Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)
Sylabus przedmiotu Materiały niskotonażowe specjalnego przeznaczenia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiały niskotonażowe specjalnego przeznaczenia | ||
Specjalność | Nanonauki i nanotechnologie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Przepiórski <Jacek.Przepiorski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy chemii ogólnej i nieorganicznej, podstawy chemii fizycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studenta z materiałami produkowanymi w stosunkowo niewielkich ilościach, do zastosowań specjalnych |
C-2 | zapoznanie studenta z nietypowymi metodami syntezy różnych materiałów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Materiały węglowe - otrzymywanie i własciwości: węgiel ktywny, sorbenty hybrydowe, sztuczny diament, grafit | 8 |
T-W-2 | Pigmenty nieorganiczne - otrzymywanie i właściwości: białe, kolorowe, czarne | 9 |
T-W-3 | Technologia otrzymywania i rafinacji krzemu monokrystalicznego | 3 |
T-W-4 | Sorbenty nieorganiczne, otrzymywania i właściwości | 4 |
T-W-5 | Otrzymywania i wydzielanie ditlenku węgla | 1 |
T-W-6 | Otrzymywania gazów szlachetnych | 3 |
T-W-7 | Technologie otrzymywania koagulantów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-3 | pozyskiwanie informacji z literatury | 8 |
A-W-4 | egzamin | 1 |
A-W-5 | konsultacje z prowadzącym | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny oceniający wiedzę i umiejętności studenta zdobyte w trakcie wykładu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_D1-09a_W02 ma szczegółową wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym, w zakresie wybranych zagadnień technologii chemicznej dotyczących nowoczesnych materiałów specjalnego przeznaczenia | Nano_2A_W02, Nano_2A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_D1-09a_U14 potrafi zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi interpretować uzyskane wyniki potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy potrafi określić zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych posiada umiejętność doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań | Nano_2A_U07, Nano_2A_U08, Nano_2A_U12, Nano_2A_U14 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_D1-09a_K01 zna wpływ technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi pracować w zespołach badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów | Nano_2A_K02, Nano_2A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_D1-09a_W02 ma szczegółową wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym, w zakresie wybranych zagadnień technologii chemicznej dotyczących nowoczesnych materiałów specjalnego przeznaczenia | 2,0 | Wiedza studenta o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykłądu jest bardzo ograniczona, student nie potrafi kojarzyć ani znajdować powiązań pomiędzy nimi, nie rozumie ani specyfiki powodów stosowania omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących materiałów specjalnego przeznaczenia |
3,0 | Student minimalną wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykładu, z trudnością potrafi znajdować powiązania pomiędzy nimi, rozumie specyfikę i powód stosowania większości omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących otrzymywania materiałów specjalnego przeznaczenia | |
3,5 | Student posiada dość dobrą wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykładu, czasem potrafi znajdować powiązania pomiędzy nimi, rozumie specyfikę i powód stosowania większości omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących otrzymywania materiałów specjalnego przeznaczenia | |
4,0 | Student ma dobrą wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykładu, dobrze porafi kojarzyć powiązanie pomiędzy nimi, rozumie specyfikę i powód stosowania większości omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących otrzymywania materiałów specjalnego przeznaczenia | |
4,5 | Student ma szczegółową wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykładu, dobrze porafi kojarzyć powiązanie pomiędzy nimi, w rozumie specyfikę i powód stosowania omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących materiałów specjalnego przeznaczenia | |
5,0 | Student ma szczegółową i obszerną wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykładu, bardzo dobrze porafi kojarzyć powiązanie pomiędzy nimi, w pełni rozumie specyfikę i powód stosowania omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących materiałów specjalnego przeznaczenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_D1-09a_U14 potrafi zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi interpretować uzyskane wyniki potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy potrafi określić zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych posiada umiejętność doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań | 2,0 | Student nie potrafi zaplanować prostego eksperymentu laboratoryjnego, nie potrafi poprawnie interpretować uzyskanych wyników, nie potrafi dokonać poprawnego doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy, nie potrafi określić zakresu stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, nie potrafi dokonać poprawnego doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań |
3,0 | Student z trudnością potrafi zaplanować prosty eksperymentu laboratoryjnego, z dużymi trudnościami interpretuje uzyskane wyników, z dużą trudnością dokonuje poprawnego doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy, z trudnością potrafi określić zakresu stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, w dostatecznym stopniu potrafi dokonać poprawnego doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań | |
3,5 | Student potrafi zaplanować prosty eksperyment laboratoryjny, interpretuje uzyskane wyniki, poprawnie dobiera metody analityczne i aparaturę właściwe dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy, potrafi określić zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, w dostatecznym stopniu potrafi dokonać poprawnego doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań | |
4,0 | Student dość łatwo potrafi zaplanować prosty eksperyment laboratoryjny, dobrze interpretuje uzyskane wyniki, poprawnie dobiera metody analityczne i aparaturę właściwe dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy, potrafi wskazać zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, potrafi dokonać poprawnego doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań | |
4,5 | Student potrafi zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi dobrze interpretować uzyskane wyniki potrafi, łatwo dokonuje poprawnego doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy potrafi określić zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, trafnie dokonuje doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań | |
5,0 | Student z łatwością potrafi zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi bardzo dobrze interpretować uzyskane wyniki potrafi, dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy potrafi określić zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, bardzo trafnie dokonuje doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_D1-09a_K01 zna wpływ technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi pracować w zespołach badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów | 2,0 | Student nie rozumie i nie wie jaki wpływ może mieć stosowanie techniologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych, nie ma świadomości konsekwencji prawnych tego wpływu, z trudnością odnajduje się w pracy w zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych,nie wykazuje predyspozycji bycia liderem w żadnych sytuacjach, błednie szacuje czas potrzebny na realizację konklretnych zadań, nie potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów |
3,0 | Student zdaje sobie sprawę z wpływu stosowania techniologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych, ma ograniczoną świadomość konsekwencji prawnych tego wpływu, potrafi pracować zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych,nie wykazuje predyspozycji bycia liderem trudnych sytuacjach, dość dobrze szacuje czas potrzebny na realizację konklretnych zadań, z trudnością potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów | |
3,5 | Student zdaje sobie sprawę z wpływu stosowania techniologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych, ma świadomość konsekwencji prawnych tego wpływu, potrafi pracować zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych, wykazuje predyspozycje bycia liderem w trudnych sytuacjach, dość dobrze szacuje czas potrzebny na realizację konklretnych zadań, z trudnością potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów | |
4,0 | Rozumie i zna wpływ technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz ma świadomość konsekwencji prawnych tego wpływu, potrafi pracować w zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera,potrafi szacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi dobrze opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów | |
4,5 | Rozumie i zna wpływ technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz ma świadomość konsekwencji prawnych tego wpływu, dobrze wspólpracuje z innymi w zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych, łatwo przyjmuje pozycję lidera, trafnie potrafi szacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów | |
5,0 | Bardzo dobrze rozumie i zna wpływ technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi pracować w zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera,bardzo trafnie szacuje czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi szybko i bardzo dobrze opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów |
Literatura podstawowa
- Sarbak, Z., Adsorpcja i adsorbenty. Teoria i zastosowanie., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
- Winkler, J., Titanium Dioxide, Vincenz Network, Hannover, 2003
- Ullmann's Encyclopedia of Industrial Chemistry, Wiley, 2004
- Kirk - Othmer Encyclopedia of Industrial Chemistry, Kirk - Othmer, 2002
- Burchell, T.D, Carbon Materials for Advanced Technologies, Pergamon, Amsterdam, 1999