Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Matematyczne podstawy opracowania wyników:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyczne podstawy opracowania wyników | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizykochemii Nanomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Kaleńczuk <Ryszard.Kalenczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka I i II |
W-2 | Fizyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z podstawami matematycznego opracowywania wyników do opisu zjawisk oraz procesów nanotechnologicznych i chemicznych. |
C-2 | Zapoznanie Studenta z technikami komputerowymi do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Błędy pomiarowe- systematyczne i przypadkowe, sposoby redukcji blędów. Działania na liczbach przybliżonych. | 2 |
T-W-2 | Podstawowe wielkości stosowane w opisie statystycznym. Pojęcie rozkładu prawdopodobienstwa, gęstość prawdopodobieństwa i dystrybuanta rozkłady. | 2 |
T-W-3 | Rozkład normalny, znaczenie rozkładu normalnego w analizie danych, estymatory parametrów rozkładu normalnego. Rozklad t-Studenta, wyznaczanie przedziału ufności dla średniej. | 2 |
T-W-4 | Przenoszenie błędów - rachunek błędu maksymalnego a metody statystyczne. | 2 |
T-W-5 | Zagadnienie regresji; regresja liniowa, dokładność wyznaczenia współczynników regresji liniowej, analiza jakości dopasowania punktów do zależnosci liniowej, sprowadzenie zależności nieliniowej do postaci liniowej. | 3 |
T-W-6 | Regresja wielomianowa. Pełna regresja nieliniowa, metoda Levenberga-Marquardta. Testowanie hipotez statystycznych, test dla wartości sredniej, test zgodności chi-kwadrat. | 2 |
T-W-7 | Przegląd bardziej zaawansowanych metod analizy danych-analiza wariancji, wygładzanie danych, metody spektralne, zastosowanie szybkiej transformacji Fouriera (FFT). | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajeciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 8 |
A-W-3 | Konsultacje z wykładowcą | 2 |
A-W-4 | Zapoznanie się z dostepną literaturą | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności Studenta zdobyta podczas wykladu. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby pubktów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_B06_W01 Student ma wiedzę z matematyki, obejmujacą zagadnienia matematycznego opracowywania wyników, niezbędną do rozumienia i ilościowego opisu zjawisk oraz procesów nanotechnologicznych i chemicznych. | Nano_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Nano_1A_B06_W02 Student ma podstawową wiedzę w zakresie wykorzystania odpowiednich technik komputerowych do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii. | Nano_1A_W06 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_B06_U01 Student potrafi poprawnie interpretować i matematycznie opracowywać wyniki eksperymentów chemicznych z wykorzystaniem odpowiednich technik komputerowych. | Nano_1A_U08, Nano_1A_U11 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_B06_K01 Student rozumie potrzebę kształcenia ustawiczengo w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania widzy. Student rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii. | Nano_1A_K01, Nano_1A_K07 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_B06_W01 Student ma wiedzę z matematyki, obejmujacą zagadnienia matematycznego opracowywania wyników, niezbędną do rozumienia i ilościowego opisu zjawisk oraz procesów nanotechnologicznych i chemicznych. | 2,0 | Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, niezbędną do matematycznego opracowywania wyników dla zjawisk i procesów w nanotechnologii. |
3,0 | Student opanował w stopniu dostatecznym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do matematycznego opracowywania wyników dla zjawisk i procesów w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%. | |
3,5 | Student opanował w stopniu większym, niż dostateczny, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do matematycznego opracowywania wyników dla zjawisk i procesów w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70%. | |
4,0 | Student opanował w stopniu dostatecznym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do matematycznego opracowywania wyników dla zjawisk i procesów w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 80%. | |
4,5 | Student opanował w stopniu większym, niż dobry, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do matematycznego opracowywania wyników dla zjawisk i procesów w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90%. | |
5,0 | Student opanował bardzo dobrze podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do matematycznego opracowywania wyników dla zjawisk i procesów w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 100%. | |
Nano_1A_B06_W02 Student ma podstawową wiedzę w zakresie wykorzystania odpowiednich technik komputerowych do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii. | 2,0 | Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, niezbędną do zastosowania odpowiednich technik komputerowych do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii. |
3,0 | Student opanował w stopniu dostatecznym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do zastosowania odpowiednich technik komputerowych do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%. | |
3,5 | Student opanował w stopniu większym, niż dostateczny, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do zastosowania odpowiednich technik komputerowych do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70%. | |
4,0 | Student opanował w stopniu dobrym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do zastosowania odpowiednich technik komputerowych do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 80%. | |
4,5 | Student opanował w stopniu większym, niż dobry, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do zastosowania odpowiednich technik komputerowych do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90%. | |
5,0 | Student opanował w stopniu dobrym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do zastosowania odpowiednich technik komputerowych do matematycznego opracowywania wyników dla procesów i zjawisk w nanotechnologii. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 100%. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_B06_U01 Student potrafi poprawnie interpretować i matematycznie opracowywać wyniki eksperymentów chemicznych z wykorzystaniem odpowiednich technik komputerowych. | 2,0 | Student nie potrafi interpretować i matematycznie opracowywać wyników eksperymentów chemicznych i nie potrafi zastosować do tego odpowiednich technik komputerowych. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym poprawnie interpretować i matematycznie opracowywać wyniki eksperymentów chemicznych i zastosować do tego odpowiednie techniki komputerowe. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu większym, niż dostateczny, poprawnie interpretować i matematycznie opracowywać wyniki eksperymentów chemicznych i zastosować do tego odpowiednie techniki komputerowe. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym poprawnie interpretować i matematycznie opracowywać wyniki eksperymentów chemicznych i zastosować do tego odpowiednie techniki komputerowe. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu większym, niż dobry, poprawnie interpretować i matematycznie opracowywać wyniki eksperymentów chemicznych i zastosować do tego odpowiednie techniki komputerowe. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze poprawnie interpretować i matematycznie opracowywać wyniki eksperymentów chemicznych i zastosować do tego odpowiednie techniki komputerowe. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 100 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_B06_K01 Student rozumie potrzebę kształcenia ustawiczengo w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania widzy. Student rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii. | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz nie rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii. |
3,0 | Student dostrzega w stopniu dostatecznym potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii. | |
3,5 | Student dostrzega w stopniu większym, niż dostateczny potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii. | |
4,0 | Student dostrzega w stopniu dobrym potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii. | |
4,5 | Student dostrzega w stopniu większym, niż dobry potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii. | |
5,0 | Student doskonale rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia swoich kwalifikacji i uzupełniania wiedzy oraz potrzebę przekazywania społeczeństwu dobrze opracowanych informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii. |
Literatura podstawowa
- S. Brandt, Analiza danych, PWN, Warszawa, 2002
- J.R. Taylor, Wstęp do analizy błędów pomiarowych, PWN, Warszawa, 1995
- J. B. Czermiński, A. Iwasiewicz, Z. Paszek, A. Sikorski, Metody statystyczne dla chemików, PWN, Warszawa, 1992
- J. Kornacki, J. Mielniczuk, Statystyka dla studentów kierunków technicznych, WNT, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Z. Kotulski, W. Szczepiński, Rachunek blędów dla inzynierów, WNT, Warszawa, 2004
- W.L. Winston, Analiza i modelowanie danych, APN Promise, 2005
- D. M. Bourg, Excel w nauce i technice. Receptury., Helion, 2006
- W. Ufnalski, Mądry K. Excel dla chemików i nie tylko, Excel dla chemików i nie tylko, WNP, Warszawa, 2000
- Origin- podręcznik użytkownika, Gambit, Kraków, 2004