Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Polimerowe bio- i nanomateriały
Sylabus przedmiotu Polimery i materiały funkcjonalne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Polimery i materiały funkcjonalne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sandra Paszkiewicz <Sandra.Paszkiewicz@zut.edu.pl>, Piotr Sobolewski <psobolewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przyswojenie wiedzy podstawowej i umiejętności praktycznych w zakresie budowy chemicznej, właściwości fizycznych, sposobu wytwarzania wyrobów i zastosowań polimerów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozpoznawanie polimerów. Ocena wybranych właściwości fizycznych. Badanie właściwości mechanicznych. Przygotowanie tworzyw polimerowych do przetwórstwa. Badanie właściwości przetwórczych. Prasowanie. Wytłaczanie. Wtryskiwanie. Laminowanie. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe: monomer, mer, oligomer, polimer, stopień polimeryzacji, tworzywo polimerowe. Rodzaje polimerów: plastomery, duromery, elastomery, polimery naturalne. Ważniejsze polimery: akronimy, budowa chemiczna, wybrane cechy fizyczne. Struktura nadcząsteczkowa a właściwości fizyczne polimerów: polimery liniowe, rozgałęzione, usieciowane, statystyczne , blokowe, amorficzne, semikrystaliczne. Przegląd metod przetwórczych. Polimerowe materiały konstrukcyjne i funkcjonalne. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Tematyczne przygotowanie teoretyczne. Zaliczenie wejściówki | 20 |
A-L-2 | Aktywność pracy w grupie. Wykonanie ćwiczenia laboratoryjnego | 20 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdania. | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywność w dyskusji inicjowanej przez wykładowcę | 15 |
A-W-2 | Wykazanie wiedzy i umiejętności przez zaliczenie testu w trakcie i na koniec wykładów | 45 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach, ocena wiedzy teoretycznej przed ćwiczeniami laboratoryjnymi, ocena testu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_B07_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować budowę polimeru i materiału polimerowego, nazywać polimery i podać podstawowe właściwości fizyczne polimeru i kierunki zastosowań. | Nano_1A_W02, Nano_1A_W04, Nano_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_B07_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: rozpoznawać, dobierać i stosować tworzywa polimerowe. obsługiwać urządzenia do badań i przetwarzania polimerów, opracowywać warunki badania i wytwarzania wyrobów, korzystać z literatury specjalistycznej. | Nano_1A_U01, Nano_1A_U04, Nano_1A_U09, Nano_1A_U14 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_B07_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Aktywna postawa wobec wyzwań technologiczno-technicznych, otwartość na poszerzanie wiedzy technicznej, świadomość zadań społecznych w zakresie tematyki zajęć. | Nano_1A_K01, Nano_1A_K03, Nano_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_B07_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować budowę polimeru i materiału polimerowego, nazywać polimery i podać podstawowe właściwości fizyczne polimeru i kierunki zastosowań. | 2,0 | Wyniki testu: Poniżej 10 p-tów |
3,0 | 11-10 | |
3,5 | 13-12 | |
4,0 | 14-15 | |
4,5 | 16-17 | |
5,0 | 18-20 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_B07_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: rozpoznawać, dobierać i stosować tworzywa polimerowe. obsługiwać urządzenia do badań i przetwarzania polimerów, opracowywać warunki badania i wytwarzania wyrobów, korzystać z literatury specjalistycznej. | 2,0 | Ocena testu: poniżej 10 p-tów |
3,0 | 10-11 | |
3,5 | 12-13 | |
4,0 | 14-15 | |
4,5 | 16-17 | |
5,0 | 18-20 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_B07_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Aktywna postawa wobec wyzwań technologiczno-technicznych, otwartość na poszerzanie wiedzy technicznej, świadomość zadań społecznych w zakresie tematyki zajęć. | 2,0 | Ocena wyników testu: poniżej 10 p-tów |
3,0 | 10-11 | |
3,5 | 12-13 | |
4,0 | 14-15 | |
4,5 | 16-17 | |
5,0 | 18-20 |
Literatura podstawowa
- Danuta Żuchowska, Polimery konstrukcyjne, WNT, Warszawa, 1993
- Szlezyngier Włodzimierz, Tworzywa Sztuczne, Wydawnictwo oświatowe, Rzeszów, 1998, T 1-3
Literatura dodatkowa
- Rabek Jan, Współczesna wiedza o polimerach, WN PWN, Warszawa, 2008