Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Materiałoznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiałoznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 2,00,38zaliczenie
wykładyW4 15 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia nieorganiczna
W-2Wytrzymałość materiałów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie A. wiadomości ogólnych o materiałach konstrukcyjnych B. wiadomości o metodach badań właściwości mechanicznych materiałów C. Żelazo i jego stopy D. Metale nieżelazne i ich stopy E. Polimery – podział, właściwości, zastosowania F. Ceramika i szkło – struktura i właściwości G. Kompozyty – rodzaje, technologie wytwarzania
C-2Umiejętności i kompetencje związane z a. strukturą mikroskopową metali żelaznych i nieżelaznych b. badaniem właściwości mechanicznych materiałów kontrukcyjnych c. wytwarzaniem kompozytów polimerowych d. rozpoznawaniem i przetwórstwem polimerów e. odlewaniem metali żelaznych i nieżelaznych f. zjawiskami korozji metali

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metalografia: Struktura stopów żelaza, Struktura stopów metali nieżelaznych3
T-L-2Badanie określonych właściwości mechanicznych różnych grup materiałów2
T-L-3Wytwarzanie kompozytów2
T-L-4Identyfikacja tworzyw sztucznych metodami technicznymi2
T-L-5Przetwórstwo tworzyw sztucznych2
T-L-6Odlewnictwo stopów żelaza i aluminium2
T-L-7Korozja – określanie reaktywności metali (szereg elektrochemiczny metali)2
15
wykłady
T-W-1Podział materiałow inżynierskich, metody badań materiałów (właściwości mechaniczne – twardość, udarność, wytrzymałość na zginanie, rozciąganie, ściskanie, pełzanie, wytrzymałość zmęczeniowa, moduły sprężystości)3
T-W-2Żelazo i jego stopy, Wykres żelazo –węgiel, rodzaje i właściwości stali, żeliw, staliw, obróbka cieplna i cieplno chemiczna stali3
T-W-3Metale nieżelazne (Al, Ti, Mg, Zn, Cu, Ni, Pb) ich stopy. Właściwości i zastosowanie.2
T-W-4Polimery – podstawowe pojęcia, podział, właściwości i zastosowanie Przegląd polimerów: PP, PE, PA, PS, PVC, PET, PTFE. Metody przetwórstwa tworzyw sztucznych3
T-W-5Skład, struktura i właściwości ceramiki i szkła (ceramika z fazą szklistą, ceramika o szczególnych właściwościach, szkła handlowe). Wytwarzanie elementów ceramicznych i szklanych.2
T-W-6Kompozyty – rodzaje osnowy i wzmocnienia, kompozyty ceramiczne, kompozyty metaliczne kompozyty polimerowe, włókna wzmacniające, technologie wytwarzania kompozytów polimerowych, długość krytyczna włókna, zastosowania kompozytów.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach15
A-L-2przygotowywanie sprawozdań15
A-L-3przygotowanie do zajęć na podstawie instrukcji15
A-L-4przygotowanie do zaliczenia15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3czytanie literatury15
A-W-4konsultacje15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3film
M-4pokaz
M-5ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian wiadomości
S-2Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczen laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O04a_W01
Wiedza o materiałach konstrukcyjnych
TCH_1A_W04C-1T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-1M-1, M-2, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O04a_U01
Umiejętność doboru materiału w zależności o wmaganych właściwości i zastosowania
TCH_1A_U01, TCH_1A_U02, TCH_1A_U05C-1T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-2M-3, M-4, M-5S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O04a_K01
zdolnośc do wykorzystania informacji i wiedzy o materiałach konstrukcyjnych w doborze materiałów w zależności od przenaczenia wyrobów i ich warunków pracy
TCH_1A_K01, TCH_1A_K02C-1T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O04a_W01
Wiedza o materiałach konstrukcyjnych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o materiałach konstrukcyjnych i ich właściwościach
3,0Student ma podstawową wiedzę o materiałach konstrukcyjnych i ich właściwościach
3,5Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, wie jak badać ich właściwości. Wie jak odczytać układ żelazo - węgiel
4,0Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, wie jak badać ich właściwości. Wie jakimi przesłankami należy się kierować przy doborze materiałów konstrukcyjnych
4,5Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, wie jak badać ich właściwości. Zna struktury materiałów i składniki strukturalne, szczególnie w układzie żelazo - węgiel
5,0Student zna właściwości materiałów ze wszystkich grup. Umie dobierac materiały w zależności od zastosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O04a_U01
Umiejętność doboru materiału w zależności o wmaganych właściwości i zastosowania
2,0Student nie zna podstawowych materiałów konstrukcyjnych i ich właściwościach
3,0Student zna podstawowe materiały konstrukcyjne i ich właściwościach
3,5Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, wie jakimi metodami bada się ich właściwości. Umie interpretować układ żelazo - węgiel
4,0Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, zna metody badania ich właściwości. Umie na podstawie wymagań projektanta dobrać materiał konstrukcyjny
4,5Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, wie jak badać ich właściwości. Zna struktury materiałów i wie jak składniki strukturalne, szczególnie w układzie żelazo - węgiel wpływają na właściwości materiału
5,0Student zna właściwości materiałów ze wszystkich grup. Umie dobierac materiały w zależności od zastosowania, umie uzasadnić wybór

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O04a_K01
zdolnośc do wykorzystania informacji i wiedzy o materiałach konstrukcyjnych w doborze materiałów w zależności od przenaczenia wyrobów i ich warunków pracy
2,0student nie ma podstawowej wiedzy o materiałach konstrukcyjnych
3,0student ma podstawową wiedzę o materiałach konstrukcyjnych
3,5student wie jakimi grupami materiałów dysponuje konstruktor przy doborze materiałów
4,0Student wie jak należy interpretować dane materiałowe w celu spełnienia wymagań konstruktora
4,5Student wie jak struktura materiału wpływa na jego właściwości i potrafi podać jakimi metodami można wpływac na strukture materiałów
5,0Student wie jak należy dobierac materiały konstrukcyjne i umie uzasadnić wybór

Literatura podstawowa

  1. Prowans S., Materiałoznawstwo, PWN, Warszawa, 1988
  2. Ashby M.F., Inżynieria materiałowa T1 i T2, WNT, Warszawa, 2011
  3. Blicharski M., Inżynieria materiałowa, WNT, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Woźnica H., Podstawy materiałoznawstwa, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002
  2. Grabski M.W., Istota inżynierii materiałowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metalografia: Struktura stopów żelaza, Struktura stopów metali nieżelaznych3
T-L-2Badanie określonych właściwości mechanicznych różnych grup materiałów2
T-L-3Wytwarzanie kompozytów2
T-L-4Identyfikacja tworzyw sztucznych metodami technicznymi2
T-L-5Przetwórstwo tworzyw sztucznych2
T-L-6Odlewnictwo stopów żelaza i aluminium2
T-L-7Korozja – określanie reaktywności metali (szereg elektrochemiczny metali)2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział materiałow inżynierskich, metody badań materiałów (właściwości mechaniczne – twardość, udarność, wytrzymałość na zginanie, rozciąganie, ściskanie, pełzanie, wytrzymałość zmęczeniowa, moduły sprężystości)3
T-W-2Żelazo i jego stopy, Wykres żelazo –węgiel, rodzaje i właściwości stali, żeliw, staliw, obróbka cieplna i cieplno chemiczna stali3
T-W-3Metale nieżelazne (Al, Ti, Mg, Zn, Cu, Ni, Pb) ich stopy. Właściwości i zastosowanie.2
T-W-4Polimery – podstawowe pojęcia, podział, właściwości i zastosowanie Przegląd polimerów: PP, PE, PA, PS, PVC, PET, PTFE. Metody przetwórstwa tworzyw sztucznych3
T-W-5Skład, struktura i właściwości ceramiki i szkła (ceramika z fazą szklistą, ceramika o szczególnych właściwościach, szkła handlowe). Wytwarzanie elementów ceramicznych i szklanych.2
T-W-6Kompozyty – rodzaje osnowy i wzmocnienia, kompozyty ceramiczne, kompozyty metaliczne kompozyty polimerowe, włókna wzmacniające, technologie wytwarzania kompozytów polimerowych, długość krytyczna włókna, zastosowania kompozytów.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach15
A-L-2przygotowywanie sprawozdań15
A-L-3przygotowanie do zajęć na podstawie instrukcji15
A-L-4przygotowanie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia15
A-W-3czytanie literatury15
A-W-4konsultacje15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O04a_W01Wiedza o materiałach konstrukcyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W04ma wiedzę w zakresie podstawowym materiałoznawstwa i korozji, umożliwiającą dobór materiałów stosowanych w budowie aparatury chemicznej i instalacji technologicznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie A. wiadomości ogólnych o materiałach konstrukcyjnych B. wiadomości o metodach badań właściwości mechanicznych materiałów C. Żelazo i jego stopy D. Metale nieżelazne i ich stopy E. Polimery – podział, właściwości, zastosowania F. Ceramika i szkło – struktura i właściwości G. Kompozyty – rodzaje, technologie wytwarzania
Treści programoweT-W-4Polimery – podstawowe pojęcia, podział, właściwości i zastosowanie Przegląd polimerów: PP, PE, PA, PS, PVC, PET, PTFE. Metody przetwórstwa tworzyw sztucznych
T-W-5Skład, struktura i właściwości ceramiki i szkła (ceramika z fazą szklistą, ceramika o szczególnych właściwościach, szkła handlowe). Wytwarzanie elementów ceramicznych i szklanych.
T-W-3Metale nieżelazne (Al, Ti, Mg, Zn, Cu, Ni, Pb) ich stopy. Właściwości i zastosowanie.
T-W-2Żelazo i jego stopy, Wykres żelazo –węgiel, rodzaje i właściwości stali, żeliw, staliw, obróbka cieplna i cieplno chemiczna stali
T-W-6Kompozyty – rodzaje osnowy i wzmocnienia, kompozyty ceramiczne, kompozyty metaliczne kompozyty polimerowe, włókna wzmacniające, technologie wytwarzania kompozytów polimerowych, długość krytyczna włókna, zastosowania kompozytów.
T-W-1Podział materiałow inżynierskich, metody badań materiałów (właściwości mechaniczne – twardość, udarność, wytrzymałość na zginanie, rozciąganie, ściskanie, pełzanie, wytrzymałość zmęczeniowa, moduły sprężystości)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-4pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian wiadomości
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o materiałach konstrukcyjnych i ich właściwościach
3,0Student ma podstawową wiedzę o materiałach konstrukcyjnych i ich właściwościach
3,5Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, wie jak badać ich właściwości. Wie jak odczytać układ żelazo - węgiel
4,0Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, wie jak badać ich właściwości. Wie jakimi przesłankami należy się kierować przy doborze materiałów konstrukcyjnych
4,5Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, wie jak badać ich właściwości. Zna struktury materiałów i składniki strukturalne, szczególnie w układzie żelazo - węgiel
5,0Student zna właściwości materiałów ze wszystkich grup. Umie dobierac materiały w zależności od zastosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O04a_U01Umiejętność doboru materiału w zależności o wmaganych właściwości i zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje literaturowe z baz danych oraz innych źródeł związanych z naukami chemicznymi i fizycznymi; potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
TCH_1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w co najmniej jednym języku obcym spośród: angielski, francuski, niemiecki lub rosyjski
TCH_1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie A. wiadomości ogólnych o materiałach konstrukcyjnych B. wiadomości o metodach badań właściwości mechanicznych materiałów C. Żelazo i jego stopy D. Metale nieżelazne i ich stopy E. Polimery – podział, właściwości, zastosowania F. Ceramika i szkło – struktura i właściwości G. Kompozyty – rodzaje, technologie wytwarzania
Treści programoweT-L-4Identyfikacja tworzyw sztucznych metodami technicznymi
T-L-3Wytwarzanie kompozytów
T-L-6Odlewnictwo stopów żelaza i aluminium
T-L-1Metalografia: Struktura stopów żelaza, Struktura stopów metali nieżelaznych
T-L-2Badanie określonych właściwości mechanicznych różnych grup materiałów
Metody nauczaniaM-3film
M-4pokaz
M-5ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczen laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych materiałów konstrukcyjnych i ich właściwościach
3,0Student zna podstawowe materiały konstrukcyjne i ich właściwościach
3,5Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, wie jakimi metodami bada się ich właściwości. Umie interpretować układ żelazo - węgiel
4,0Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, zna metody badania ich właściwości. Umie na podstawie wymagań projektanta dobrać materiał konstrukcyjny
4,5Student zna grupy materiałów kontrukcyjnych, wie jak badać ich właściwości. Zna struktury materiałów i wie jak składniki strukturalne, szczególnie w układzie żelazo - węgiel wpływają na właściwości materiału
5,0Student zna właściwości materiałów ze wszystkich grup. Umie dobierac materiały w zależności od zastosowania, umie uzasadnić wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O04a_K01zdolnośc do wykorzystania informacji i wiedzy o materiałach konstrukcyjnych w doborze materiałów w zależności od przenaczenia wyrobów i ich warunków pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
TCH_1A_K02potrafi współpracować w grupie w zakresie organizacji samokształcenia
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie A. wiadomości ogólnych o materiałach konstrukcyjnych B. wiadomości o metodach badań właściwości mechanicznych materiałów C. Żelazo i jego stopy D. Metale nieżelazne i ich stopy E. Polimery – podział, właściwości, zastosowania F. Ceramika i szkło – struktura i właściwości G. Kompozyty – rodzaje, technologie wytwarzania
Treści programoweT-W-4Polimery – podstawowe pojęcia, podział, właściwości i zastosowanie Przegląd polimerów: PP, PE, PA, PS, PVC, PET, PTFE. Metody przetwórstwa tworzyw sztucznych
T-W-5Skład, struktura i właściwości ceramiki i szkła (ceramika z fazą szklistą, ceramika o szczególnych właściwościach, szkła handlowe). Wytwarzanie elementów ceramicznych i szklanych.
T-W-3Metale nieżelazne (Al, Ti, Mg, Zn, Cu, Ni, Pb) ich stopy. Właściwości i zastosowanie.
T-W-2Żelazo i jego stopy, Wykres żelazo –węgiel, rodzaje i właściwości stali, żeliw, staliw, obróbka cieplna i cieplno chemiczna stali
T-W-6Kompozyty – rodzaje osnowy i wzmocnienia, kompozyty ceramiczne, kompozyty metaliczne kompozyty polimerowe, włókna wzmacniające, technologie wytwarzania kompozytów polimerowych, długość krytyczna włókna, zastosowania kompozytów.
T-W-1Podział materiałow inżynierskich, metody badań materiałów (właściwości mechaniczne – twardość, udarność, wytrzymałość na zginanie, rozciąganie, ściskanie, pełzanie, wytrzymałość zmęczeniowa, moduły sprężystości)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3film
M-4pokaz
M-5ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczen laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian wiadomości
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma podstawowej wiedzy o materiałach konstrukcyjnych
3,0student ma podstawową wiedzę o materiałach konstrukcyjnych
3,5student wie jakimi grupami materiałów dysponuje konstruktor przy doborze materiałów
4,0Student wie jak należy interpretować dane materiałowe w celu spełnienia wymagań konstruktora
4,5Student wie jak struktura materiału wpływa na jego właściwości i potrafi podać jakimi metodami można wpływac na strukture materiałów
5,0Student wie jak należy dobierac materiały konstrukcyjne i umie uzasadnić wybór