologiczny | 2,0 | nie wie jakie cele i właściwości powinno spełniać proces technologiczny |
3,0 | Potrafi zaprojektowac proste proces technologiczny | |
3,5 | Potrafi zaprojektowac rozbudowany proces technologiczny | |
4,0 | Rozumie i definiuje problemy ekploatacyjne i produkcyjne i prawidłowo proponuje do ich rozwiązania odpowiednie rozwiązanie procesu technologicznego | |
4,5 | Przyjęte rozwiązanie konstrukcyjne uwzględnia także minimalizację kosztów eksploatacyjnych oraz wygodę obsługi | |
5,0 | Zaprojektowany proces technologiczny jest wielowariantowy i dobrzez osadzony w realiach przemysłowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C28_K02 Rozumie pozatechniczne aspekty projektowania oraz jego wpływ na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Uwzględniono w przygotowanym projekcie analizę wpływu proponowanego rozwiązania technologicznego na środowisko i otoczenie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kucharski S., Głowiński J., Podstawy obliczeń projektowych w technologii chemicznej, Wrocław, Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2005
- Praca zbior. pod red. Synoradzkiego L., Wisialskiego J, Projektowanie procesów technologicznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- Dylewski R, Projekt technologiczny. Rodzaje opracowań badawczych i badawczo – projektowych, przykłady, materiały pomocnicze, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1999
- Synowiec J., Projektowanie technologiczne dla inżynierów chemików, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1974
Literatura dodatkowa
- Karpiński T., Kozłowski M., Materiały do projektowania procesów technologicznych. Wzory dokumentacji technologicznej i dane ogólne” cz. 1, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2002
- Schmidt – Szałowski K., Sentek J., Podstawy technologii chemicznej. Organizacja procesów produkcyjnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
- Sobczyńska A., Szymanowski J., Bilanse masowe procesów stacjonarnych, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2003