Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Nanocząstki a środowisko:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nanocząstki a środowisko | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza na temat nanotechnologii i metod badania nanocząstek |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z problemem występowania nanocząstek w środowisku |
C-2 | Poznanie metod charakterystyki i oznaczania nanocząstek |
C-3 | Zapoznanie studenta z regulacjami prawnymi dotyczącymi nanocząstek |
C-4 | Zapoznanie studenta z istniejącymi testami toksyczności nanocząstek i oceny ryzyka ich występowania na zdrowie lludzi i zwierząt oraz na środowisko |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do nanocząstek i nanotechnologii – 1 | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka i oznaczanie nanocząstek w środowisku | 2 |
T-W-3 | Ocena ryzyka nanocząstek na zdrowie człowieka i środowiska – regulacje prawne | 2 |
T-W-4 | Ocena narażenia zawodowego na nanocząstki | 1 |
T-W-5 | Ocena ryzyka nanocząstek w środowisku – metody badawcze | 2 |
T-W-6 | Ocena ryzyka nanocząstek w środowisku – symulacyjne metody komputerowe QSAR (Quantitative Structure-Activity Relationships) | 2 |
T-W-7 | Nanotechnologia w rolnictwie | 1 |
T-W-8 | Oddziaływanie nanomateriałów z komórkami | 1 |
T-W-9 | Nanorurki węglowe – korzyści i zagrożenia | 1 |
T-W-10 | Nanotechnologie włókiennicze | 1 |
T-W-11 | Badania toksyczności nanocząstek | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przegląd i zbieranie literatury | 5 |
A-W-3 | Opanowanie materiału wykładowego | 8 |
A-W-4 | Konsultacje z wykładowcą | 1 |
A-W-5 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę pod koniec kursu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C22_W07 Zna stosowane nanotechnologie w kraju i na świecie | Nano_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C22_U09 Potrafi scharakteryzować nanocząstki za pomocą zaawansowanych technik analitycznych; zna symulacyjne metody komputerowe (QSAR) do oceny ryzyka nanocząstek w środowisku | Nano_1A_U09 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Nano_1A_C22_U10 zna możliwości i ograniczenia zaawansowanych technik badawczych nanomateriałów; potrafi dobrać odpowiednią technikę analityczną do prowadzonych badań | Nano_1A_U10 | — | — | C-2 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
Nano_1A_C22_U12 Potrafi ocenić negatywny wpływ nanocząstek na środowisko oraz życie i zdrowie ludzi i zwierząt | Nano_1A_U12, Nano_1A_U13 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-8, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Nano_1A_C22_U14 Potrafi scharakteryzować nanpocząstki za pomocą różnych technik badawczych | Nano_1A_U14 | — | — | C-3 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C22_K01 Rozumie potrzebę rozwoju i poznawania nowych nanotechnologii, potrafi zachęcać innych do rozwoju w tym kierunku | Nano_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Nano_1A_C22_K02 Potrafi określić wpływ nanotechnologii i nanocząstek na środowisko oraz zdrowie ludzi i zwierząt | Nano_1A_K02 | — | — | C-3, C-4 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Nano_1A_C22_K07 Potrafi przekazać nową wiedzę na temat stosowanych nanotechnologii, korzyści i zagrożeń, w sposób dostępny dla ogółu społeczeństwa | Nano_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C22_W07 Zna stosowane nanotechnologie w kraju i na świecie | 2,0 | |
3,0 | wynik z testu conajmniej 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C22_U09 Potrafi scharakteryzować nanocząstki za pomocą zaawansowanych technik analitycznych; zna symulacyjne metody komputerowe (QSAR) do oceny ryzyka nanocząstek w środowisku | 2,0 | |
3,0 | Zaliczenie testu przynajmniej w 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Nano_1A_C22_U10 zna możliwości i ograniczenia zaawansowanych technik badawczych nanomateriałów; potrafi dobrać odpowiednią technikę analityczną do prowadzonych badań | 2,0 | |
3,0 | zaliczenie testu przynajmniej w 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Nano_1A_C22_U12 Potrafi ocenić negatywny wpływ nanocząstek na środowisko oraz życie i zdrowie ludzi i zwierząt | 2,0 | |
3,0 | zaliczenie testu przynajmniej w 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Nano_1A_C22_U14 Potrafi scharakteryzować nanpocząstki za pomocą różnych technik badawczych | 2,0 | |
3,0 | zaliczenie testu przynajmniej w 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C22_K01 Rozumie potrzebę rozwoju i poznawania nowych nanotechnologii, potrafi zachęcać innych do rozwoju w tym kierunku | 2,0 | |
3,0 | zaliczenie testu przynajmniej w 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Nano_1A_C22_K02 Potrafi określić wpływ nanotechnologii i nanocząstek na środowisko oraz zdrowie ludzi i zwierząt | 2,0 | |
3,0 | zaliczenie testu przynajmniej w 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Nano_1A_C22_K07 Potrafi przekazać nową wiedzę na temat stosowanych nanotechnologii, korzyści i zagrożeń, w sposób dostępny dla ogółu społeczeństwa | 2,0 | |
3,0 | zaliczenie testu przynajmniej w 50% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- R.W. Kelsall, I.W. Hamley, M. Geoghegan (red.), Nanotechnologie, PWN
- Vicky Sutton, Nanotechnology Law and Policy, Carolina Academic Press
- Ludovico Cademartiri, Goeffrey A. Ozin, Nanochemia Podstawowe koncepcje, PWN
- B. Dręczewski, A. Herman, P. Wroczyński, NANOTECHNOLOGIA STAN OBECNY I PERSPEKTYWY, http://www.kchn.pg.gda.pl/didactics/nano/nanotechnologia.pdf, Gdańsk
- Stanley E. Manahan (Tłumaczenie: Władysław Boczoń, Henryk Koroniak), Toksykologia środowiska Aspekty chemiczne i biochemiczne, PWN, 2012, 1
- Przygocki Władysław, Włochowicz Andrzej, Fulereny i nanorurki. Właściwości i zastosowanie, WNT, 2001
Literatura dodatkowa
- pod red. K. Piotrowskiego, Podstawy toksykologii. Kompendium dla studentów szkół wyższych, WNT, 2009, 2