Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)
Sylabus przedmiotu Zaawansowane techniki otrzymywania nanomateriałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowane techniki otrzymywania nanomateriałów | ||
Specjalność | Nanonauki i nanotechnologie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizykochemii Nanomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy z nanotechnologii i nanonauki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zaawansowanymi technikami otrzymywania nanomateriałów głównie samoorganizujących i cienkich warstw organicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zaawansowanych technik otrzymywania samoorganizujących się nanomateriałów molekularnych oraz urządzeń | 1 |
T-W-2 | Elementy konstrukcyjne - materiały syntetyczne - materiały biologiczne | 2 |
T-W-3 | Zasady samoorganizacji - oddziaływanie niekowalencyjne - upakowanie międzycząsteczkowe - biologiczna samoorganizacja - nanosilniki | 2 |
T-W-4 | Wytwarzanie i układnanie nanocząsteczek metodami samoorganizacji - otrzymywanie nanocząsteczek metodą polimeryzacji micelarnej i pęcherzykowatej - funkcjonalizowanie nanocząstki - samoorganizujące się nanocząsteczki neorganiczne - ciekłokrystaliczne nanokrople - bionanocząsteczki - nanoobiekty | 3 |
T-W-5 | Nanostruktury tworzone z użyciem szablonu - krzemionka mezoporowata - biomineralizacja - odwzorowanie nanostruktur przez samoorganizację kopolimeru blokowego | 2 |
T-W-6 | Mezofazy ciekłych kryształów - micele i pęcherzyki - faza lamelarna - struktury kopolimeru trójblokowego ABC - smektyczne i nematyczne ciekłe kryształy | 2 |
T-W-7 | Podsumowanie i widoki na przyszłość | 1 |
T-W-8 | Makrocząsteczki na granicy faz i uporządkowane warstwy organiczne - makrocząsteczki na gryanicy faz - podstawy wiedzy na granicy faz - energia powerzchniowa i energia międzyfazowa - analiza mokrych powierzchni międzyfazowych | 3 |
T-W-9 | Modyfikacja granicy faz - adsorpcja i środki powierzchniowo czynne - adsorpcja polimeru - chemia reakcji szczepiania - właściwości fizyczne szczepionych warstw polimwru - nanostrukturalne powłoki organiczne wykonane metodą miękkiej ltografii i innymi technikami | 3 |
T-W-10 | Wytwarzanie cienkich warstw organicznych - wytwarzanie warstw polimerów i koloidów metodą spin coating - wytwarzanie wielowarstw organicznych | 3 |
T-W-11 | Wpływ powierzchni na podział faz - mieszaniny polimerów - kopolimery blokowe | 2 |
T-W-12 | Wytwarzanie powierzchniowych, nanostrukturalnych wzorów metodą samoorganizacji - wytwarzane wzorów na podłożach heterogenicznych - powierzchnie odwzorowujące topografię - wytwarzanie wzorów za pomocą cienkich warstw zmniejszających zwilżalność | 3 |
T-W-13 | Praktyczne urządzenia o wymiarach nanometrycznych wykorzystując makrocząsteczki na granicy faz - elektronika molekularna i makromolekularna - nanourządzenia kontrolujące przepływy - filtracja i sortowanie | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Egzamin z wykładów | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Uczestnictwo w wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_D1-09b_W01 Scharakteryzowanie podstawowych zaawansowanych technik otrzymywania nanomateriałów typu samoorganizujacych i cienkich warstw organcznych i wskazanie ich potencjalnych zastosowań | Nano_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-5, T-W-2, T-W-13, T-W-10 | M-1 | S-1, S-2 |
Nano_2A_D1-09b_W02 Dobieranie odpowednich technik pomiarowych i identyfikacyjnych używanych do analizy nanomateriałów otrzymanych przy użyciu zaawansowanych technik | Nano_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-12, T-W-8, T-W-5, T-W-9, T-W-2, T-W-10 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_D1-09b_U01 Wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejetnosci do analizy i oceny funkcjonowania nowych zaawansowanych technik używanych do otrzymywania nanomateriałów oraz dokonywanie dobrego wyboru metody ich wytwarzania | Nano_2A_U07, Nano_2A_U08 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-8, T-W-5, T-W-9, T-W-11, T-W-2, T-W-10 | M-1 | S-1, S-2 |
Nano_2A_D1-09b_U02 Wskazywanie potencjalnych zastosowań | Nano_2A_U12 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-13 | M-1 | S-1, S-2 |
Nano_2A_D1-09b_U03 Dobieranie sprzętu i odpowiednich parametrów do przeprowadzania syntezy i decydowac o metodzie charakterystyki otrzymanego nanomaterału | Nano_2A_U14 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-12, T-W-8, T-W-5, T-W-9, T-W-11, T-W-10 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_2A_D1-09b_K01 Ocenianie wpływu zaawansowanych technik otrzymywania nanomateriałów na środowisko naturalne i na organizm człowieka | Nano_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-13 | M-1 | S-1, S-2 |
Nano_2A_D1-09b_K02 Aktywna postawa przy realizacji okreslonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz umiejętność pracy w zespole | Nano_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-8, T-W-5, T-W-9, T-W-11, T-W-10 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_D1-09b_W01 Scharakteryzowanie podstawowych zaawansowanych technik otrzymywania nanomateriałów typu samoorganizujacych i cienkich warstw organcznych i wskazanie ich potencjalnych zastosowań | 2,0 | nie potrafi wcale charakteryzować podstawowych zaawansowanych technik otrzymywania nanomateriałów typu samoorganizujacych i cienkich warstw organcznych ani wskazać ich potencjalnych zastosowań |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi charakteryzować podstawowe zaawansowane techniki otrzymywania nanomateriałów typu samoorganizujacych i cienkich warstw organcznych i wskazać ich potencjalne zastosowania | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi charakteryzować podstawowe zaawansowane techniki otrzymywania nanomateriałów typu samoorganizujacych i cienkich warstw organcznych i wskazać ich potencjalne zastosowania | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi charakteryzować podstawowe zaawansowane techniki otrzymywania nanomateriałów typu samoorganizujacych i cienkich warstw organcznych i wskazać ich potencjalne zastosowania | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi charakteryzować podstawowe zaawansowane techniki otrzymywania nanomateriałów typu samoorganizujacych i cienkich warstw organcznych i wskazać ich potencjalne zastosowania | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi charakteryzować podstawowe zaawansowane techniki otrzymywania nanomateriałów typu samoorganizujacych i cienkich warstw organcznych i wskazać ich potencjalne zastosowania | |
Nano_2A_D1-09b_W02 Dobieranie odpowednich technik pomiarowych i identyfikacyjnych używanych do analizy nanomateriałów otrzymanych przy użyciu zaawansowanych technik | 2,0 | nie potrafi wcale dobierać odpowednich technik pomiarowych i identyfikacyjnych używanych do analizy nanomateriałów otrzymanych przy użyciu zaawansowanych technik |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi dobierać odpowednie techniki pomiarowe i identyfikacyjne używane do analizy nanomateriałów otrzymanych przy użyciu zaawansowanych technik | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi dobierać odpowednie techniki pomiarowe i identyfikacyjne używane do analizy nanomateriałów otrzymanych przy użyciu zaawansowanych technik | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi dobierać odpowednie techniki pomiarowe i identyfikacyjne używane do analizy nanomateriałów otrzymanych przy użyciu zaawansowanych technik | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi dobierać odpowednie techniki pomiarowe i identyfikacyjne używane do analizy nanomateriałów otrzymanych przy użyciu zaawansowanych technik | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi dobierać odpowednie techniki pomiarowe i identyfikacyjne używane do analizy nanomateriałów otrzymanych przy użyciu zaawansowanych technik |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_D1-09b_U01 Wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejetnosci do analizy i oceny funkcjonowania nowych zaawansowanych technik używanych do otrzymywania nanomateriałów oraz dokonywanie dobrego wyboru metody ich wytwarzania | 2,0 | nie potrafi wcale wykorzystać nabytej wiedzy i umiejetnosci do analizy i oceny funkcjonowania nowych zaawansowanych technik używanych do otrzymywania nanomateriałów oraz dokonać dobrego wyboru metody ich wytwarzania |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi wykorzystać nabytą wiedze i umiejetności do analizy i oceny funkcjonowania nowych zaawansowanych technik używanych do otrzymywania nanomateriałów oraz dokonać dobrego wyboru metody ich wytwarzania | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi wykorzystać nabytą wiedze i umiejetności do analizy i oceny funkcjonowania nowych zaawansowanych technik używanych do otrzymywania nanomateriałów oraz dokonać dobrego wyboru metody ich wytwarzania | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi wykorzystać nabytą wiedze i umiejetności do analizy i oceny funkcjonowania nowych zaawansowanych technik używanych do otrzymywania nanomateriałów oraz dokonać dobrego wyboru metody ich wytwarzania | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi wykorzystać nabytą wiedze i umiejetności do analizy i oceny funkcjonowania nowych zaawansowanych technik używanych do otrzymywania nanomateriałów oraz dokonać dobrego wyboru metody ich wytwarzania | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi wykorzystać nabytą wiedze i umiejetności do analizy i oceny funkcjonowania nowych zaawansowanych technik używanych do otrzymywania nanomateriałów oraz dokonać dobrego wyboru metody ich wytwarzania | |
Nano_2A_D1-09b_U02 Wskazywanie potencjalnych zastosowań | 2,0 | nie potrafi wcale wskazać potencjalnych zastosowań |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi wskazać potencjalne zastosowania | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi wskazać potencjalne zastosowania | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi wskazać potencjalne zastosowania | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi wskazać potencjalne zastosowania | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi wskazać potencjalne zastosowania | |
Nano_2A_D1-09b_U03 Dobieranie sprzętu i odpowiednich parametrów do przeprowadzania syntezy i decydowac o metodzie charakterystyki otrzymanego nanomaterału | 2,0 | nie potrafi wcale dobierać sprzętu i odpowiednich parametrów do przeprowadzania syntezy ani decydowac o metodzie charakterystyki otrzymanego nanomaterału |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi dobierać sprzęt i odpowiednie parametry do przeprowadzania syntezy i decydowac o metodzie charakterystyki otrzymanego nanomaterału | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi dobierać sprzęt i odpowiednie parametry do przeprowadzania syntezy i decydowac o metodzie charakterystyki otrzymanego nanomaterału | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi dobierać sprzęt i odpowiednie parametry do przeprowadzania syntezy i decydowac o metodzie charakterystyki otrzymanego nanomaterału | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi dobierać sprzęt i odpowiednie parametry do przeprowadzania syntezy i decydowac o metodzie charakterystyki otrzymanego nanomaterału | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi dobierać sprzęt i odpowiednie parametry do przeprowadzania syntezy i decydowac o metodzie charakterystyki otrzymanego nanomaterału |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_2A_D1-09b_K01 Ocenianie wpływu zaawansowanych technik otrzymywania nanomateriałów na środowisko naturalne i na organizm człowieka | 2,0 | nie potrafi wcale oceniać wpływu zaawansowanych technik otrzymywania nanomateriałów na środowisko naturalne i na organizm człowieka |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi oceniać wpływ zaawansowanych technik otrzymywania nanomateriałów na środowisko naturalne i na organizm człowieka | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi oceniać wpływ zaawansowanych technik otrzymywania nanomateriałów na środowisko naturalne i na organizm człowieka | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi oceniać wpływ zaawansowanych technik otrzymywania nanomateriałów na środowisko naturalne i na organizm człowieka | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi oceniać wpływ zaawansowanych technik otrzymywania nanomateriałów na środowisko naturalne i na organizm człowieka | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi oceniać wpływ zaawansowanych technik otrzymywania nanomateriałów na środowisko naturalne i na organizm człowieka | |
Nano_2A_D1-09b_K02 Aktywna postawa przy realizacji okreslonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz umiejętność pracy w zespole | 2,0 | nie wykazyje aktywnej postawy przy realizacji okreslonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz brak umiejętność pracy w zespole |
3,0 | w co najmniej 51% wykazyje aktywną postawe przy realizacji okreslonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz umiejętność pracy w zespole | |
3,5 | w co najmniej 61 % wykazyje aktywną postawe przy realizacji okreslonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz umiejętność pracy w zespole | |
4,0 | w co najmniej 71% wykazyje aktywną postawe przy realizacji okreslonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz umiejętność pracy w zespole | |
4,5 | w co najmniej 81% wykazyje aktywną postawe przy realizacji okreslonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz umiejętność pracy w zespole | |
5,0 | w co najmniej 91% wykazyje aktywną postawe przy realizacji okreslonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz umiejętność pracy w zespole |
Literatura podstawowa
- Robert w. Kelsall, Ian W. Hamley, Mark Geoghegan, Nanotechnologie, PWN, Warszawa, 2008