Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Energetyka w przemyśle chemicznym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Energetyka w przemyśle chemicznym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu chemii organicznej i fizycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | 1. Zapoznanie studentów z budową i działaniem typowego bloku energetycznego produkcji energii elektrycznej i cieplnej. 2. Zapoznanie z typowymi rozwiązaniami w budowie kotłów parowych i pieców do spalań paliw kopalnych. 3. Poznanie możliwości zagospodarowania popiołów lotnych i żużli, zmniejszenia ilości szkodliwych składników spalin. 4.Poznanie możliwości pozyskiwania energii metodą fotowoltaiczną, z wykorzystaniem pomp ciepła, kolektorów słonecznych, energii geotermalnej. 5. Zaznajomienie z zasadami pozyskiwania energii wiatrowej i innych form energii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa i działanie typowego bloku energetycznego. Produkcja energii cieplnej i elektrycznej. | 2 |
T-W-2 | Spalanie paliw stałych, cikłych i gazowych. | 2 |
T-W-3 | Typowe rozwiązania konstrukcyjne pieców przemysłowych: piece rurowe, koksownicze, piec do wypalania klinkieru cementowego, piece do spalania odpadów, instalacje do wytwarzania acetylenu. | 3 |
T-W-4 | Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne w budowie kotłów parowych, rodzaje palenisk. | 2 |
T-W-5 | Techniki ograniczenia ilości składników toksycznych podczas spalania. Oczyszczanie gazów spalinowych - usuwanie tlenków azotu, ditlenku siarki, zmniejszenie zawartości tlenku węgla, niespalonych składników węglowodorowych, sadzy. Zagospodarowanie zużli i popiołów. | 6 |
T-W-6 | Mechanizmy powstawania składników toksycznych podczas spalania paliw kopalnych. Oczyszczanie paliw gazowych, metody rafinacji paliw ciekłych. | 3 |
T-W-7 | Pozyskiwanie energii z użyciem pomp ciepła. | 2 |
T-W-8 | Kolektory słoneczne jako forma pozyskiwania energii słonecznej. | 2 |
T-W-9 | Efekt fotowoltaiczny w wytwarzaniu energii elektrycznej. | 2 |
T-W-10 | Pozyskiwanie energii geotermalnej. | 2 |
T-W-11 | Biomasa jako paliwo w energetyce. | 2 |
T-W-12 | Energetyka wiatrowa i inne formy pozyskiwania energii: falowania wód morskich, pływów, prądów morskich, termiczna mórz i oceanów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Egzamin pisemny i ustny | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 28 |
A-W-4 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 9 |
A-W-5 | Zwiedzanie klasycznej elektrowni produkującej ciepło i energię elektryczną | 10 |
A-W-6 | Poznanie pracy elektroni wiatrowej | 10 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w połączeniu z prezentacj komputerową. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie końcowe poprzedzone dyskusją dydaktyczną wybranych treści prezentowanych w ramach wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O06b_W01 ma wiedzę w zakresie ochrony środowiska związaną z produkcją chemiczną i przemysłami pokrewnymi oraz zagospodarowaniem odpadów i półproduktów | TCH_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-11, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-12 | M-1 | S-1 |
TCH_1A_O06b_W02 ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego | TCH_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-11, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O06b_U01 potrafi zaprojektować i zastosować narzędzia i metody składające się na stanowisko badawcze do oceny właściwości fizykochemicznych substancji występujących w procesie technologicznym, stosownie do ukończonej specjalności | TCH_1A_U23 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-11, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O06b_K01 ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko | TCH_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-11, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O06b_W01 ma wiedzę w zakresie ochrony środowiska związaną z produkcją chemiczną i przemysłami pokrewnymi oraz zagospodarowaniem odpadów i półproduktów | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę z zakresu energetyki klasycznej opartej na paliwach kopalnych, wykorzystania energii wiatru, energii geotermalnej, biomasy, energii wód. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_O06b_W02 ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę w zakresie kierunów rozwoju współczesnej energetyki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O06b_U01 potrafi zaprojektować i zastosować narzędzia i metody składające się na stanowisko badawcze do oceny właściwości fizykochemicznych substancji występujących w procesie technologicznym, stosownie do ukończonej specjalności | 2,0 | |
3,0 | Posiada umiejętność nadzorowania i opisania pracy podstawowych urządzeń energetycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O06b_K01 ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Posiada kompetencje w zakresie nadzorowania i oceny pracy urządzeń energetyki klasycznej i opartej na energii odnawialnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kowalewicz A., Podstwawy procesów spalania, WNT, Warszawa, 2001, pierwsze
- Jarosiński J., Techniki czystego spalania, WNT, Warszawa, 1996, pierwsze
- Klugmann E., Klugmann-Radziemska E., Alternatywne źródła energii. Energetyka fotowoltaiczna, Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1999, pierwsze
Literatura dodatkowa
- Klugmann-Radziemska E., Klugmann E., Systemy słonecznego ogrzewania i zasilania elektrycznego budynków, Ekonomia i Środowisko, Białystok, 2002, pierwsze
- Sanetra J., Efekt fotowoltaiczny w organicznych ogniwach słonecznych - wybrane zagadnienia, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2006, pierwsze
- Dobriański J., Wymiana ciepła w instalacjach słonecznych z płaskimi kolektorami, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Osztynie, Olsztyn, 2009, pierwsze