Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Naturalne biopolimery i ich zastosowanie w medycynie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Naturalne biopolimery i ich zastosowanie w medycynie
Specjalność Nano-biomateriały
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Sobolewski <psobolewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu chemii i technologii polimerów oraz podstaw nauki o biomateriałach polimerowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z rodzajami materiałów polimerowych pochodzenia naturalnego
C-2przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej biopolimerów i ich zastosowań w medycynie.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu wytwarzania i oceny właściwości biopolimerów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Źródła, właściwości, modyfikacje i przetwórstwo naturalnych polimerów6
T-W-2Grupy polimerów naturalnych w zastosowaniu biomedycznym- tkanka kostna: polisacharydy, skrobia6
T-W-3Kolagen, elastyna i ich wykorzystanie w rekonstrukcji tkanek miękkich5
T-W-4Poliestry bakteryjne4
T-W-5Kauczuk naturalny6
T-W-6Metody sterylizacji biopolimerów3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2praca własna studenta30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjno-dydaktyczne w postaci prezentacji multimedialnej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: pytania otwarte, zadania problemowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_D2-09a_W01
student definiuje podstawowe pojęcia związane z biopolimerami i ich zastosowaniem
Nano_2A_W02, Nano_2A_W03, Nano_2A_W04C-1, C-2, C-3T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_D2-09a_U01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobierać rodzaj naturalnego materiału polimerowego do zastosowań medycznych
Nano_2A_U01, Nano_2A_U03, Nano_2A_U06C-1, C-2T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_D2-09a_K01
student potrafi pracować w zespole, jest przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy w dowolnym środowsiku przemysłowym, zna zasady etyki zawadowej i bezpieczeństwa pracy
Nano_2A_K01, Nano_2A_K03, Nano_2A_K04C-1, C-2, C-3T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_2A_D2-09a_W01
student definiuje podstawowe pojęcia związane z biopolimerami i ich zastosowaniem
2,0
3,0student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie biopolimerów i zastosowania biomateriałów polimerowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_2A_D2-09a_U01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobierać rodzaj naturalnego materiału polimerowego do zastosowań medycznych
2,0student nie posiada umiejętności w zakresie doboru rodzaju materiału polimerowego do zastosowań medycznych
3,0student posiada ograniczone umiejętności w zakresie jak wyżej
3,5student posiada podstawowe umiejętności w zakresie jak wyżej
4,0student posiada umiejętności w zakresie jak wyżej
4,5student posiada umiejętności w zakresie jak wyżej oraz ograniczone umiejętności w zakresie doboru różnych materiałów do zastosowań medycznych
5,0student posiada umiejętności w zakresie jak wyżej oraz podstawowe umiejętności w zakresie doboru różnych materiałów do zastosowań medycznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Nano_2A_D2-09a_K01
student potrafi pracować w zespole, jest przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy w dowolnym środowsiku przemysłowym, zna zasady etyki zawadowej i bezpieczeństwa pracy
2,0student nie wykazuje kreatywności i umiejętności pracy w zespole, nie zna zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy
3,0student posiada ograniczoną kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy
3,5student posiada kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy
4,0student posiada kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy, a także jest przygotowywany do zdobywania wiedzy w danym środowisku przemysłowym
4,5student posiada kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy, a także jest przygotowywany do zdobywania wiedzy w dowolnym środowisku przemysłowym
5,0student posiada kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy, a także jest przygotowywany do wykorzystywania i ustawicznego zdobywania wiedzy w dowolnym środowisku przemysłowym

Literatura podstawowa

  1. R. L. Reis et al, Natural-based polymers for biomedical application, Woodhead, Cambrige, 2008
  2. B.D. Ratner, A.S. Hoffman, F.J, Schoen, J.E. Lemons, Biomaterials Science. An Introduction to Materials in Medicine, Elsevier, San Diego, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Wise D.L, Biomaterials and Bioengineering Handbook, Marcel Dekker, New York, 2000

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła, właściwości, modyfikacje i przetwórstwo naturalnych polimerów6
T-W-2Grupy polimerów naturalnych w zastosowaniu biomedycznym- tkanka kostna: polisacharydy, skrobia6
T-W-3Kolagen, elastyna i ich wykorzystanie w rekonstrukcji tkanek miękkich5
T-W-4Poliestry bakteryjne4
T-W-5Kauczuk naturalny6
T-W-6Metody sterylizacji biopolimerów3
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2praca własna studenta30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_D2-09a_W01student definiuje podstawowe pojęcia związane z biopolimerami i ich zastosowaniem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_W02ma szczegółową wiedzę o materiałach, nanomateriałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w szczególności związanych z ukończoną specjalnością, a także w zakresie wybranych zagadnień fizyki i inżynierii oraz technologii chemicznej dotyczących nowoczesnych materiałów, nanomateriałów i biomateriałów
Nano_2A_W03ma szczegółową wiedzę w zakresie stosowania specjalistycznych procedur pomiarowych, elektronicznych przyrządów pomiarowych i komputerowych systemów pomiarowych w technice, nanotechnologii, nanobiotechnologii
Nano_2A_W04ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę w zakresie współczesnej inżynierii materiałów i spektroskopii/mikroskopii nanomateriałów i nanobiomateriałów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami materiałów polimerowych pochodzenia naturalnego
C-2przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej biopolimerów i ich zastosowań w medycynie.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu wytwarzania i oceny właściwości biopolimerów
Treści programoweT-W-5Kauczuk naturalny
T-W-1Źródła, właściwości, modyfikacje i przetwórstwo naturalnych polimerów
T-W-2Grupy polimerów naturalnych w zastosowaniu biomedycznym- tkanka kostna: polisacharydy, skrobia
T-W-3Kolagen, elastyna i ich wykorzystanie w rekonstrukcji tkanek miękkich
T-W-4Poliestry bakteryjne
T-W-6Metody sterylizacji biopolimerów
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjno-dydaktyczne w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: pytania otwarte, zadania problemowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie biopolimerów i zastosowania biomateriałów polimerowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_D2-09a_U01w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobierać rodzaj naturalnego materiału polimerowego do zastosowań medycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii, nanomateriałów, nanobiomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi dokonywać ich krytycznej selekcji, interpretacji oraz integracji ze swą dotychczasową wiedzą
Nano_2A_U03na podstawie danych literaturowych oraz własnych badań naukowych potrafi przygotować opracowanie naukowe (publikację) w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku angielskim z zakresu zagadnień właściwych dla kierunku nanotechnologii
Nano_2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nanotechnologii, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu kształcenia Językowego w stopniu wystarczającym do porozumiewania się oraz umożliwiającym czytanie ze zrozumieniem literatury fachowej, dokumentacji technicznej, artykułów i podręczników
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami materiałów polimerowych pochodzenia naturalnego
C-2przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej biopolimerów i ich zastosowań w medycynie.
Treści programoweT-W-5Kauczuk naturalny
T-W-1Źródła, właściwości, modyfikacje i przetwórstwo naturalnych polimerów
T-W-2Grupy polimerów naturalnych w zastosowaniu biomedycznym- tkanka kostna: polisacharydy, skrobia
T-W-3Kolagen, elastyna i ich wykorzystanie w rekonstrukcji tkanek miękkich
T-W-4Poliestry bakteryjne
T-W-6Metody sterylizacji biopolimerów
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjno-dydaktyczne w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: pytania otwarte, zadania problemowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada umiejętności w zakresie doboru rodzaju materiału polimerowego do zastosowań medycznych
3,0student posiada ograniczone umiejętności w zakresie jak wyżej
3,5student posiada podstawowe umiejętności w zakresie jak wyżej
4,0student posiada umiejętności w zakresie jak wyżej
4,5student posiada umiejętności w zakresie jak wyżej oraz ograniczone umiejętności w zakresie doboru różnych materiałów do zastosowań medycznych
5,0student posiada umiejętności w zakresie jak wyżej oraz podstawowe umiejętności w zakresie doboru różnych materiałów do zastosowań medycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięNano_2A_D2-09a_K01student potrafi pracować w zespole, jest przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy w dowolnym środowsiku przemysłowym, zna zasady etyki zawadowej i bezpieczeństwa pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_K01potrafi samodzielnie uzupełniać i poszerzać swoją wiedzę o zagadnienia związane z nanotechnologią, nanomateriałami i nanobiomateriałów a także o problemy wchodzące w skład innych specjalności inżynierskich i pozainżynierskich, potrafi przeprowadzać i organizować seminaria i szkolenia, wskazywać innym wiarygodne źródła informacji fachowych
Nano_2A_K03potrafi pracować w zespołach badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Nano_2A_K04ma świadomość społecznego znaczenia wiedzy społeczeństwa w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych, przedstawia różne aspekty ich stosowania a ze szczególnym uwzględnieniem nanotechnologii i jej osiągnięć, potrafi prezentować dany problem z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z rodzajami materiałów polimerowych pochodzenia naturalnego
C-2przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej biopolimerów i ich zastosowań w medycynie.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu wytwarzania i oceny właściwości biopolimerów
Treści programoweT-W-5Kauczuk naturalny
T-W-1Źródła, właściwości, modyfikacje i przetwórstwo naturalnych polimerów
T-W-2Grupy polimerów naturalnych w zastosowaniu biomedycznym- tkanka kostna: polisacharydy, skrobia
T-W-3Kolagen, elastyna i ich wykorzystanie w rekonstrukcji tkanek miękkich
T-W-4Poliestry bakteryjne
T-W-6Metody sterylizacji biopolimerów
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjno-dydaktyczne w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: pytania otwarte, zadania problemowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje kreatywności i umiejętności pracy w zespole, nie zna zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy
3,0student posiada ograniczoną kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy
3,5student posiada kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy
4,0student posiada kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy, a także jest przygotowywany do zdobywania wiedzy w danym środowisku przemysłowym
4,5student posiada kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy, a także jest przygotowywany do zdobywania wiedzy w dowolnym środowisku przemysłowym
5,0student posiada kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy, a także jest przygotowywany do wykorzystywania i ustawicznego zdobywania wiedzy w dowolnym środowisku przemysłowym