Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Nanonapełniacze i nanokompozyty:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nanonapełniacze i nanokompozyty | ||
Specjalność | Polimerowe bio- i nanomateriały | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Kozłowska <Agnieszka.Kozlowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia i technologia polimerów |
W-2 | Podstawy nauki o materiałach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z rodzajami nanonapełniaczy, metodami wytwarzania nanokompozytów i ich charakterystyką |
C-2 | zapoznanie studentami z zasadami tworzenia tekstó technicznych - sprawozdań |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena struktury i wielkości ziaren nanocząstek (TEM, DLS) | 4 |
T-L-2 | Wytwarzanie nanokompozytów polimerowych metodą wytłaczania i in situ podczas polimeryzacji | 8 |
T-L-3 | Charakterystyka porównawcza otrzymanych nanokompozytów: oznaczanie modułu Younga i innych właściwości mechanicznych | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Synteza i zastosowania nanomateriałów, urządzenia budowane z cząsteczek | 2 |
T-W-2 | Formowanie nanostrukturalnych materiałów w oparciu o reakcje chemiczne | 3 |
T-W-3 | Krótki przegląd reakcji i procesów zachodzących w środowisku naturalnym oraz możliwości chemii w tworzeniu sztucznych nanostruktur | 3 |
T-W-4 | Wprowadzenie do nanorurek węglowych i grafenu | 2 |
T-W-5 | Nanoobiekty oparte na węglowych nanorurkach | 2 |
T-W-6 | Zastosowania nanorurek i grafenu | 2 |
T-W-7 | Nanocząstki glinokrzemianów: struktura i właściwości | 3 |
T-W-8 | Nanocząstki ditlenku tytanu, ditlenku ceru i ditlenku krzemu | 3 |
T-W-9 | Techniki wytwarzania nanokompozytów | 3 |
T-W-10 | Analiza zjawisk na granicy faz, stopień zdyspergowania nanonapełniaczy w osnowie (matrycy) | 2 |
T-W-11 | Nanokompozyty polimerowe otrzymywane technikami wytłaczania | 2 |
T-W-12 | Nanokompozyty polimerowe wytwarzane in situ podczas polimeryzacji | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział studenta w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | opracowanie sprawozdania z wykonanych ćwiczeń | 30 |
A-L-3 | praca własna studenta | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | praca własna studenta | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład - prezentacja multimedialna |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: pytania otwarte, zadania problemowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_D2-03_W01 student potrafi charakteryzować podstawowe rodzaje nanonapełniczy i zna podstawowe metody wytwarzania nanokompozytów | Nano_1A_W02, Nano_1A_W04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_D2-03_U01 student potrafi opisać, zidentyfikować i ocenić właściwości nanonapełniczy i nanokompozytów | Nano_1A_U01, Nano_1A_U08 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_D2-03_K01 student potrafi pracować w zespole, rozwija swoją kreatywność | Nano_1A_K01, Nano_1A_K07 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_D2-03_W01 student potrafi charakteryzować podstawowe rodzaje nanonapełniczy i zna podstawowe metody wytwarzania nanokompozytów | 2,0 | |
3,0 | student posiada podstawową wiedzę z zakresu nanonapełniaczy i nanokompozytów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_D2-03_U01 student potrafi opisać, zidentyfikować i ocenić właściwości nanonapełniczy i nanokompozytów | 2,0 | |
3,0 | student potrafi umiejętnie rozróżniać rodzaje nanonapełniaczy i charakteryzować sposoby wytwarzania i właściwości nanokompozytów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_D2-03_K01 student potrafi pracować w zespole, rozwija swoją kreatywność | 2,0 | |
3,0 | student posiada ograniczoną kreatywność i umiejętność pracy w zespole oraz znajomość zasad etyki zawodowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kelsall R.W., Hamley I.W., Geoghegan M., Nanotechnologie, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- C. R. Martin, Nanomaterials: A membrane-based synthetic approach, Science 266, 1961–1966, 2008